Image
Image
Image
Image

Υπουργείο Εργασίας

Αναπροσαρμόζονται οι εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών - Τι αλλάζει

Yergasias

Με απόφαση του υφυπουργού Εργασίας Πάνου Τσακλόγλου γίνεται αναπροσαρμογή στις ασφαλιστικές εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών από 1/1/2023, ενώ, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου, «παραμένουν πολύ χαμηλότερες από το νόμο Κατρούγκαλου».
Στην ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο Εργασίας, αναφέρονται συγκεκριμένα παραδείγματα εισφορών που θα ισχύουν από την 1η Ιανουαρίου 2023 για τους ελεύθερους επαγγελματίες του ΕΦΚΑ, βάσει του πληθωρισμού, ο οποίος, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, διαμορφώθηκε στο 9,6%.
«Έτσι, ένας ελεύθερος επαγγελματίας με ετήσιο εισόδημα 20.000 ευρώ, ο οποίος με το νόμο Κατρούγκαλου πλήρωσε αρχικά 449 ευρώ τον μήνα και με τον νόμο 4670/2020 (νόμος Βρούτση) για την κατώτερη ασφαλιστική κατηγορία πλήρωνε 210 ευρώ, από τώρα και στο εξής θα πληρώνει 230 ευρώ.
«Αντίστοιχα, ένας ελεύθερος επαγγελματίας με εισόδημα 30.000 ευρώ, ο οποίος με το νόμο Κατρούγκαλου πλήρωνε αρχικά 674 ευρώ και με το νόμο Βρούτση περιόρισε τις εισφορές του μόνο στα 210 ευρώ, τώρα θα πληρώνει επίσης 230 ευρώ.
«Σημειώνεται ότι την κατώτερη ασφαλιστική κατηγορία έχει επιλέξει πάνω από το 80% των ελευθέρων επαγγελματιών», τονίζεται στην ανακοίνωση.

Υπουργείο Εργασίας: Οι νέες εισφορές κλιμακώνονται σε έξι διαφορετικές κλάσεις
Σύμφωνα με την απόφαση, οι νέες εισφορές κλιμακώνονται σε έξι διαφορετικές κλάσεις.
Οι ασφαλισμένοι έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν ελεύθερα την κλάση των εισφορών που θα πληρώνουν. Παράλληλα, με απόφαση της Διοίκησης του ΕΦΚΑ παρατείνεται μέχρι τις 12 Φεβρουαρίου 2023 η δυνατότητα επιλογής ασφαλιστικής κατηγορίας.
Ακολουθούν ενδεικτικά παραδείγματα για το ύψος των εισφορών μη μισθωτών, όπως διαμορφώθηκαν επί ΣΥΡΙΖΑ με το νόμο Κατρούγκαλου, το 2020 με το νόμο Βρούτση και το 2023.
Από τα παραδείγματα προκύπτει ότι οι εισφορές το 2023 μετά την αναπροσαρμογή είναι σημαντικά χαμηλότερες σε σχέση με εκείνες που επέβαλε το 2017 ο νόμος Κατρούγκαλου, αλλά και με τις εισφορές που καθιερώθηκαν το 2019 από την προηγούμενη κυβέρνηση, μετά τη θύελλα αντιδράσεων που προκάλεσε ο νόμος Κατρούγκαλου.

Τσακλόγλου: Ο κορμός του ασφαλιστικού μας είναι διανεμητικός
Ο υφυπουργός ανέφερε χαρακτηριστικά πως, «σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο, οι εισφορές των ασφαλιστικών κλάσεων των ελευθέρων επαγγελματιών και των αυτοαπασχολουμένων για τα χρόνια 2023 και 2024 προσαυξάνονται κατά το ποσοστό μεταβολής του μέσου ετήσιου γενικού δείκτη μεταβολής μισθών της προηγούμενης χρονιάς, δηλαδή στο 9,6% για το τρέχον έτος, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ».
«Ο κορμός του ασφαλιστικού μας συστήματος είναι διανεμητικός. Η αναπροσαρμογή των εισφορών είναι απαραίτητη προκειμένου αφενός μεν οι συντάξεις των ελευθέρων επαγγελματιών να τους εξασφαλίζουν ένα αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης στο μέλλον, αφετέρου δε να διατηρούνται οι δημοσιονομικές ισορροπίες με δεδομένη την αύξηση των συντάξεων που λαμβάνει χώρα μετά από 12 χρόνια», υπογράμμισε ο κ. Τσακλόγλου.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΟΒΑΚΩ συνεδριάζει στα Τρίκαλα

Θερμή φιλοξενία, ανταλλαγή δώρων και κοπή βασιλόπιτας

Την πρώτη του συνεδρίαση για το έτος 2023 πραγματοποίησε το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Αργυροχρυσοχόων Κοσμηματοπωλών Ωρολογοπωλών, το Σάββατο 28 Ιανουαρίου 2023, στο πλαίσιο της εξωστρέφειας και της προσπάθειας ενίσχυσης της περιφέρειας. Η συνεδρίαση διεξήχθη στην πόλη των Τρικάλων, στον χώρο του τοπικού Επιμελητηρίου. Προ ημερησίας διατάξεως τη συνεδρίαση χαιρέτησαν ο α’ αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Τρικάλων κ. Δημήτρης Τσόλας και ο πρόεδρος της ΟΕΒΕ Τρικάλων και α’ αντιπρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ κ. Ευάγγελος Αγγελάκης.
Επίσης, παρόντες ήταν οι επαγγελματίες του κλάδου, της Καρδίτσας, κ.κ. Απόστολος Σέμπρος και Ευκλείδης Κατσαρός.
Κατά τη συνεδρίαση, ελήφθησαν αποφάσεις που θα συμβάλλουν στη βελτίωση και ενίσχυση του κλάδου. Προ ημερησίας διατάξεως έλαβε χώρα η καθιερωμένη κοπή πίτας της ΠΟΒΑΚΩ και τυχερή αναδείχθηκε το μέλος του Δ.Σ. Συλλόγου Χρυσόχόων Τρικάλων, κα Γρηγορία Προύσαλη.
Στο πλαίσιο της εθιμοτυπίας, ως ενθύμιο της συνεδρίασης του Δ.Σ. στην πόλη των Τρικάλων, έγινε ανταλλαγή αναμνηστικών δώρων της ΠΟΒΑΚΩ και του τοπικού συλλόγου χρυσοχόων, ενώ επιδόθηκε αναμνηστικό της συμπλήρωσης σαράντα ετών από την ίδρυση της ΠΟΒΑΚΩ προς τον προέδρο της ΟΕΒΕ Τρικάλων κ. Αγγελάκη από τον πρόεδρο της ΠΟΒΑΚΩ κ. Πέτρο Καλπακίδη και αντιστοίχως στον α’ αντιπρόεδρο του επιμελητηρίου Τρικάλων κ. Τσόλα, από τον β’ αντιπρόεδρο της ΠΟΒΑΚΩ κ. Λουκά Βασδέκη.
Μετά από σχετική πρόσκληση, τα μέλη του του Δ.Σ. της ΠΟΒΑΚΩ παρακάθησαν στο εορταστικό δέιπνο για το νέο έτος, που παρέθεσε η διοίκηση του συλλόγου χρυσοχόων Τρικάλων.
Η υποδοχή και πολύ ανθρώπινη φιλοξενία όλων στα Τρίκαλα κορυφώθηκαν την επόμενη μέρα με την ξενάγηση στα αξιοθέατα τα πόλης και τους πέριξ προορισμούς.Θερμή φιλοξενία, ανταλλαγή δώρων και κοπή βασιλόπιτας

trikala 1

Κοπή βασιλόπιτας στον Σύλλογο Ωρολογοποιών Χρυσοχόων Τρικάλων
Στην καθιερωμένη κοπή της βασιλόπιτας προχώρησε ο σύλλογος χρυσοχόων Τρικάλων, παραθέτοντας εορταστικό δείπνο. Παρόντες στην εκδήλωση ήταν μέλη του Δ.Σ. της κλαδικής ομοσπονδιας, ΠΟΒΑΚΩ. Στο χαιρετισμό του ο πρόεδρος του Δ.Σ. της κλαδικής ομοσπονδίας κ. Πέτρος Καλπακίδης, ευχαριστώντας για την πρόσκληση και απευθυνόμενος στα μέλη του συλλόγου χρυσοχόων Τρικάλων τόνισε μεταξύ άλλων ότι «η δυναμική ενός σωματείου δεν εκφράζεται τόσο με το πλήθος των μελών του , αλλά κυρίως με τη συσπείρωση αυτών, γύρω από το σύλλογό τους».

trikala 2

Σύντομη δήλωση του κ. Άκη Παπαθανασίου, Προέδρου του Συλλόγου Ωρολογοποιών Χρυσοχόων Τρικάλων και μέλους του Δ.Σ. της ΠΟΒΑΚΩ, με αφορμή τις εκδηλώσεις που πλαισίωσαν τις εργασίες της συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου:
Κύριο μέλημά μου αποτελεί η ενότητα των ομάδων που δομούν οι συνάδελφοί μου. Χαιρετίζω κάθε εκδήλωση, η οποία γίνεται αφορμή να αναθερμανθούν οι σχέσεις μας και να επαναπροσδιοριστούν οι κοινοί μας στόχοι για μία δυνατή και ενωμένη Ομοσπονδία, με αποτελεσματικό έργο. Ανέκαθεν πασχίζω, ώστε να είμαστε αγαπημένοι στη συνεργασία μας και να μην αναλωνόμαστε σε μάταιους ανταγωνισμούς. Σημαία μας οφείλει να είναι η ομόνοια και αποτελεί πυλώνα για την ηθική ικανοποίηση, όσων διατηρούμε θέσεις ευθύνης.

