Image
Image
Image
Image

Πρωτοβουλίες για την ανάδειξη

Της γιαννιώτικης αργυροχρυσοχοΐας

giannotiki

Η ανάληψη πρωτοβουλιών για την ανάδειξη της γιαννιώτικης αργυροχοΐας βρέθηκε στο επίκεντρο της συζήτησης, κατά τη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της Ομοσπονδίας Βιοτεχνών, Αργυροχρυσοχόων, Κοσμηματοπωλών και Ωρολογοπωλών (Π.Ο.Β.Α.Κ.Ω.) που πραγματοποιήθηκε στα Ιωάννινα, στο Κέντρο Παραδοσιακής Βιοτεχνίας Ιωαννίνων, στις 18/05/2024.
Μεταξύ άλλων, διατυπώθηκε η πρόταση για δημιουργία ντοκιμαντέρ με θέμα τις παραδοσιακές τεχνικές κατασκευής κοσμημάτων, εγχείρημα που, όπως διαβεβαίωσε στο χαιρετισμό του ο παριστάμενος στη συνεδρίαση αντιδήμαρχος Εμπορίου, Ανάπτυξης, Επιχειρηματικότητας και Τουρισμού, Χρήστος Τάτσης, αναμένεται να προωθηθεί με τη στήριξη και του δήμου Ιωαννιτών. Σε κάθε περίπτωση, είπε, θα διατηρήσει επαφή με τα μέλη της Ομοσπονδίας για ενδεχόμενη συνεργασία.
Η σύγκληση του συλλογικού Οργάνου της Π.Ο.Β.Α.Κ.Ω. στην ηπειρωτική πρωτεύουσα εντάσσεται στο πλαίσιο της εξωστρεφούς πολιτικής της διοίκησης, ύστερα από σχετική πρόσκληση που απηύθυνε ο πρόεδρος του Συλλόγου Αργυροχρυσοχόων, Ωρολογοποιών Ιωαννίνων, Ιωάννης Συρμακέσης.

ΓΣΕΒΕΕ

Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η 54η Τακτική Γενική Συνέλευση - Δράσεις για στήριξη των ΜμΕ

gsebee mme 1

Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι εργασίες της 54ης Τακτικής Γενικής Συνέλευσης της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ), που διεξήχθησαν το Σάββατο 25 και Κυριακή 26 Μαΐου, με την παρουσία αντιπροσώπων των ΕΒΕ από όλη την Ελλάδα. Στην Γενική συνέλευση, η ΠΟΒΑΚΩ συμμετείχε με τους τρεις αντιπροσωπους της, κ.κ. Παύλο Ρουσανίδη, Πέτρο Καλπακίδη και κα Ελένη Τεζαψίδου.

gsebee mme 2

Ο κ. Καλπακίδης εξελέγη μέλος του προεδρείου της γενικής συνέλευσης και ο κ. Ρουσανίδης μέλος της εφορευτικής επιτροπής.
Τοποθέτηση πραγματοποίησε τόσο ο κ.Καλπακίδης όσο και η κα Τεζαψίδου. Ο πρόεδρος της ΠΟΒΑΚΩ κ. Καλαπακίδης επεσήμανε στην ομιλία του, την ανάγκη εκσυγχρονισμού του κανονιστικού πλαισίου λειτουργίας των συλλόγων και εξασφάλιση οικονομικών πόρων για τα πρωτοβάθμια σωματεία. Η κα Τεζαψίδου, ως εκτελεστική αντιπρόεδρος του ΚΕΚ ΓΣΕΒΕΕ, αναφέρθηκε στις δράσεις του ΚΕΚ που πραγματοποιούνται από διάφορα παραρτήματα της χώρας, για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, σε όλους τους κλάδους υπό την ομπρέλα της ΓΣΕΒΕΕ, καθώς και στους τρόπους διασύνδεσης των επιμελητηρίων της χώρας με φορείς και συλλόγους.

Αποτελέσματα 35ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού

Φιλοτέχνησης Σχεδίου Κοσμήματος

diagonismos 1

diagonismos 2

Η επιτροπή αξιολόγησης του 35ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Φιλοτέχνησης Σχεδίου Κοσμήματος, αποτελούμενη από τους Τριαντάφυλλο Παπαθανασίου (ΠΟΒΑΚΩ), Αναστασία Σιδηροπούλου (ΣΚΩΘ), Βασίλη Παναγιωτίδη (ΣΧΑΘ), Μαριαλένα Λεονταράκη (ΣΑΑ), Διαμαντή Μποζαμπαλίδη (ΒΕΘ), Βασίλη Ζωγράφο (Σχολή Καλών Τεχνών ΑΠΘ), κατά τη συνεδρίαση της της 29/05/2024 και μετά την αξιολόγηση των έργων, με θέμα «Μαργαριτάρι: Ένα ταξίδι από το χθες της παράδοσης στο αύριο της καινοτομίας», ανακοίνωσε τα παρακάτω αποτελέσματα:

diagonismos 3

Η τελετή απονομής των επάθλων θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2024, ώρα 11:30 π.μ. στη ΔΕΘ-ΗELEXPO