ΕΣΕΕ

Μία στις τέσσερις επιχειρήσεις είχαν υψηλότερο τζίρο την εορταστική περίοδο σε σχέση με το 2021

 jewellery shop 1

Η αβεβαιότητα στην αγορά οδήγησε μία στις τρεις επιχειρήσεις να πραγματοποιήσει προσφορές / εκπτώσεις ακόμα και την εορταστική περίοδο, ανέφερε έρευνα της ΕΣΕΕ.
Αυτά προκύπτουν από την έρευνα της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας που δόθηκε σήμερα στην δημοσιότητα, αναφορικά με την κίνηση των εμπορικών καταστημάτων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου 2022-2023.
Όπως σημειώνεται από την ΕΣΕΕ, η υψηλή επισκεψιμότητα στα εμπορικά καταστήματα έγινε ακόμη εντονότερη κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, και οφείλεται και στην υποχώρηση των μέτρων προστασίας κατά της πανδημίας του κορωνοϊού, καθώς και στις παρατεταμένα ήπιες καιρικές συνθήκες. Οι εξελίξεις αυτές σηματοδοτούν την επιστροφή στο φυσικό κατάστημα, όπως αυτή αποτυπώνεται το τελευταίο διάστημα.

 jewellery shop 2

Εντούτοις, η λειτουργία της αγοράς δεν έχει ακόμη αποκατασταθεί στα προ Covid-19 επίπεδα, ενώ καταναλωτικές συμπεριφορές οι οποίες είχαν διογκωθεί κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, όπως οι διαδικτυακές αγορές, διατηρούνται, έως ένα βαθμό, ακόμη και σήμερα. Στα παραπάνω θα πρέπει να προστεθεί ο αντίκτυπος της ενεργειακής κρίσης και των ανατιμήσεων και η αυξημένη αβεβαιότητα την οποία επέφερε η τελευταία σε καταναλωτές και επιχειρήσεις.

 jewellery shop 3

Σύνοψη Αποτελεσμάτων της ΕΣΕΕ
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία:

-Μία στις τέσσερις επιχειρήσεις (26,4%) σημείωσε υψηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με την αντίστοιχη εορταστική περίοδο του 2021-22 ενώ σχεδόν μία στις δύο (43,6%) επιχειρήσεις δεν κατέγραψε κάποια μεταβολή. Ωστόσο, το 29,4% των επιχειρήσεων εμφάνισε επιδείνωση των πωλήσεων σε σχέση με πέρυσι. Σε αυτό το σημείο υπογραμμίζεται πως στο περυσινό δελτίο οι επιδόσεις των καταστημάτων συγκρίνονταν με εκείνες του 2020, οπότε η αγορά λειτουργούσε υπό τους ασφυκτικούς περιορισμούς της πανδημίας.
-Λαμβάνοντας υπόψη τις νέες προκλήσεις (ενεργειακή κρίση/ ανατιμήσεις), το 27% των επιχειρήσεων δήλωσε πολύ/ πάρα πολύ ικανοποιημένο από τις πωλήσεις κατά την εορταστική περίοδο. Περισσότερες από τις μισές (54,0%) εμφανίζεται μέτρια ικανοποιημένο ενώ το 19% λίγο έως καθόλου. Το ευρήματα αυτά αφορούν την απόσταση μεταξύ των προσδοκιών και των πραγματικών πωλήσεων.
-Ο υψηλός βαθμός ικανοποίησης από την επισκεψιμότητα στα καταστήματα οφείλεται στην άρση των περιορισμών των μετακινήσεων, και της επιθυμίας των καταναλωτών για επιστροφή στην κανονικότητα. Περισσότερες από μία στις τρεις (36,8%) δήλωσε από πολύ έως πάρα πολύ ικανοποιημένες από την επισκεψιμότητα, ενώ σχεδόν οι μισές (47,9%) δήλωσαν μέτρια ικανοποιημένες.
-Παραδοσιακά, η καλύτερη περίοδος για την αγοραστική κίνηση ήταν πριν από τα Χριστούγεννα.

 jewellery shop 4

-Οι παρατεταμένες αναταράξεις και η αβεβαιότητα στην αγορά οδήγησαν μία στις τρεις επιχειρήσεις (35,6%) να πραγματοποιήσουν προσφορές/ εκπτώσεις ακόμα και κατά την εορταστική περίοδο. Ειδικότερα, το 71% των επιχειρήσεων που προχώρησαν σε εκπτώσεις, υιοθέτησαν ποσοστό που κυμάνθηκε από 11% έως 30%. Το εύρημα αυτό εξηγεί, εν μέρει, ότι στις μισές (50,3%) κινήθηκαν περισσότερο τα πιο φθηνά εμπορεύματα. Μια δεύτερη εξήγηση μπορεί να δοθεί και από το γεγονός ότι ευνοήθηκαν οι επισκέψεις/ συναθροίσεις και συνεπώς η ανάγκη για ανταλλαγή συμβολικών δώρων.
-Για το 2022 συνολικά, η αγορά παρουσιάζει μια μεικτή εικόνα συγκριτικά με το 2021 με τις θετικές αποκρίσεις να αντισταθμίζουν τις αρνητικές.
-Η ανισότητα στις επιδόσεις αποτυπώνεται και στις προβλέψεις των πωλήσεων για το 2023. Μία στις πέντε επιχειρήσεις (18,4%) δηλώνει αδυναμία πρόβλεψης εξαιτίας της υψηλής αβεβαιότητας και του ιδιαίτερα ρευστού επιχειρηματικού περιβάλλοντος, ενώ μία στις τέσσερις (26,4%) αναμένουν επιδείνωση.
-Βασικοί παράγοντες τροφοδότησης αυτής της αβεβαιότητας είναι αφενός οι ανατιμήσεις στο ενεργειακό κόστος και αφετέρου η αύξηση των τιμών των προμηθευτών. Ως εκ τούτου, περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις (53,7%) δηλώνουν εξαιρετικά υψηλή αρνητική επίδραση. Για σχεδόν έξι στις δέκα επιχειρήσεις (58,9%) οι ανατιμήσεις των τιμών των εμπορευμάτων από τους προμηθευτές κυμάνθηκε από 11% έως 30%.

ΙΟΒΕ

Σημαντική βελτίωση του οικονομικού κλίματος τον Δεκέμβριο

IOBE 1

Στις 104,3 μονάδες αυξήθηκε τον Δεκέμβριο ο δείκτης οικονομικού κλίματος, έναντι 101,4 μονάδων τον Νοέμβριο, σε μία από τις υψηλότερες επιδόσεις των τελευταίων 9 μηνών, αναφέρει το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών.
Σύμφωνα με έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ, η άνοδος αυτή συγκλίνει με τη γενικότερη ευρωπαϊκή τάση, παρά τις επιμέρους εθνικές διαφοροποιήσεις.
Η άνοδος προέρχεται από τη βελτίωση των προσδοκιών κυρίως στη Βιομηχανία και λιγότερο στις Υπηρεσίες, ενώ και η καταναλωτική εμπιστοσύνη ανακάμπτει στα επίπεδα των αρχών του έτους. Αντίθετα, και παρά την εορταστική περίοδο, οι προσδοκίες στο λιανικό εμπόριο επιδεινώνονται, όπως και στις ιδιωτικές κατασκευές.
H παρατεταμένη καλοκαιρία έχει καθυστερήσει την επίπτωση του ενεργειακού κόστους όσον αφορά τη θέρμανση, ενώ η γενικότερη, αν και μικρή, υποχώρηση των τιμών των ενεργειακών αγαθών διευκόλυνε μια σειρά κλάδων της οικονομίας.
Οι αβεβαιότητες σχετικά με τον πληθωρισμό και στο ευρύτερο διεθνές περιβάλλον παραμένουν ισχυρές, όμως φαίνεται πως έχουν ενσωματωθεί στις προσδοκίες σε μεγάλο βαθμό και σταδιακά εντός της χρονιάς αναμένεται εξασθένισή τους.
Σύμφωνα με την έρευνα, καθώς εισερχόμαστε σε προεκλογικό περιβάλλον, μπορεί να αναμένεται ακόμη μεγαλύτερη βελτίωση στον δείκτη κλίματος. Τέτοια βελτίωση καταγράφεται συστηματικά σε όλες σχεδόν τις εκλογικές χρονιές, από το 1981, καθώς νοικοκυριά και επιχειρήσεις προεξοφλούν σειρά μέτρων που θα τους ευνοήσουν, πρόσκαιρα ή μετεκλογικά.
Συνολικά, φαίνεται πως οι επικείμενες εκλογές ενεργοποιούν θετικές εκτιμήσεις, τουλάχιστον για τη βραχυπρόθεσμη περίοδο.

IOBE 2

Τι αναφέρει η έρευνα του ΙΟΒΕ
Αναλυτικότερα:

-Στη βιομηχανία, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση εξασθένισε σημαντικά, οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα διατηρήθηκαν αμετάβλητες και οι θετικές προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες ενισχύθηκαν ελαφρά.
-Στις κατασκευές, οι αρνητικές προβλέψεις για την παραγωγή υποχώρησαν έντονα, ενώ αντίθετα οι θετικές προβλέψεις για την απασχόληση εξασθένησαν αισθητά.
-Στο λιανικό εμπόριο, οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις υποχώρησαν σημαντικά, με το ύψος των αποθεμάτων να διατηρείται στα ίδια επίπεδα, ενώ οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη των πωλήσεων υποχωρούν αισθητά.
-Στις υπηρεσίες, οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων μεταβλήθηκαν ήπια, όπως και εκείνες για τη ζήτηση, ενώ οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης βελτιώθηκαν αισθητά.
-Στην καταναλωτική εμπιστοσύνη, οι αρνητικές προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας υποχώρησαν αισθητά, όπως και οι αντίστοιχες για τη δική τους οικονομική κατάσταση. Παράλληλα, αμετάβλητες παρέμειναν οι προβλέψεις για μείζονες αγορές και ενισχύθηκε ελαφρά η πρόθεση για αποταμίευση.

Χρήστος Σταϊκούρας

Ρυθμό ανάπτυξης λίγο κάτω από το 2% θα έχουμε στην Ελλάδα το 2023

staik

Την εκτίμηση ότι η ελληνική οικονομία θα αναπτυχθεί το 2023 με ρυθμό λίγο κάτω από 2% επανέλαβε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας. Όπως επεσήμανε, μάλιστα, ο ρυθμός ανάπτυξης θα είναι καλύτερος από τις εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ.
«Η Ευρώπη επιβραδύνεται το 2023, ακόμη όμως και σε αυτή την κατάσταση στην οποία εκτιμάται ότι οι μισές χώρες θα βρεθούν σε ύφεση, η Ελλάδα εκτιμούμε ότι θα έχει έναν ρυθμό λίγο κάτω από το 2%, δηλαδή καλύτερα από τις εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ», δήλωσε χαρακτηριστικά στον ΣΚΑΪ 100,3.
Αναφορικά με την πιθανότητα η Ελλάδα να ανακτήσει επενδυτική βαθμίδα πριν τις εκλογές, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι προτιμά να μείνει στην αρχική εκτίμηση της κυβέρνησης για το 2023.
Δικαιολόγησε τη στάση του επισημαίνοντας ότι το ουσιαστικό κριτήριο για μία τέτοια πρόβλεψη είναι το εξωγενές περιβάλλον.
«Εάν αυτό δεν σταθεροποιηθεί, κανείς δεν μπορεί να κάνει εκτιμήσεις για το τι επιδράσεις θα έχει στις οικονομίες και πολύ περισσότερο στην ελληνική που βρίσκεται ένα σκαλοπάτι κάτω από την επενδυτική βαθμίδα», τόνισε.
Παρόλα αυτά, χαρακτήρισε πολύ σημαντικό το γεγονός ότι είχαμε 11 αναβαθμίσεις της ελληνικής οικονομίας την τελευταία τριετία και τέσσερις αναβαθμίσεις την περίοδο της ενεργειακής κρίσης.
«Είναι πολύ ρεαλιστικό και εφικτό να γίνει εντός του 2023, υπό την προϋπόθεση όμως ότι θα συνεχίσουμε αυτήν την υπεύθυνη και συνετή δημοσιονομική πολιτική», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ετήσια Έκθεση ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ 2022

«Κρίσεις, ελληνική οικονομία και μικρές επιχειρήσεις»

ekthesi gsbee 2

Με επιτυχία παρουσιάστηκε, τη Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2022, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο της ΓΣΕΒΕΕ, η Ετήσια Έκθεση 2022 του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ «Κρίσεις, ελληνική οικονομία και μικρές επιχειρήσεις».
Η εκδήλωση, η οποία διοργανώθηκε σε υβριδική μορφή συνδυάζοντας την δια ζώσης αλλά και την διαδικτυακή παρακολούθηση, συγκέντρωσε το ενδιαφέρον περισσότερων από 350 συμμετεχόντων συμπεριλαμβανομένων εκπροσώπων της κυβέρνησης, των κομμάτων, της αντιπολίτευσης, της Τράπεζας της Ελλάδος καθώς και εκπροσώπων των κοινωνικών εταίρων, της επιστημονικής και της επιχειρηματικής κοινότητας.

ekthesi gsbee 5

Η εκδήλωση υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του έργου «Παρεμβάσεις της ΓΣΕΒΕΕ για τη συστηματική παρακολούθηση και πρόγνωση αλλαγών του παραγωγικού και επιχειρηματικού περιβάλλοντος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων» με κωδικό ΟΠΣ 5003864. Το έργο συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα & Καινοτομία 2014-2020».

ekthesi gsbee 1

Βασικά σημεία της ετήσιας Έκθεσης ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ 2022 «Κρίσεις, ελληνική οικονομία και μικρές επιχειρήσεις».

1. Για την ελληνική οικονομία το έτος 2021 θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα έτος ανάκαμψης από την πανδημία, με το ΑΕΠ να μεγεθύνεται κατά 7,50% σε σταθερές τιμές, επιστρέφοντας κοντά στο επίπεδο του 2019, που ήταν η χρονιά πριν την πανδημία και μία από τις καλύτερες χρονιές για την ελληνική οικονομία, μετά την κρίση χρέους. Ωστόσο, ο ρυθμός ανάκαμψης της Ελλάδας σε σχέση με το επίπεδο του 2019 ήταν από τους χαμηλότερους στην ΕΕ.
2. Οι καταναλωτικές δαπάνες των νοικοκυριών το 2021 αυξήθηκαν κατά 4,68%, χωρίς ωστόσο να φτάσουν το επίπεδο του 2019, ενώ κατά το 1ο εξάμηνο του 2022 ξεπέρασαν τις αντίστοιχες δαπάνες του 2019, αγγίζοντας τα επίπεδα του 2011.
3. Η δημόσια κατανάλωση το 2021 αυξήθηκε κατά 2,11% η οποία είναι μία από τις χαμηλότερες αυξήσεις μεταξύ των χωρών της ΕΕ. Σε ελαφρώς αυξημένα επίπεδα βρίσκεται και για το 1ο εξάμηνο του 2022.
4. Οι επενδύσεις το 2021 παρουσιάζουν σημαντική αύξηση φτάνοντας τα 23.731 εκ. €, που αποτελεί την καλύτερη επίδοση μεταξύ των χωρών της ΕΕ. Η καθαρή αποεπένδυση που συντελείται στην ελληνική οικονομία εδώ και 12 χρόνια ήταν για πρώτη φορά αισθητά μειωμένη.
5. Το 2021 παρατηρήθηκε μία πρωτόγνωρη αύξηση των εισροών Άμεσων Ξένων Επενδύσεων, οι οποίες ανήλθαν στα 5.350 εκ. €. Ωστόσο, εάν δούμε τη συνολική εικόνα των αποθεμάτων Άμεσων Ξένων Επενδύσεων, θα διαπιστώσουμε ότι αυτές γνώρισαν σημαντική μείωση το 2020 κατά 21% περίπου και η αύξηση των εισροών το 2021 δεν ήταν ικανή να επαναφέρει τα αποθέματα στο επίπεδο πριν την πανδημία.
6. Το έλλειμμα στο ισοζύγιο αγαθών και υπηρεσιών μειώθηκε στα -11.560 εκ. € σε σταθερές τιμές, αλλά εξακολουθεί να είναι ιδιαίτερα υψηλό, ενώ αναμένεται το 2022 να εκτιναχθεί λόγω της αύξησης των τιμών των καυσίμων.
7. Θετική εξέλιξη αποτελεί η συνέχιση της αποκλιμάκωσης της ανεργίας το 2021 και το 2022. Ωστόσο το ποσοστό ανεργίας της Ελλάδας εξακολουθεί να είναι υψηλό. Παράλληλα με τη μείωση της ανεργίας αυξάνονται και οι κενές θέσεις εργασίας στην Ελλάδα, οι οποίες όμως είναι αναλογικά πολύ λιγότερες από τον μέσο όρο της ΕΕ.
8. Η ανάκαμψη των καταθέσεων, η οποία είχε ξεκινήσει από τα τέλη του 2018 συνεχίζεται, αλλά με χαμηλότερους ρυθμούς, φτάνοντας στα 217.747 εκ. € τον Δεκέμβριο του 2021 και στα 226.061 εκ. € τον Σεπτέμβριο του 2022 οι οποίες, ωστόσο, δεν έχουν φτάσει ακόμα τα επίπεδα πριν την κρίση χρέους.