Τεράστιες οι περιφερειακές ανισορροπίες στην απασχόληση

Σύμφωνα με τη νέα μελέτη του Ινστιτούτου Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ

“Η Ελλάδα παρουσιάζει έντονες χωρικές διαφοροποιήσεις οι οποίες οδηγούν σε σημαντική απόκλιση τις οικονομικές επιδόσεις κάθε ιδιαίτερης περιοχής της ενώ μία νέα περιφερειακή ανισορροπία βρίσκεται σε εξέλιξη…”.

ime gsebee 1

Αυτό υπογραμμίζεται στα συμπεράσματα της νέας μελέτης του Ινστιτούτου Μικρομεσαίων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος με θέμα: “Η ελληνική αγορά εργασίας και η δομή απασχόλησης ανά Περιφέρεια. Από την αρχή της οικονομικής κρίσης έως σήμερα”.
Σύμφωνα με τη ΓΣΕΒΕΕ, οι λόγοι για την μελέτη κρίνονται σημαντικοί καθώς η Ελλάδα παρουσιάζει έντονες χωρικές διαφοροποιήσεις οι οποίες οδηγούν σε σημαντική απόκλιση τις οικονομικές επιδόσεις κάθε ιδιαίτερης περιοχής της και η έλλειψη αντίστοιχων μελετών για την δομή της απασχόλησης σε περιφερειακό επίπεδο έκανε την ανάγκη μίας τέτοιας μελέτης ακόμη ισχυρότερη.
Τα συμπεράσματα είναι πολυάριθμα και πολυδιάστατα και συνοψίζονται ως εξής: “Αν και το ποσοστό ανεργίας έχει μειωθεί κατά την έξοδο από την κρίση, η απασχόληση δεν έχει αυξηθεί σημαντικά. Η θέση των νέων είναι σημαντικά χειρότερη συγκριτικά με τις μεγαλύτερες ηλικίες όπως και των γυναικών σε σχέση με τους άντρες. Ίσως όμως το σημαντικότερο εύρημα είναι η σημαντική επιδείνωση της συγκριτικής θέσης των Περιφερειών της χώρας ως προς την Περιφέρεια Αττικής. Η έξοδος από την οικονομική κρίση βρίσκει την Αθήνα να βελτιώνει σημαντικά τη συγκριτική της θέση και αυτό είναι ακόμη πιο έντονο για τους νέους και τις νέες. Μία νέα περιφερειακή ανισορροπία βρίσκεται σε εξέλιξη”.
Η μελέτη εξετάζει την εξέλιξη της ελληνικής αγοράς εργασίας και της αντίστοιχης δομής απασχόλησης ως προς τα βασικά χαρακτηριστικά τους και ως προς τη διαχρονική τους εξέλιξη από τις παραμονές της οικονομικής κρίσης έως σήμερα. Η αγορά εργασίας εξετάζεται ως προς το μέγεθος της απασχόλησης και της ανεργίας, την επίδραση των ατομικών χαρακτηριστικών των εργαζομένων, την επίδραση του φύλου και της ηλικίας, την τομεακή διάρθρωση και διάφορες άλλες πλευρές της. Όλα τα παραπάνω εξετάζονται τόσο για τη χώρα συνολικά όσο και για κάθε διοικητική περιφέρεια ξεχωριστά.

ime gsebee 2

Συμπεράσματα
Η πρώτη ομάδα συμπερασμάτων αφορά στην εικόνα της αγοράς εργασίας και της δομής της απασχόλησης για το σύνολο της χώρας. Όπως προκύπτει από τα δεδομένα, η εξέλιξη της δομής της απασχόλησης και της αγοράς εργασίας κατά τα τελευταία έτη της εξόδου από την οικονομική κρίση παρουσιάζει αντιφατικά χαρακτηριστικά. Παρατηρείται μία μείωση του ποσοστού ανεργίας η οποία είναι σημαντική. Αυτή η μείωση όμως δεν προκύπτει, κυρίως, από την αύξηση των θέσεων εργασίας αλλά από την μείωση των συμμετεχόντων στο εργατικό δυναμικό της χώρας. Η αύξηση των θέσεων εργασίας ακολουθεί έναν πολύ αργό ρυθμό και υστερεί, ακόμη, πολύ σε σχέση με τις θέσεις απασχόλησης που υπήρχαν πριν την έναρξη της οικονομικής κρίσης. Μεγάλο δε, μέρος από αυτές (μεγαλύτερο από ότι πριν από την κρίση) είναι θέσεις μερικής απασχόλησης. Ενώ λοιπόν παρατηρείται σημαντική μείωση του ποσοστού ανεργίας, ταυτόχρονα, παρατηρείται μείωση της συμμετοχής στο εργατικό δυναμικό και πολύ αργή αύξηση της απασχόλησης και του ποσοστού απασχόλησης. Ο συνδυασμός των παραπάνω παραγόντων φανερώνει μία σαφή αδυναμία της ελληνικής οικονομίας να παράγει νέες (και καλές) θέσεις πλήρους απασχόλησης και αποτελεί ανησυχητικό σημάδι για την πορεία της ελληνικής οικονομίας συνολικά.

ime gsebee 3

Εστιάζοντας στη συνέχεια την ανάλυση, σε επίπεδο περιφέρειας, προκύπτει ένα ιδιαίτερα σημαντικό εύρημα το οποίο φαίνεται ότι έχει σε μεγάλο βαθμό αγνοηθεί έως τώρα. Αυτό είναι ότι, κατά τη διαδικασία της κρίσης και ιδίως κατά την έξοδο από αυτήν, παρατηρείται σημαντική διαφοροποίηση ως προς την επίδοση της αγοράς εργασίας μεταξύ της Αττικής και τον άλλον περιφερειών της χώρας (με μία οριακή εξαίρεση για την περιφέρεια του νοτίου Αιγαίου). Συγκεκριμένα η Αττική έχει μειώσει (μέχρι το 2021) το ποσοστό ανεργίας της κάτω από τα προ της κρίσης επίπεδα ενώ όλες οι άλλες περιφέρειες παρουσιάζουν πολύ αυξημένα ποσοστά ανεργίας συγκριτικά με την προ κρίσης εποχή. Ενώ η περιφέρεια Αττικής ξεκίνησε (το 2009) με ποσοστά ανεργίας υψηλότερα από τον πανελλήνιο μέσο όρο, εξέρχεται της κρίσης (2021) με ποσοστά σημαντικά χαμηλότερα από το μέσο όρο και από όλες τις άλλες περιφέρειες της χώρας.
Αυτή η δυσαναλογία εντείνει ακόμα περισσότερο τις περιφερειακές ανισότητες και ενισχύει το ρόλο και την βαρύτητα της Αττικής στην ελληνική οικονομία. Μπορεί να γίνει, αν δεν είναι ήδη, πηγή ιδιαίτερης χωρικής ανισορροπίας και περαιτέρω όξυνσης των περιφερειακών ανισοτήτων. Ακόμη και η περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας (που περιλαμβάνει το δεύτερο μεγάλο αστικό κέντρο της χώρας) είναι σε πολύ χειρότερη θέση από την Αττική και η θέση της έχει επιδεινωθεί κατά την διαδικασία εξόδου από την κρίση. Η μακροχρόνια ανισορροπία στην περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας επανέρχεται έντονα μαζί με όλα τα πιθανά προβλήματα που αυτή μπορεί να δημιουργήσει.

ime gsebee 4

Η μετανάστευση των νέων: Η εικόνα ανατροπής των περιφερειακών ισορροπιών ενισχύεται ακόμα περισσότερο από την εικόνα της αγοράς εργασίας για τις νέες και τους νέους η οποία επίσης εξετάστηκε στην μελέτη. Σε πανελλαδικό επίπεδο η ανεργία των νέων κινείται σε πολύ υψηλές τιμές συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες και συγκριτικά με τις μεγαλύτερες ηλικίες στην Ελλάδα αυτό από μόνο του είναι ένα ανησυχητικό γεγονός, αφού οι νέοι είναι εύκολο να μεταναστεύσουν προς εύρεση εργασίας. Το πρόβλημα αυτό επιδεινώνεται από την μεγάλη διαφορά που αναδεικνύει η μελέτη ότι υπάρχει μεταξύ της ανεργίας των νέων στην περιφέρεια της Αττικής συγκριτικά με τις υπόλοιπες περιφέρειες της χώρας στην ηλικιακή κατηγορία των 15-24 που είναι η κατεξοχήν κατηγορία που καλύπτει τις νέες και τους νέους της χώρας, το ποσοστό ανεργίας στην Αττική είναι ήδη (το 2020) χαμηλότερο από τα προ κρίσης επίπεδα (2009), κάτι που απέχει πολύ από την επίδοση όλων των άλλων περιφερειών. Σε γενικές γραμμές, το ποσοστό ανεργίας των νέων στην Αττική είναι το μισό και σε κάποιες περιπτώσεις το ένα τρίτο, από τα αντίστοιχα ποσοστά ανεργίας των υπολοίπων περιφερειών. Η μεγάλη διαφορά που προκύπτει στα συνολικά ποσοστά ανεργίας μεταξύ Αττικής και λοιπόν περιφερειών οφείλεται κυρίως στην πολύ μεγάλη διαφορά στα ποσοστά ανεργίας των νέων. Αυτό προσδίδει ακόμα πιο μεγάλη δυναμική στην αγορά εργασίας της Αττικής και δημιουργεί ένα σημαντικό κίνητρο για εσωτερική μετανάστευση των νέων ανθρώπων από την υπόλοιπη Ελλάδα προς την Αττική. Μία μεταναστευτική διαδρομή που έχει ακολουθηθεί αρκετές φορές στην σύγχρονη ιστορία της χώρας.
Στο γεγονός ότι η μετανάστευση αυτή συμβαίνει ήδη και αφορά τα πιο μορφωμένα τμήματα της ελληνικής νεολαίας συνηγορεί ένα ακόμη γεγονός που προκύπτει από την ανάλυση, ότι κατά τα τελευταία έτη έχει αυξηθεί ραγδαία ο αριθμός και το ποσοστό των ατόμων με υψηλό μορφωτικό επίπεδο, κυρίως στην Αττική, συγκριτικά με τις άλλες περιοχές. Στο σημείο αυτό επισημαίνεται ότι όπως προκύπτει από οικονομετρική ανάλυση, με τα αντίστοιχα δεδομένα, δεν είναι το καλύτερο μορφωτικό επίπεδο που συμβάλλει στη μείωση της πιθανότητας ανεργία στην Αττική αλλά το ίδιο το γεγονός της διαμονής στην Αττική, δηλαδή άλλοι λόγοι που σχετίζονται με την περιοχή και όχι με τους ανθρώπους και τα χαρακτηριστικά τους. Αυτό σημαίνει ότι τα χαμηλά ποσοστά ανεργίας στην Αττική προσελκύουν τους μορφωμένους ανθρώπους σε αυτήν.