ekthesi gsbee 3

9. Όσον αφορά στα επιτόκια, έφτασαν τον Σεπτέμβριο του 2022 στο 4,60% από 4,00% που ήταν τον προηγούμενο μήνα. Παράλληλα, το επιτόκιο καταθέσεων μέχρι στιγμή παραμένει πρακτικά σε μηδενικό επίπεδο, ενώ, αν λάβουμε υπόψη το ύψος του πληθωρισμού, είναι σημαντικά αρνητικό.
10. Επιπλέον, τα επιτόκια δανεισμού είναι σημαντικά υψηλότερα για τους αυτοαπασχολούμενους, τους αγρότες και τις ατομικές επιχειρήσεις σε σχέση με τις υπόλοιπες επιχειρήσεις, με τις πρώτες να δανείζονται με έως και 2,5% υψηλότερο επιτόκιο από τις δεύτερες.
11. Η αύξηση της χρηματοδότησης της ελληνικής οικονομίας συνεχίζεται φτάνοντας σε καθαρές ροές τα 5.677 εκ. € το 2021 και στα 9.864 εκ. € την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2022. Ωστόσο, η εικόνα αυτή δεν αφορά τα νοικοκυριά και τις μικρές επιχειρήσεις τα οποία εξακολουθούν να είναι αποκλεισμένα και να δέχονται σταθερά μειούμενη ροή χρηματοδότησης.
12. Στην Ελλάδα, μετά από μία σύντομη περίοδο αποπληθωρισμού κατά τη διάρκεια της πανδημίας, εμφανίστηκε πληθωρισμός στα μέσα του 2021 με σχετική καθυστέρηση σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωζώνης και κλιμακώθηκε ραγδαία το 2022 ξεπερνώντας το 12% τον Ιούνιο. Τέτοια επίπεδα πληθωρισμού είχαμε να δούμε στη χώρα μας από τις αρχές της δεκαετίας του 1990.
13. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών σημειώθηκαν στην ενέργεια, με το φυσικό αέριο να αυξάνεται μεσοσταθμικά το 2022 κατά 282,51% σε σχέση με το 2020, ενώ το πετρέλαιο και το ηλεκτρικό ρεύμα αυξήθηκαν κατά 79,56% και 59,87% αντίστοιχα.
14. Οι πληθωριστικές τάσεις παρέσυραν και το κόστος μεταφορών, το οποίο αυξήθηκε κατά 20,34%, καθώς και το κόστος διατροφής, το οποίο έχει πολύ μεγάλο βάρος στο καλάθι του καταναλωτή, κατά 12,04%.
15. Μετά τον δημοσιονομικό εκτροχιασμό, τον οποίον προκάλεσαν τα μέτρα στήριξης της οικονομίας το 2020, το έλλειμμα το 2021 περιορίστηκε κατά -17,60%, αλλά εξακολουθεί να βρίσκεται στο ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο των -13.538 εκ. €. Η κατάσταση βελτιώνεται σημαντικά το 2022, όπου το 2ο τρίμηνο περάσαμε για πρώτη φορά σε πλεόνασμα μετά το 2019.
16. Το ενοποιημένο χρέος της Γενικής Κυβέρνησης συνεχίζει να αυξάνεται φτάνοντας τα 359.110 εκ. € το 2ο τρίμηνο του 2022, όμως ως ποσοστό του ΑΕΠ μειώθηκε στο 182,1%, κυρίως λόγω της αύξησης του ΑΕΠ, μετά το ιστορικό μέγιστο του 209,3% κατά το 1ο τρίμηνο του 2021. Με βάση την αναλογία χρέους/ ΑΕΠ η Ελλάδα είναι η πιο υπερχρεωμένη χώρα στην ΕΕ και η 4η πιο υπερχρεωμένη χώρα στον κόσμο. Η συγκυρία δημιουργεί σημαντικές επισφάλειες για την εξέλιξη του χρέους για τα επόμενα χρόνια σε περίπτωση μίας γενικευμένης ύφεσης λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, καθώς και λόγω της αύξησης των επιτοκίων, η οποία φαίνεται πως θα συνεχιστεί.

ekthesi gsbee 4

Η εικόνα των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων

1. Οι ανατιμήσεις, ιδίως στις τιμές ενέργειας, προκάλεσαν στις επιχειρήσεις τρεις σοβαρές και αλληλένδετες επιπτώσεις.
2. Η πρώτη επίπτωση ήταν η σημαντική αύξηση του κόστους λειτουργίας τους. Ειδικότερα, το πρώτο εξάμηνο του 2022 το κόστος ενέργειας αυξήθηκε μεσοσταθμικά κατά 76%, το κόστος προμήθειας πρώτων υλών και εμπορευμάτων κατά 43,5%, το κόστος καυσίμων οχημάτων κατά 57,8% και το κόστος προμήθειας εξοπλισμού και μηχανημάτων κατά 26,2%.
3. Η δεύτερη επίπτωση ήταν ο ιστορικά υψηλός αριθμός των επιχειρήσεων που αύξησαν τις τιμές πώλησης των αγαθών/υπηρεσιών. Με βάση τις έρευνες οικονομικού κλίματος του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, οι επιχειρήσεις που δήλωσαν ότι αύξησαν τις τιμές τους διαρκώς αυξάνονται, καθώς από 6,6% που ήταν το 2ο εξάμηνο του 2020, ανήλθαν στο 23,6% το 1ο εξάμηνο του 2021, στο 34,8% το 2ο εξάμηνο του 2021 και στο 59,2% το 1ο εξάμηνο του 2022.
4. Η τρίτη επίπτωση, που σχετίζεται τόσο με την αύξηση του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων, όσο και με τις επιπτώσεις της πανδημικής κρίσης, αφορά στα σοβαρά προβλήματα ρευστότητας που παρουσιάζουν οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Το πρόβλημα ρευστότητας των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων αποτυπώνεται από την αύξηση των ήδη υψηλών ποσοστών των επιχειρήσεων με μηδενικά ή αρκετά χαμηλά ταμειακά διαθέσιμα. Η κατάσταση φαίνεται να έχει επιδεινωθεί σημαντικά από την έναρξη της πανδημίας, καθώς οι επιχειρήσεις οι οποίες τον Ιούλιο του 2022 δήλωσαν ότι είχαν μηδενικά ρευστά διαθέσιμα αντιστοιχούσαν στο 27,8% του συνόλου των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων. Ειδικά για τις πολύ μικρές, που αποτελούν και τη συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων, τα σοβαρά προβλήματα ρευστότητας είναι εντονότερα, καθώς και η δυνατότητά τους να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους και να ξεφύγουν από τον φαύλο κύκλο της υπερχρέωσης.

ekthesi gsbee 6

5. Από την άλλη, ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων ενισχύθηκε περαιτέρω, τόσο το δεύτερο εξάμηνο του 2021 όσο και το πρώτο εξάμηνο του 2022. Συγκεκριμένα, ανήλθε στις 52,4 και 54,3 μονάδες αντίστοιχα, καταγράφοντας το πρώτο εξάμηνο του 2022 την υψηλότερη επίδοση από την εκδήλωση της υγειονομικής κρίσης, χωρίς ωστόσο να προσεγγίζει το προ πανδημίας επίπεδο.
6. Αυξητικά κινήθηκε και η απασχόληση, ενώ ενισχυμένο ήταν και το ποσοστό των επιχειρήσεων που πραγματοποίησε επενδύσεις. Το πλήρες άνοιγμα της οικονομίας, η πολύ καλή τουριστική περίοδος, η μείωση φορολογικών και λοιπών επιβαρύνσεων και τα μέτρα αντιμετώπισης των υψηλών τιμών ενέργειας, θεωρούνται οι βασικοί παράγοντες των θετικών αυτών εξελίξεων.
7. Ωστόσο, σε σχέση με τις επενδύσεις, από τα στοιχεία φαίνεται πως αποτελούσαν κυρίως επενδύσεις προσαρμογής ή συντήρησης και λιγότερο επέκτασης ή ανάπτυξης. Με άλλα λόγια, το μεγάλο μέρος των επενδύσεων ήταν μικρής κλίμακας, δεδομένου ότι το ύψος της επένδυσης για περισσότερες από 1 στις 2 επιχειρήσεις ήταν έως 5.000€, ενώ η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων (περισσότερες από 8 στις 10) χρηματοδότησε την επένδυση που πραγματοποίησε με ίδια κεφάλαια.
8. Τέλος, όσον αφορά στον ψηφιακό μετασχηματισμό των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, παρατηρείται υστέρηση στην ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών. Είναι χαρακτηριστικό πως από τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που έχουν ενσωματώσει νέες τεχνολογίες στη δραστηριότητα τους μόνο το 17,4% τις υιοθέτησε κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Ηλεκτρονικό εμπόριο