ime gsebee 5

Η μείωση της αγροτικής απασχόλησης: Η μελέτη της σχέσης απασχόλησης παρουσιάζει επίσης πολύ ενδιαφέροντα ευρήματα. Σε πανελλαδικό επίπεδο συνεχίζεται η αργή τάση μείωσης της αγροτικής απασχόλησης και του αγροτικού τομέα γενικότερα στην οικονομία, η οποία φάνηκε να αντιστρέφεται κατά την κορύφωση της κρίσης αλλά έχει επανέλθει στην μακροχρόνια ιστορική τάση της μετά από αυτήν. Επίσης παρατηρείται μία σταθερότητα στην υπόλοιπη, εκτός αγροτικού τομέα, αυτοαπασχόληση και μία αύξηση της μισθωτής απασχόλησης εις βάρος κυρίως της οικογενειακής εργασίας που φαίνεται να περιορίστηκε έντονα από την κρίση.
Ενδιαφέροντα συμπεράσματα προκύπτουν όμως από την περιφερειακή ανάλυση των παραπάνω μεγεθών. Προκύπτει αρχικά ότι το ποσοστό της αγροτικής αυτοαπασχόλησης είναι πολύ χαμηλό στην Αττική, ενώ είναι σημαντικό έως πολύ σημαντικό στις άλλες περιφέρειες. Η διαφοροποίηση αυτή λόγω και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που έχει απασχόληση με την γεωργία στην Ελλάδα, αλλοιώνει εν μέρει την συγκρισιμότητα των δεικτών του ποσοστού ανεργίας μεταξύ της Αττικής και των άλλων περιφερειών. Το επιχείρημα αυτό ενισχύει ακόμα περισσότερο την, συγκριτικά καλή θέση της Αττικής, ως προς την ανεργία των κατοίκων της, σε σχέση με τις υπόλοιπες περιφέρειες που περιλαμβάνουν κατά ένα σημαντικό τμήμα τους αγροτικό πληθυσμό.

ime gsebee 6

Η αυτοαπασχόληση: Μία ακόμα παρατήρηση που χαρακτηρίζεται σημαντική στην ανάλυση είναι ότι, εκτός αγροτικού τομέα, οι αυτοαπασχολούμενοι είναι ποσοστιαία λιγότεροι στην Αττική συγκριτικά με όλες τις άλλες περιφέρειες της χώρας. Παρατηρείται δηλαδή μία αύξηση της αυτοαπασχόλησης σε περιφέρειες με υψηλά ποσοστά ανεργίας ενώ είναι σαφές ότι στην περιφέρεια της Αττικής, με την αναπτυξιακή δυναμική της, θα αναμενόταν περισσότερες και όχι λιγότερες προσπάθειες για αυτοαπασχόληση από το εργατικό δυναμικό. Το γεγονός αυτό αποτελεί ένδειξη για την ύπαρξη εξ ανάγκης και όχι κατ’ επιλογή αυτοαπασχόλησης, η οποία πολλές φορές είναι ο μόνος δρόμος για εύρεση απασχόλησης σε περιφέρειες με υψηλά ποσοστά ανεργίας και η οποία επομένως υποκρύπτει μεγάλο τμήμα υποαπασχόλησης και άρα κρυφής ανεργίας. Κι αυτός ο παράγοντας επιδεινώνει ακόμη περισσότερο τη θέση των υπόλοιπων περιφερειών συγκριτικά με την Αττική, όσον αφορά στο ζήτημα της ανεργίας.

ime gsebee 7

Το ζήτημα του φύλου: Η μελέτη εξέτασε επίσης το ζήτημα του φύλου στην περιφερειακή απασχόληση και την χρονική εξέλιξη του κατά τη διάρκεια της κρίσης. Η αρχική διαπίστωση είναι ότι οι γυναίκες, τόσο πριν όσο και μετά την κρίση, υποφέρουν από σημαντικά υψηλότερα ποσοστά ανεργίας συγκριτικά με τους άντρες. Όπως έχουν δείξει πολλές έρευνες, αυτό δεν οφείλεται στα ατομικά τους ή σε άλλα χαρακτηριστικά αλλά μόνο στο γεγονός ότι είναι γυναίκες. Όπως, ίσως ήταν αναμενόμενο, η κατάσταση είναι καλύτερη για τις γυναίκες στην περιφέρεια Αττικής, συγκριτικά με κάθε άλλη περιφέρεια της χώρας. Πρόκειται για έναν ακόμη λόγο μετανάστευσης προς την Αττική, μόνο για τις γυναίκες αυτή τη φορά. Η διαφορά στα ποσοστά ανεργίας μεταξύ ανδρών και γυναικών μειώθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης, όχι όμως γιατί μειώθηκαν τα ποσοστά ανεργίας των γυναικών αλλά γιατί αυξήθηκαν πολύ περισσότερο αυτά των ανδρών. Κατά την έξοδο από την κρίση η διαφορά στο ποσοστό ανεργίας μεταξύ ανδρών και γυναικών έχει αρχίσει πάλι να αυξάνει χωρίς όμως να φτάσει, ακόμα, την προ κρίσης τιμή της. Ως προς την πιθανή διαχρονική διαφοροποίηση μεταξύ Αττικής και λοιπόν περιφερειών, δεν προκύπτει καμία συγκριτική διαφορά. Η θέση των γυναικών στην αγορά εργασίας ήταν καλύτερη στην Αττική πριν την κρίση και εξακολουθεί να είναι καλύτερη (συγκριτικά με τις άλλες περιφέρειες) και μετά την κρίση στον ίδιο βαθμό με πριν.

ime gsebee 8

Μερική απασχόληση: Στη μελέτη εξετάστηκαν επίσης κάποιες σημαντικές πλευρές της εργασιακής διαδικασίας στην χώρα μας, τόσο στην χρονική τους εξέλιξη όσο και στην περιφερειακή τους διάσταση. Η πρώτη από αυτές είναι η μερική απασχόληση, η οποία αυξήθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης αλλά μειώνεται κατά την έξοδο από αυτήν, χωρίς όμως να φτάσει ακόμα τις αρχικές χαμηλές τιμές της. Είναι από τους λίγους δείκτες της αγοράς εργασίας όπου η Αττική δεν είναι στην καλύτερη θέση, παρουσιάζοντας υψηλότερο ποσοστό μερικής απασχόλησης από το πανελλαδικό μέσο όρο, ενώ πριν την κρίση παρουσίαζε χαμηλότερο ποσοστό από αυτόν. Ωστόσο η διαφορά της με τις άλλες περιφέρειες δεν είναι σημαντική και υπάρχουν αρκετές περιφέρειες που βρίσκονται σε χειρότερη θέση. Χρησιμοποιείται η λέξη χειρότερη γιατί η μερική απασχόληση, το 2020, εξακολουθεί να είναι μη επιθυμητή από την πλειοψηφία των εργαζόμενων με αυτή τη σχέση και επομένως τα υψηλά ποσοστά της θεωρούνται κάτι αρνητικό.
Ακόμη περισσότερο αρνητική θεωρείται, από όσους την ασκούν, η προσωρινή απασχόληση, όπου το ποσοστό μη αποδοχής της κυμαίνεται σε υπερβολικά επίπεδα. Στον δείκτη αυτό και πάλι παρατηρείται σημαντικά καλύτερη θέση της περιφέρειας Αττικής η οποία παρουσιάζει κάτω από το μισό ποσοστό προσωρινής απασχόλησης από σχεδόν κάθε άλλη περιφέρεια.

Ως προς το χρόνο εργασίας δεν προκύπτουν σημαντικές διαφοροποιήσεις λόγω της κρίσης η μεταξύ των περιφερειών οι κάτοικοι της Ελλάδας εξακολουθούν εργάζονται πολλές ώρες την εβδομάδα και οι αυτοαπασχολούμενοι περισσότερες ώρες από τους μισθωτούς αυτό που θα πρέπει να σημειωθεί είναι η σημαντικά αυξημένοι χρόνοι εργασίας στο Νότιο Αιγαίο και τα Ιόνια νησιά τόσο στους μισθωτούς όσο και στους αυτοαπασχολούμενους που είναι ένδειξη των συνθηκών εργασίας που επικρατούν στον τουριστικό τομέα.
Τέλος η μελέτη προχωράει και σε μία περιγραφή της δομής της απασχόλησης και ως γενικό συμπέρασμα προκύπτει ότι πλεονέκτημα της Αττικής και της Κεντρικής Μακεδονίας είναι ισορροπημένη παρουσία τους σε κάθε τομέα οικονομικής δραστηριότητας (εκτός από την γεωργία στην Αττική) και ένα μειονέκτημα των μικρών πληθυσμιακά περιφερειών η έλλειψη ισχυρού μεταποιητικού τομέα.