Αναλύει ο Κος Μάκης Σαββίδης μέλος ΔΣ της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ηλεκτρονικού Εμπορίου

online shopping

Το περασμένο έτος αποτέλεσε μία χρονιά σταθμό για το ηλεκτρονικό εμπόριο, τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε εθνικό επίπεδο.
Η τριετής πίεση για ψηφιοποίηση λόγω κορωνοϊού, εκτίναξε την χρήση του διαδικτύου και κατ’ επέκταση του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Ειδικά στην χώρα μας, που ξεκίνησε από πολύ χαμηλό επίπεδο ψηφιοποίησης, συντελέστηκε μια ανεπανάληπτη ανάπτυξη σε όλα τα επίπεδα της ψηφιακής κοινωνίας και οικονομίας.
Όπως εξηγεί μιλώντας στο ΑΠΕ - ΜΠΕ (Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων) ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, αντιπρόεδρος GRECA και εκπρόσωπος για την Ελλάδα και μέλος ΔΣ της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ηλεκτρονικού Εμπορίου πέρυσι για πρώτη φορά, η χρήση του διαδικτύου στον γενικό πληθυσμό ξεπέρασε το όριο του 80%, με πάνω από το 70% αυτών να πραγματοποιούν κάποιου είδους ηλεκτρονική οικονομική συναλλαγή. Ωστόσο, όπως σημειώνει, μαζί με την Ελλάδα επιτάχυναν την ψηφιοποίησή τους όλες οι χώρες και ειδικά οι ευρωπαίοι εταίροι μας, ο οποίοι όμως ξεκίνησαν από πολύ καλύτερη θέση. Ως αποτέλεσμα, η αποτύπωση στον δείκτη ψηφιοποίησης κοινωνίας και οικονομίας (DESI) της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνεχίζει να κατατάσσει την Ελλάδα στις τελευταίες θέσεις μαζί με την Βουλγαρία και την Ρουμανία» τονίζει ο κ. Σαββίδης.
Στα θετικά της χρονιάς που έκλεισε αξιοσημείωτη είναι, σύμφωνα με τον ίδιο, η επιτάχυνση ψηφιοποίησης του κράτους, το οποίο ήταν ζητούμενο για πολλά χρόνια, μια κατάσταση η οποία επιβράδυνε την ανάπτυξη, λόγω της ατελείωτης γραφειοκρατίας και των αδικαιολόγητων καθυστερήσεων στις διεκπεραιώσεις των συναλλαγών με τον δημόσιο τομέα, που στοίχιζε για δεκαετίες σε χρόνο και χρήμα στους πολίτες και στις επιχειρήσεις.

online

«Η εφετινή χρονιά θεωρείται από όλους τους παράγοντες της αγοράς, ως η πρώτη κανονική οικονομική και εμπορική χρονιά, καθώς ξεκινά χωρίς κάποιο περιορισμό και τροχοπέδη για την οικονομία, με μοναδική μαύρη σελίδα, τις πληθωριστικές πιέσεις ειδικά στον κλάδο των τροφίμων, που συνεχίζουν να ψαλιδίζουν το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών» επισημαίνει ο κ. Σαββίδης Μάλιστα, εκτιμά ότι εφέτος το ηλεκτρονικό εμπόριο θα συνεχίσει να αναπτύσσεται στην χώρα μας με μεγάλους ρυθμούς, «κυρίως λόγω της διακλαδικότητας της εμπορικής συμπεριφοράς του Έλληνα καταναλωτή. Συμπεριφορά κατά την οποία ο καταναλωτής κάνει έναν κύκλο μεταξύ αναλογικής και ηλεκτρονικής αγοράς για να ενημερωθεί και να καταλήξει στην τελική αγορά και αντίστροφα, γεγονός που υποδεικνύει ότι σιγά – σιγά γίνονται μη διακριτά τα όρια μεταξύ των δυο τρόπων αγοράς και σταδιακά ενοποιούνται».

onlineshoping

Ενισχύεται η πιστότητα των Ελλήνων καταναλωτών προς το ηλεκτρονικό εμπόριο
Την ίδια ώρα, η πιστότητα των Ελλήνων καταναλωτών προς το ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο, η οποία ξεπέρασε το 85% για το περυσινό έτος 2022, βάσει των ερευνών της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ηλεκτρονικού Εμπορίου (eCommerce Europe), είναι μια ακόμη διαβεβαίωση ότι το εγχώριο ηλεκτρονικό εμπόριο θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και να κερδίζει έδαφος.
Ωστόσο, δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε, σύμφωνα με όσα επισημαίνει ο κ. Σαββίδης, ότι οι μεγάλες ευρωπαϊκές αλλά και παγκόσμιες ηλεκτρονικές εταιρείες δεν έχουν εισέλθει στην ελληνική αγορά για διάφορους λόγους (πανδημία COVID 19, οικονομική κρίση, χαμηλή ψηφιακή διείσδυση κτλ.) και αυτό από μόνο του έχει δώσει μια ώθηση στο ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο όλων των μεγεθών να αναπτυχθεί και να προσδοκά από εδώ και πέρα ακόμη καλύτερα αποτελέσματα. Η άνθηση αυτή συντελέστηκε μέσα σε λιγότερο από τρία χρόνια, με τον αριθμό των επιχειρήσεων με ενεργή ηλεκτρονική παρουσία να εκτινάσσεται από 7.000 επιχειρήσεις στις αρχές του 2020, σε πάνω από 20.000 πριν το κλείσιμο της περασμένης χρονιάς.
«Αυτός ο μετασχηματισμός του εγχώριου εμπορίου όμως, δεν αποτελεί ουσιώδη οικονομική επιτυχία, καθώς μόνο η αλλαγή του τρόπου που πραγματοποιούν τις αγορές τους καταναλωτές και επιχειρήσεις δεν προσθέτει ούτε ένα επιπλέον ευρώ στο ΑΕΠ της χώρας» επισημαίνει ο κ. Σαββίδης. Το ζητούμενο, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι «πώς θα μετατρέψουμε αυτή τη νέα κατάσταση, στην πολυπόθητη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας». Προσθέτει επίσης, ότι «το ισχυρό χαρακτηριστικό του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι η υψηλή και εύκολη διεισδυτικότητα σε ξένες αγορές, γεγονός που μας υποδεικνύει ότι θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε χωρίς καθυστέρηση τη δυναμική που έχει δημιουργηθεί σε παγκόσμιο επίπεδο όσον αφορά στην εξάπλωση και χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου και να ωθήσουμε τις ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις στην εξωστρέφεια, η οποία και θα φέρει τα επιπλέον κεφάλαια στη χώρα μας, μεγαλώνοντας περαιτέρω το ΑΕΠ».

shopping basket with credit card on laptop keybo 2021 09 14 00 20 34 utc

Ταυτόχρονα, μια στροφή στην εξωστρέφεια του εμπορικού κλάδου οφείλει να συνοδευθεί από προώθηση των ελληνικών προϊόντων παραγωγής και μεταποίησης, γεγονός που θα βοηθήσει πολύπλευρα την ελληνική οικονομία αλλά και θα της δώσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις διεθνείς αγορές λόγω της αποκλειστικής διάθεσης των τοπικών προϊόντων. Ο κ. Σαββίδης μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ σημειώνει ότι το τελευταίο διάστημα παρατηρούνται ανάλογες προσπάθειες από σειρά επιχειρήσεων ειδικά περιφερειακών κρατών της Ευρώπης, με ελπιδοφόρες πωλήσεις σε διάφορους κλάδους της οικονομίας τους. Για να προσεγγίσει και η Ελλάδα αυτή την πραγματικότητα, οφείλουν οι επιχειρήσεις της να μη διστάσουν να αναλάβουν το ανάλογο ρίσκο και να επενδύσουν ουσιαστικά και μεσομακροπρόθεσμα σε δομές και λειτουργίες που θα τις καταστήσουν ανταγωνιστικές και ελκυστικές.
Ταυτόχρονα, το κράτος μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης Ελλάδα 2.0, θα πρέπει να κατευθύνει τα σημαντικά κεφάλαια που προορίζονται για την ψηφιοποίηση της οικονομίας στην προώθηση επιχειρηματικών επενδύσεων με κύριο γνώμονα την εξωστρέφεια και τις συνέργειες για δημιουργία μεγαλύτερων επιχειρηματικών σχημάτων για την επίτευξη αποδοτικότερων οικονομιών κλίμακας. «Μπορεί το περασμένο έτος να ήταν έτος σταθμός για το ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο και το εμπόριο στο σύνολο του, το έτος όμως που μόλις ξεκίνησε είναι γεμάτο προκλήσεις και μεγάλες ευκαιρίες για ανάπτυξη και διεύρυνση των πωλήσεων των επιχειρήσεων της χώρας μας, ειδικά στην πλούσια και μεγάλη ευρωπαϊκή αγορά» υποστηρίζει.