Ποιες ρυθμίσεις έφεραν έσοδα στα ταμεία

Πότε ανοίγει ο δρόμος για νέα ρύθμιση

ruthiseis 1

Τρεις ρυθμίσεις χρεών από όσες εφαρμόστηκαν στα ταμεία τα προηγούμενα χρόνια έφεραν τα περισσότερα έσοδα, όπως δείχνουν τα επίσημα στοιχεία της έκθεσης του ΚΕΑΟ για το α΄ τρίμηνο του 2024. Σε αυτές τις ρυθμίσεις στηρίζεται το μεγαλύτερο μέρος των εισπράξεων του ΕΦΚΑ.
Στο τέλος Μαρτίου 2024 είχαν ολοκληρώσει τη ρύθμιση στην οποία εντάχθηκαν 672.237 οφειλέτες με εξόφληση χρεών ύψους 3.255.089.382 ευρώ. Άλλοι 326.081 οφειλέτες είχαν ενεργή ρύθμιση την οποία εξυπηρετούσαν κανονικά ήταν με ποσό ρυθμιζόμενης οφειλής 4.532.717.225 ευρώ.
Από όλες τις ρυθμίσεις που εφαρμόστηκαν 1.033.000 οφειλέτες, που εντάχθηκαν αρχικά σε αυτές πληρώνοντας κάποιες δόσεις και στη συνέχεια τις εγκατέλειψαν. Το 39,2% των εισπράξεων από την πάγια ρύθμιση

Οι ρυθμίσεις που φέρνουν έσοδα στον ΕΦΚΑ είναι:
1. Η πάγια ρύθμιση των 12 ή 24 δόσεων, από την οποία οι εισπράξεις ανέρχονται σε 1,27 δισ. ευρώ που αντιστοιχεί στο 39,2% των εισπράξεων του ΕΦΚΑ. Μέχρι στιγμή 416.352 οφειλέτες την ολοκλήρωσαν, άλλοι 123.892 οφειλέτες παραμένουν εντός ρύθμισης και 561.431 την εγκατέλειψαν. Η πάγια ρύθμιση είναι η μόνη ενεργή ρύθμιση αυτή τη στιγμή στον ΕΦΚΑ που μπορούν να αξιοποιήσουν όλοι οι οφειλέτες, πλην όμως είναι ακριβή με υψηλά ποσά δόσεων για χρέη άνω των 10.000 ευρώ που έχουν οι περισσότεροι οφειλέτες.
2. Η παλιά ρύθμιση των 100 δόσεων (ν.4321/2015) με έσοδα 890.167.382 ευρώ στα ταμεία ποσό που αντιστοιχεί στο 27,34% των εισπράξεων από ρυθμίσεις. Τη ρύθμιση αυτή ολοκλήρωσαν 40.335 οφειλέτες, ενώ 3.088 παραμένουν ενεργοί για τις τελευταίες δόσεις τους και 75.089 την εγκατέλειψαν μετά από κάποιες δόσεις.
3. Η παλιά ρύθμιση των 120 δόσεων του νόμου 4611/2019 που έδωσε παράλληλα στους ελεύθερους επαγγελματίες τη δυνατότητα επανυπολογισμού της οφειλής τους για την περίοδο 2002- 2016. Ο επανυπολογισμός έφερε κούρεμα χρεών έως και 50%. Από την εν λόγω ρύθμιση ο ΕΦΚΑ έχει εισπράξει μέχρι στιγμής 767,9 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 23,6% των εισπραχθέντων οφειλών. Τη ρύθμιση αυτή ολοκλήρωσαν 180.617 οφειλέτες, ενώ 138.968 παραμένουν ενεργοί και 287.787 την εγκατέλειψαν.