Βραβεύτηκαν οι διακριθέντες στον 33ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό

Συγκίνηση και έμπνευση στην απονομή βραβείων και επαίνων του 33ου Διαγωνισμού Φιλοτέχνησης Σχεδίου Κοσμήματος στην KOSMIMA

diagonismos 1

Τη χαρά να πραγματοποιήσει για άλλη μία χρονιά τις βραβεύσεις όσων διακρίθηκαν στον Διαγωνισμό Φιλοτέχνησης Σχεδίου Κοσμήματος είχε η ΠΟΒΑΚΩ κατά τη διάρκεια της φετινής Έκθεσης KOSMIMA, στο Περίπτερο 6 της ΔΕΘ-HELEXPO.
Ο 33ος διαγωνισμός ολοκληρώθηκε πρόσφατα με τη συμμετοχή πολλών ανερχόμενων μελών του κλάδου της Αργυροχρυσοχοΐας. Το θέμα της 33ης διοργάνωσης «1922-2022: Η Μικρά Ασία στο Ελληνικό Κόσμημα 100 χρόνια μετά», ήταν εμπνευσμένο, όπως είναι φανερό, από τη σκοτεινή επέτειο των 100 ετών που συμπληρώνονται φέτος από τη Μικρασιατική Καταστροφή.
Το «παρών» έδωσαν και μέλη των διοικητικών συμβουλίων της Ομοσπονδίας και των τοπικών συλλόγων ενώ την εκδήλωση τίμησε με την παρουσία τους τόσο ο Υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης) κ. Σταύρος Καλαφάτης.

diagonismos 2

Η απονομή
Τη συγκίνηση αλλά και την υπερηφάνεια του εξέφρασε κατά την έναρξη της τελετής απονομής βραβείων και επαίνων ο Πρόεδρος της ΠΟΒΑΚΩ, κ. Πέτρος Καλπακίδης, ο οποίος μεταξύ άλλων ανέφερε τα εξής:
«Αισθάνομαι συγκινημένος, διότι είμαι από εκείνους που πάλεψαν για την επανασύσταση του διαγωνισμού το 2005. Ενός διαγωνισμού, που όμως πρέπει να γνωρίζουμε ότι μετρά πλέον 33 διοργανώσεις.
Ο διαγωνισμός γιγαντώθηκε και ρίζωσε, παρά τα όσα συνέβησαν εν μέσω πανδημίας. Ο Γεν. Γραμματέας της ΠΟΒΑΚΩ, κ. Τριαντάφυλλος Παπαθανασίου και πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής που είναι ένας από εκείνους που επιλέγουν τα θέματα του διαγωνισμού, σχολίασε ότι φέτος στη συνείδηση όλων επικράτησε η επάρατη επέτειος, η οποία γεμίζει με πικρία όλον τον ελληνισμό.
Ωστόσο, μας χαροποιεί ιδιαίτερα η πληθώρα σχεδιαστικών αντιλήψεων που έχουν ως αποτέλεσμα αυτά τα δημιουργικά κοσμήματα. Ελπίζουμε να αποτελέσουν παρότρυνση για περισσότερες συμμετοχές κάθε χρόνο. Η Ομοσπονδία και όλοι οι σύλλογοι θα σταθούν αρωγοί στις προσπάθειες των σπουδαστών του κλάδου της Αργυροχρυσοχοϊας.
Καλή σταδιοδρομία».
Το 1ο Βραβείο, για το έργο (βραχιόλι) «Γαϊτανάκι», απονεμήθηκε στην κ. Μαρία Παπουτσάκη.
Το 2ο Βραβείο, για το έργο (βραχιόλι) «Φόρος Τιμής», απονεμήθηκε στην κ. Μαρία Παπαναστασίου. Την απονομή έκανε ο Διευθύνων Σύμβουλος του εθνικού εκθεσιακού φορέα ΔΕΘ – HELEXPO.Α.Ε., κ. Κυριάκος Ποζρικίδης.
Κατά την απονομή η κ. Παπαναστασίου εξέφρασε τις ευχαριστίες της στον Οργανωτική Επιτροπή της ΠΟΒΑΚΩ, στη διοργανώτρια ΔΕΘ, ενώ για τη θεματική του διαγωνισμού δήλωσε τα εξής:
«Πέρασαν 100 χρόνια ξεριζωμού από τις πατρογονικές εστίες των Ελλήνων της Μικράς Ασίας. Αισθάνομαι συγκίνηση που μπόρεσα να αιχμαλωτίσω ό,τι βρίσκεται μέσα στις καρδιές μας»
Το 3ο Βραβείο, για το έργο (σκουλαρίκια) «Φτερά στον άνεμο», απονεμήθηκε στην κ. Μαρία-Ιουλία Ντολαμπτσή. Την απονομή έκανε ο Γενικός Γραμματέας της ΠΟΒΑΚΩ και πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής, κ. Τριαντάφυλλος Παπαθανασίου, ο οποίος δήλωσε τα εξής:
«Η υποστήριξη του θεσμού του διαγωνισμού αποτελεί χρέος όλων μας. Το φετινό θέμα δεν είναι απλώς μία επετειακή αναφορά, αλλά αναφορά σε πρότυπα που ήρθαν στον ελλαδικό χώρο και μετέφεραν Πολιτισμό. Μπόλιασαν τους ντόπιους με κάτι αναζωογονητικό και πολύτιμο. Ωστόσο, πρέπει να θυμόμαστε, μεγαλύτεροι και νεότεροι, ότι όλα καταμετρώνται με αγώνα και μάχη. Τίποτα δε χαρίζεται. Η Τέχνη σας θα είναι αγώνας. Όπως αγώνας είναι επίσης η αγάπη και η ίδια η ζωή».

diagonismos

Στη συνέχεια ακολούθησαν οι απονομές των τεσσάρων επαίνων.
Η Α’ Τιμητική Διάκριση, για το έργο (σκουλαρίκια) «Φρου Φρου», απονεμήθηκε στην κ. Λουκία Κομματά. Την απονομή έκανε ο Β’ Αντιπρόεδρος της ΠΟΒΑΚΩ, κ. Λουκάς Βασδέκης.
Η Β’ Τιμητική Διάκριση, για το έργο (μενταγιόν) «Η μπλε διαδρομή», απονεμήθηκε στην κ. Χριστίνα Παππά. Την απονομή έκανε ο Α’ Αντιπρόεδρος της ΓΣΕΒΒΕ, κ. Δημήτρης Βαργιάμης, ο οποίος διαβίβασε τους θερμούς χαιρετισμούς εκ μέρους του Προέδρου της ΓΣΕΒΕΕ, κ. Γιώργου Καββαθά, ενώ μεταξύ άλλων, υπογράμμισε την ανάγκη να «οραματιστούμε όλοι μία νέα κουλτούρα που θα στηρίζεται στην αρμονική συνύπαρξη των συνδικαλιστικών φορέων και της Πολιτείας».
Η Γ’ Τιμητική Διάκριση, για το έργο (μενταγιόν) «Με βάρκα την ελπίδα», απονεμήθηκε στην κ. Αρετή Βασιλάκη. Την απονομή έκανε η Ταμίας του ΣΚΩΘ, κ. Μαρία Ζιούτα.
Η νεαρή σε ηλικία δημιουργός, κ. Αρετή Βασιλάκη, εξέφρασε τη συγκίνησή της λέγοντας πως η ίδια έχει καταγωγή από τη Μικρά Ασία. Όπως είπε: «Δε δυσκολεύτηκα. Προσπάθησα να αποτυπώσω τα βιώματα που έχω ακούσει από αφηγήσεις».
Η Δ’ Τιμητική Διάκριση, για το έργο (μενταγιόν) «Μνήμες», απονεμήθηκε στην κ. Μαρία Καραμπέτσιου. Την απονομή έκανε η Αναπληρώτρια Γενική Γραμματέας και πρόεδρος της ΣΧΑΘ, κ. Ελένη Τεζαψίδου, η οποία δήλωσε τα εξής:
«Συγχαρητήρια σε όλους και ιδιαιτέρως στη ΔΕΘ-HELEXPO, για τη διοργάνωση του Διαγωνισμού Σχεδίου. Ο κλάδος της Αργυροχρυσοχοΐας χρειάζεται τη στήριξη τόσο των συνδικαλιστικών φορέων, όσο και των κρατικών φορέων, διότι αιμορραγεί. Επαγγελματίες απειλούνται από την αδράνεια και το κλείσιμο. Η ανάγκη να ξαναγεννηθεί το εκπαιδευτικό σύστημα του κλάδου είναι πιο μεγάλη από ποτέ, καθώς εδώ, όπως βλέπουμε, διαγράφεται το παρόν, και θέλουμε να έχουμε και μέλλον».