ruthiseis 2

Προς εξατομικευμένες ρυθμίσεις
Τα στοιχεία δείχνουν ότι μια νέα ρύθμιση θα μπορούσε αφενός να επαναφέρει εντός συστήματος χιλιάδες οφειλέτες που βγήκαν εκτός ρυθμίσεων ώστε να αρχίσουν να ξεπληρώνουν τα χρέη τους, και αφετέρου θα είχε ευεργετικά οφέλη στα έσοδα του ΕΦΚΑ και μάλιστα σε μια συγκυρία που εμφανίζει να έχει αύξηση και από τις τακτικές εισφορές.
Το ενδεχόμενο μιας νέας ρύθμισης ασφαλιστικών χρεών δεν μπορεί να αποκλειστεί αντίθετα υπάρχει ένα κρίσιμο ορόσημο που αναπόφευκτα θα ανοίξει τον δόμο προς μια νέα τακτοποίηση των χρεών και αυτό είναι η ενιαία καρτέλα οφειλών που αναμένεται να είναι έτοιμη στο τέλος του 2024 με αρχές 2025. Η ενιαία καρτέλα θα αποτελεί την ταυτότητα χρεών για όλους τους οφειλέτες και σύμφωνα με πληροφορίες θα μπορεί να αξιοποιηθεί για ρυθμίσεις πολλών δόσεων, ακόμη και για εξατομικευμένες ρυθμίσεις.
Σήμερα ένας οφειλέτης μπορεί να χρωστά σε τρία ταμεία και να έχει τρία διαφορετικά μητρώα στο χρεών (τρεις διαφορετικές καρτέλες) στο ΚΕΑΟ, με αποτέλεσμα αφενός να είναι δύσκολη η συγκέντρωση των χρεών σε ένα ποσό και αφετέρου να καθίσταται δύσκολη μια εξατομικευμένη ρύθμιση των χρεών. Το οξύμωρο δε, είναι πως ο οφειλέτης αν βάλει σε ρύθμιση 12-24 δόσεων τα χρέη του θα πρέπει να δημιουργήσει τρεις ταυτότητες οφειλής μια για κάθε ταμείο και να παρακολουθεί κάθε μήνα τρεις ρυθμίσεις.

Μικρή είναι η απήχηση των νέων ρυθμίσεων με 72 δόσεις που εφαρμόστηκαν για τα χρέη της πανδημίας.
Η ρύθμιση των 72 δόσεων για χρέη της περιόδου Φεβρουαρίου 2020 έως Ιουνίου 2021, (ν.4821/2021) έχει αποφέρει μέχρι στιγμής 85.191.252 ευρώ που αντιστοιχούν στο 2,62% των εισπράξεων, από 17.655 οφειλέτες που την ολοκλήρωσαν. Εντός ρύθμισης παραμένουν άλλοι 22.115 οφειλέτες με χρέη 427 εκατ. ευρώ, ενώ 22.361 την εγκατέλειψαν.
Μηδαμινές είναι οι εισπράξεις από τη ρύθμιση του εξωδικαστικού μηχανισμού και πτωχευτικού κώδικα, καθώς μέχρι στιγμής την έχουν ολοκληρώσει 940 οφειλέτες καταβάλλοντας 34,5 εκατ. ευρώ, ενώ παραμένουν ενεργοί 17.681 οφειλέτες με χρέη 1 δισ. ευρώ, και 8.759 οφειλέτες με χρέη 493 εκατ. ευρώ την έχουν εγκαταλείψει.
Έσοδα 192.748.101 ευρώ απέφεραν οι λοιπές παλαιότερες ρυθμίσεις ποσό που αντιστοιχεί στο 5,92% των συνολικών εισπράξεων από ρυθμίσεις ύψους 3,55 δισ. ευρώ.
του κινητού του παραλήπτη ή σάρωση QR Code, μέσω του mobile app της Τράπεζας.
Για την επιβεβαίωση των συναλλαγών απαιτείται η χρήση βιομετρικών δεδομένων (αποτύπωση του προσώπου ή του δαχτυλικού αποτυπώματος) και επιβεβαίωση ονοματεπωνύμου του παραλήπτη πριν από την αποστολή. Τα χρήματα πιστώνονται εντός 2 δευτερολέπτων στον παραλήπτη, ο οποίος ενημερώνεται αμέσως για τη μεταφορά των χρημάτων, καθώς και για τα στοιχεία του αποστολέα.

ruthiseis 3

Το IRIS διαθέτει 3 υπηρεσίες:
• IRIS Person to Person: Άμεση μεταφορά χρημάτων μεταξύ ιδιωτών, χωρίς προμήθεια (έως 500€/ημέρα).
• IRIS Person to Business: Για πληρωμή σε ατομικές επιχειρήσεις ή ελεύθερους επαγγελματίες. Προϋπόθεση είναι η εγγραφή του επαγγελματία με επαγγελματικό τραπεζικό λογαριασμό. Επισημαίνεται ότι το όριο των 500 ευρώ για τον επαγγελματία είναι ανά πελάτη κι όχι στο σύνολο των χρημάτων που μπορεί να λάβει ημερησίως. Ο πελάτης δεν επιβαρύνεται με κάποια χρέωση για την υπηρεσία, ενώ η προμήθεια για τον επαγγελματία είναι σημαντικά μικρότερη σε σχέση με άλλες μεθόδους πληρωμής.
• IRIS Commerce: Για πληρωμή σε ηλεκτρονικά καταστήματα, χωρίς να κοινοποιούνται στοιχεία πληρωμής στον έμπορο. Η παραγγελία ολοκληρώνεται μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Παράλληλα, δεν υπάρχει όριο ποσού και δεν απαιτείται εγγραφή στην υπηρεσία για τον πελάτη.
Υπενθυμίζεται ότι με τον νόμο 5072/2023 θεσπίστηκε η υποχρέωση των ελευθέρων επαγγελματιών και των αυτοαπασχολούμενων να συνδέσουν τον επαγγελματικό τους λογαριασμό με σύστημα άμεσων πληρωμών.
Όπως, επίσης, να δέχονται άμεση πληρωμή από οποιοδήποτε φυσικό πρόσωπο τους το ζητήσει. Επίσης, τα φυσικά πρόσωπα που συναλλάσσονται με άλλο φυσικό πρόσωπο που παρέχει υπηρεσίες (ελεύθερο επαγγελματία ή αυτοαπασχολούμενο) δικαιούνται να ζητήσουν να γίνει η πληρωμή μέσω συστήματος άμεσων πληρωμών.
Μέσα στο επόμενο διάστημα η ΑΑΔΕ θα προχωρήσει σε σταδιακή ενημέρωση στους υπόχρεους μη συνδεδεμένους ελεύθερους επαγγελματίες προκειμένου να ολοκληρώσουν τη διαδικασία εντός της προθεσμίας.
Τέλος, σημειώνεται ότι η μη αποδοχή άμεσων πληρωμών, μετά το πέρας της προθεσμίας, από τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυτοαπασχολούμενους επιφέρει διοικητικό πρόστιμο 1.500 ευρώ.