diagonismos 3

diagonismos 4

diagonismos 5

Συγκινημένες οι βραβευθείσες κυρίες Παπαναστασίου και Ντολαμπτσή
Μετά το πέρας της απονομής, συγκίνησαν της κυρίας Μαρία Παπαναστασίου, που παρέλαβε το 2ο Βραβείο, για το έργο (βραχιόλι) «Φόρος Τιμής», και της κυρίας Μαρίας-Ιουλίας Ντολαμπτσή, που παρέλαβε το 3ο Βραβείο, για το έργο (σκουλαρίκια) «Φτερά στον άνεμο».
Η κ. Μαρία Παπαναστασίου τόνισε: «Η συμμετοχή στον Διαγωνισμό με το συγκεκριμένο θέμα, αποτελεί κάτι παραπάνω από αίσθημα ευθύνης. Ευθύνη να αποτυπώσω τη Σμύρνη, που μπορεί να χάθηκε, αλλά βρίσκεται πάντα στις καρδιές μας. Ευχαριστώ τη δασκάλα μου στον Πολιτιστικό Οργανισμό Νέας Σμύρνης Αττικής, που με έφερε σε αυτό το επίπεδο».
Από την πλευρά της, η κ. Ντολαμπτσή εμφανίστηκε ιδιαιτέρως συγκινημένη, αφιερώνοντας το βραβείο της στον πατέρα της. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «Αποτελεί μεγάλη τιμή να βραβευτώ στον τομέα του κοσμήματος. Κατάγομαι από την Κωνσταντινούπολη και ο πατέρας μου είχε εκεί κοσμηματοπωλείο».
Τα βραβεία συνοδεύονταν από το βιβλίο «Εισαγωγή στον κόσμο των Διαμαντιών», που αποτελεί σημαντικό και χρήσιμο πόνημα του γεμμολόγου Γιώργου Σπυρομήλιου.
Το βιβλίο απονεμήθηκε στους βραβευθέντες ως μια ευγενική προσφορά του συγγραφέως, ο οποίος είναι βαθύτατος γνώστης του αντικειμένου και είναι πάντοτε ένας ιδιαιτέρως δραστήριος και πολύτιμος συνεργάτης.

Υπόμνημα της ΠΟΒΑΚΩ

Προς την κα Άντζελα Γκερέκου

Προβολή του ελληνικού κοσμήματος από τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού

eot logo el

Υπόμνημα προς την Πρόεδρο του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού κ. Άντζελα Γκερέκου ης υπέβαλε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Βιοτεχνών Αργυροχρυσοχόων Κοσμηματοπωλών Ωρολογοπωλών, με σκοπό την προώθηση του ελληνικού κοσμήματος από τον ΕΟΤ.
Ο Πρόεδρος της ΠΟΒΑΚΩ, κ. Πέτρος Καλπακίδης και ο Γενικός Γραμματέας, κ. Τριαντάφυλλος Παπαθανασίου, οι οποίοι συνυπογράφουν το εν λόγω υπόμνημα, είχαν μία απολύτως εποικοδομητική συνάντηση με την κ. Γκερέκου, στην οποία εξέφρασαν τις ανάγκες της Ομοσπονδίας για επέκταση της παρουσίας του κοσμήματος, αλλά και την ανάγκη υποστήριξης του ΕΟΤ, ώστε το κόσμημα να αναδειχθεί και στον τουρισμό, όχι μόνο ως μέσον κέρδους, αλλά και ως εργαλείο επικοινωνίας της πλούσιας ελληνικής ιστορίας και παράδοσης στους επισκέπτες της χώρας.
Επίσης, συζητήθηκε η δυνατότητα ο ΕΟΤ να συνδράμει την προσπάθεια της ΠΟΒΑΚΩ στη διεθνοποίηση των κλαδικών ετήσιων εκθέσεων Athens International Jewellery Show και Kosmima, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αντίστοιχα, μέσω επαφών με τις Πρεσβείες χωρών του εξωτερικού.

EOT logo 1

Το υπόμνημα
Αξιότιμη κυρία Πρόεδρε,
Η Ελλάδα είναι μια χώρα που είναι προικισμένη με μια πλούσια παρακαταθήκη, η οποία εξακτινώνεται τόσο σε γεωγραφικό και κλιματολογικό, όσο και σε πολιτιστικό και πολιτισμικό επίπεδο, τα εκάστοτε οποία έχουν και οικονομικές προεκτάσεις. Είναι δεδομένο πως το κλίμα της χώρας, η πολυμορφία της και οι αστείρευτες ομορφιές της, καθιστούν την Ελλάδα πόλο έλξης για τουρίστες, γηγενείς τε και μη, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Είναι γεγονός το οποίο διαφαίνεται από την κίνηση της αγοράς κατά τις περιόδους αιχμής της τουριστικής κινητικότητας, πως ο τουρισμός αποδίδει οικονομικά στη χώρα πέραν των κερδών των καταλυμάτων και της εστίασης. Ο χώρος του εμπορίου επίσης σημειώνει αυξανόμενα κέρδη κατά τις περιόδους εκείνες και ο κλάδος της αργυροχρυσοχοΐας βρίσκεται σε μια σημαίνουσα θέση. Αυτό ορίζει την αργυροχρυσοχοΐα ως συναλλαγματοφόρο κλάδο, με προσφορά προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας, που ενισχύει σε σημαντικό βαθμό την εθνική οικονομία.
Πέραν αυτού, είναι άξια λόγου η ιδιαιτερότητα των ελληνικών κοσμημάτων. Έχουμε την τύχη o κλάδος μας να στελεχώνεται με τεχνίτες και δημιουργούς που χαρακτηρίζονται από ανήσυχο πνεύμα, μοναδικότητα στη σύλληψη ιδεών, σε πολλές περιπτώσεις πίστη στην παράδοση και συνέχισή της με το συνδυασμό υλικών, τάσεων και τεχνοτροπιών, που τιμούν την πλούσια ιστορία μας. Περαιτέρω, όσοι ασχολούνται με την παραγωγή αντικειμένων που συνδέονται άρρηκτα με την θρησκευτική σημασία και τη σύνδεση των αντικειμένων με τις θρησκευτικές τελετές, έχουν να επιδείξουν δουλειά που προσδίδει λάμψη και μοντέρνους, ενίοτε τολμηρούς τόνους στα αντικείμενα και ανταποκρίνονται επάξια στις τάσεις των εποχών και στην επιθυμία του σύγχρονου ανθρώπου, που, ωστόσο, συνδέει, πιστός στην παράδοση, τις σημαίνουσες στιγμές της ζωής του με ένα αντικείμενο κοσμήματος από χρυσό.
Στηριζόμενοι στα ως άνωθεν, θεωρούμε πως μια συνεργασία της Πανελλήνιας Ένωσης Βιοτεχνών Αργυροχρυσοχόων Κοσμηματοπωλών Ωρολογοπωλών και του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού θα ήταν θεμιτή και άξια δοκιμής. Το γεγονός ότι υπάρχουν κοσμήματα ως εκθέματα των μουσείων της χώρας επισφραγίζει τη μακραίωνη πορεία της τέχνης μας, καθιστώντας την σημείο αναφοράς στους μουσειακούς χώρους. Συνεπώς, ο ΕΟΤ, μέσα από την διαδικασία προώθησης των εν λόγω χώρων και προβολής της ελληνικής πολιτισμικής κληρονομιάς, θα μπορούσε να προβάλλει και το κόσμημα. Όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως, τα ελληνικά κοσμήματα συνεχίζουν να εμπνέονται και να διατηρούν χαρακτηριστικά από τις τεχνοτροπίες του αρχαίου και βυζαντινού κόσμου, πράγμα που τα εντάσσει ως αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορικής γνώσης και της επαφής με το παρελθόν του τόπου. Παράλληλα, το σύγχρονο κόσμημα τυγχάνει εκτίμησης από τους καταναλωτές.
Εξάλλου, δημοφιλείς τουριστικοί προορισμοί που επιλέγονται από μερίδα τουριστών που έχουν την ανάλογη οικονομική δυνατότητα, αφήνουν συνάλλαγμα στη χώρα, που σχετίζεται με το ότι αναγνωρίζουν τη μοναδικότητα του ελληνικού κοσμήματος, τη διαχρονική αξία του και την ιστορική του ταυτότητα. Παρότι δεν υπάρχουν εξειδικευμένοι αριθμοί επ’ αυτού, κατόπιν σφυγμομέτρησης που εισπράττουμε από τους κατά τόπους συλλόγους, το ελληνικό κόσμημα βρίσκεται σε υψηλή θέση.
Επιπροσθέτως, στο πλαίσιο της προβολής του ελληνικού κοσμήματος, θεωρούμε πως θα ήταν ιδιαιτέρως αποτελεσματικό να επιδοτηθεί από τον ΕΟΤ καμπάνια και στα περιοδικά που διατίθενται στους επιβάτες των ελληνικών αερογραμμών κατά τη διάρκεια της πτήσης. Με τον τρόπο αυτό μπορούμε να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον πιθανών πελατών και να ενισχύσουμε το αγοραστικό κοινό στις επιχειρήσεις που υπάγονται στον δικό μας τομέα. Είναι σημαντικό να προϊδεάζεται ο επισκέπτης στη χώρα για τα τοπικά προϊόντα, καθότι θα έρχεται σε επαφή με ένα αντικείμενο πρωτότυπο, καλαίσθητο και εν συνεχεία, οι επιχειρήσεις αργυροχρυσοχοΐας θα αποκτήσουν ένα ενισχυμένο κοινό, πράγμα πολύ σημαντικό μετά από τις πληγές που άφησε στον εμπορικό κόσμο η πανδημία, με τη σκυτάλη να παίρνει ο τρέχων πόλεμος, που επηρεάζει τις ευρωπαϊκές οικονομίες σε διάφορες πτυχές.
Συνεχίζοντας, σε συμμετοχές μας σε εκθέσεις του εξωτερικού, όπου με ιδιωτική μας πρωτοβουλία έως τώρα δίνεται το χρώμα και η ταυτότητα της χώρας μας, θεωρούμε πως είναι ποιοτικότερο και πιο ορθό, να γίνεται χρήση υπαρκτού υλικού του ΕΟΤ, με την έγκρισή του. Το υλικό αυτό υπάρχει σκέψη να αξιοποιηθεί σε προβολές, banners και γραφικά που θα αξιοποιούνται στο περίπτερο της Ελλάδας και θα αποτυπώνει την ελληνική ταυτότητα και την ιδιαιτερότητα της χώρας. Με τον τρόπο αυτό, διαφημίζεται η Ελλάδα και η πολύ ποιοτική δουλειά που έχει γίνει από τον ΕΟΤ, προβάλλοντας ταυτόχρονα τον κόσμο του κοσμήματος αλλά και τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού.
Ο ΕΟΤ θα μπορούσε, επίσης, να συνδράμει την προσπάθειά μας στη διεθνοποίηση των κλαδικών ετήσιων εκθέσεών μας Athens International Jewellery Show και Kosmima, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αντίστοιχα, μέσω επαφών με τις Πρεσβείες χωρών του εξωτερικού. Οι κλαδικές εκθέσεις μας είναι μια πραγματική γιορτή του ελληνικού κοσμήματος, με πλήθος συμμετεχόντων και εκθετών, τόσο άμεσων όσο και έμμεσων από Ελλάδα (κατά κύριο λόγο) και εξωτερικό. Οι επαφές που γίνονται κατά τη διάρκεια της έκθεσης, οι νέες συνεργασίες αλλά και ο λαμπερός τόνος της εκδήλωσης χαρακτηρίζονται από την πολυτέλεια, την κομψότητα και την απαράμιλλη γοητεία που ασκεί το ελληνικό κόσμημα στους ανθρώπους του κλάδου. Σκοπός μας είναι να δώσουμε περισσότερη έμφαση σε αυτή μας τη δραστηριότητα και να κάνουμε περισσότερο γνωστό και ηχηρό το όνομα του ελληνικού κοσμήματος, κερδίζοντας τη θέση που άξια του αναλογεί στην παγκόσμια αγορά.
Μία περαιτέρω ενέργεια, την οποία είχε ξεκινήσει διερευνητικά η ΠΟΒΑΚΩ στο παρελθόν, είναι η επικοινωνία με τους τοπικούς εμπορικούς ακολούθους των Πρεσβειών, με στόχο τη διοργάνωση ενημερωτικών ημερίδων και προβολής στις εκάστοτε χώρες που διαθέτει η Ελλάδα πρεσβείες, οι οποίες θα έχουν ως θέμα το ελληνικό κόσμημα. Η ιδέα στην οποία βασίζεται το εν λόγω εγχείρημα είναι να δημιουργηθούν εκδηλώσεις, σε ένα κλίμα εορταστικό και με κάθε επισημότητα, όπου θα βρεθούν οι Έλληνες σχεδιαστές και δημιουργοί και θα προβάλλουν τη δουλειά τους, σε συνδυασμό με έκθεση ιστορικών αντικειμένων του κλάδου μας, συνυφασμένα τόσο με την ιστορική κληρονομιά όσο και με την τεχνοτροπία που διακρίνει το κόσμημα και το αντικείμενο χρυσού της Ελλάδας, ανάμεσα στην πλειοψηφία των στυλ. Ακόμη και για συναισθηματικούς λόγους, μπορεί κανείς να αναγνωρίσει την ελληνική ψυχή, το οξυδερκές πνεύμα και το ασίγαστο πάθος του λαού μας, αποτυπωμένο μέσα στην τέχνη της αργυροχρυσοχοΐας όχι μόνο μέσα στους αιώνες αλλά και στη σύγχρονη εποχή, με τη νέα γενιά να τιμά την παράδοσή μας και να συμβάλλει στις σελίδες της νεότερης καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Ακόμη, κρίνεται σκόπιμο, μέσα στις διαφημιστικές καμπάνιες του ΕΟΤ για την προώθηση του τουρισμού στην Ελλάδα, να συμπεριληφθεί το ελληνικό κόσμημα στο οπτικοακουστικό υλικό με πλάνα. Παράλληλα, θα προτείναμε να δημιουργηθεί θεματικό βίντεο για το ελληνικό κόσμημα. Σε συνέχεια, και να δημιουργηθεί αντίστοιχο φυλλάδιο με πληροφοριακό υλικό, ώστε να μπορέσουμε να έχουμε μια πλήρη και άρτια πληροφόρηση και προβολή του χώρου του κοσμήματος της χώρας μας σε κάθε γωνιά, τόσο στα γεωγραφικά μας όρια, όσο και έξω από αυτά.

KOSMIMA

Το ραντεβού του κλάδου που δεν πρέπει να χάσετε

KOSMIMA

Από 5 έως 7 Νοεμβρίου 2022 η HELEXPO διοργανώνει την 36η KOSMIMA 2022 στη Θεσσαλονίκη (Περίπτερο 6). Η KOSMIMA, σταθερή αξία για τη δραστηριότητα του κλάδου των Αργυροχρυσοχόων στη Βόρεια Ελλάδα, αποτελεί το ετήσιο σημείο συνάντησης των επαγγελματιών σε ένα ποιοτικό περιβάλλον.
Σύμφωνα με τους διοργανωτές, στις 3 ημέρες διοργάνωσης της, η KOSMIMA παρέχει ενημέρωση για τις νέες τάσεις και τον ανταγωνισμό, ενώ είναι ένα αποτελεσματικό διαδραστικό μέσο που σας φέρνει σε επαφή με υπάρχοντες και νέους πελάτες.
Στο μεταξύ, συνεχίζεται το έντονο ενδιαφέρον για συμμετοχή και παρουσία από τους επαγγελματίες του κλάδου για την KOSMIMA, τη Διεθνή Έκθεσης Κοσμήματος, Ωρολογίων, Πολύτιμων Λίθων, Μηχανημάτων.
Η ΠΟΒΑΚΩ με χαρά επικροτεί τη δυναμική συμμετοχή, η οποία αναμένεται να προσφέρει δυνατότητες ανάπτυξης του δικτύου πωλήσεων σε όλη την Ελλάδα και τα Βαλκάνια. Σύμφωνα με τους διοργανωτές, οι εκθέτες έχουν ξεπεράσει των αριθμό των 40 και η έκβαση της έκθεσης αναμένεται να στεφθεί με μεγάλη επιτυχία.
Σύμφωνα με τους διοργανωτές, κατασκευαστές, σχεδιαστές, εισαγωγείς, αντιπρόσωποι και χονδρέμποροι κοσμημάτων, ρολογιών και πολύτιμων λίθων, καθώς και εταιρείες με ασημένια είδη, είδη συσκευασίας και μηχανήματα, θα συναντηθούν στη μοναδική και μακροβιότερη έκθεση του κλάδου στη Βόρεια Ελλάδα.

diagonismos

33ος Διαγωνισμός Φιλοτέχνησης Σχεδίου Κοσμήματος
Στο πλαίσιο της KOSMIMA θα τελεστεί η απονομή του 33ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Φιλοτέχνησης Σχεδίου Κοσμήματος, με θέμα «1922-2022: Η Μικρά Ασία στο Ελληνικό Κόσμημα 100 χρόνια μετά».
Οι διαγωνιζόμενοι αποτύπωσαν στα σχέδιά τους την επιρροή που είχε ο Μικρασιατικός Ελληνισμός πάνω στην τέχνη, τις γραμμές και τις φόρμες, αναφορικά με την δημιουργία του Ελληνικού κοσμήματος.
Τον διαγωνισμό διοργάνωσε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Βιοτεχνών Αργυροχρυσοχόων, Κοσμηματοπωλών, Ωρολογοπωλών (ΠΟΒΑΚΩ), σε συνεργασία με τη ΔΕΘ-Helexpo.