Εκδήλωση της ΕΠΑ.Σ. ΔΥΠΑ

Ωραιοκάστρου για το Erasmus +

erasmus 1

H ειδικότητα της αργυροχρυσοχοΐας της ΕΠΑ.Σ. ΔΥΠΑ Ωραιοκάστρου, στις 12/06/2024 σε αίθουσα του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, πραγματοποίησε εκδήλωση με θέμα: Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+ 2023-ELO1-KA122-VET-000120459 «Ψηφιακή Σχεδίαση Κοσμήματος με τη χρήση του λογισμικού Rhinogold» και παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα συμμετοχής στο πρόγραμμα, που ξεκίνησε στις 31/03/2024 και έληξε στις 14/04/2024 στη Νάπολη της Ιταλίας.

erasmus 2

Οι μελλοντικοί αργυροχρυσοχόοι καταρτίζονται μέσω Erasmus+

erasmus logo

Η ΕΠΑ.Σ. Δ.Υ.Π.Α. Ωραιοκάστρου με την ειδικότητα της Αργυροχρυσοχοΐας συμμετείχε στο πρόγραμμα Erasmus+ του σχεδίου Μαθησιακής Κινητικότητας Ατόμων της δράσης ΚΑ1 του τομέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, με τίτλο “Σχεδίαση κοσμημάτων μέσω Η/Υ με το λογισμικό Rhinogold” και κωδικό 2023-1-EL01-KA122-VET-000120459.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε στις 31/03/2024 και έληξε στις 14/04/2024. Την αποστολή στελέχωσαν 4 εκπαιδευτικοί και 15 σπουδαστές οι οποίοι ταξίδεψαν στη Νάπολη της Ιταλίας και καταρτίστηκαν για 15 ημέρες.

erasmus 3

Οι σπουδαστές καταρτίστηκαν στην εκμάθηση βασικών σχεδιαστικών εργαλείων του λογισμικού RHINOGOLD και με την επίβλεψη των εκπαιδευτών σχεδίασαν διάφορα κοσμήματα όπως δαχτυλίδια , σταυρούς , αλυσίδες και επιφάνειες με εσώγλυφα και ανάγλυφα σχέδια. Γνώρισαν την τρισδιάστατη εκτύπωση ,το αντίστοιχο μηχανολογικό εξοπλισμό και πολυμερή υλικά και ρητίνες. Ηρθαν σε επαφή με την ιταλική ιστορία της αργυροχρυσοχοΐας καθώς περιπλανήθηκαν στο αντίστοιχο μουσείο της σχολής κατάρτισης.
Ξεναγήθηκαν σε τοπικά εργαστήρια κατασκευής κοσμημάτων, γνώρισαν τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας ενός εργαστηρίου και αντάλλαξαν απόψεις, πρακτικές και εμπειρίες με Ιταλούς τεχνίτες αργυροχρυσοχόους. Επισκέφτηκαν καταστήματα εξοπλισμού και πρώτων υλών αργυροχρυσοχοΐας όπου τους υποδέχτηκαν με διάχυτη διάθεση εξυπηρέτησης.
Τους δόθηκε η ευκαιρία να βελτιώσουν τις γνώσεις στην αγγλική γλώσσα αλλά και στην ιταλική ορολογία αργυροχρυσοχοΐας. Γνώρισαν τον ιταλικό πολιτισμό μέσα από τα αξιοθέατα της Νάπολης και αποκόμισαν ερεθίσματα που θα αποτελέσουν πηγή έμπνευσης για κοσμήματα στο μέλλον.
Με την επιστροφή τους στην ΕΠΑΣ Ωραιοκάστρου οι εκπαιδευτικοί και οι σπουδαστές, σε επερχόμενη εκδήλωση, θα προχωρήσουν στη διάχυση της γνώσης που αποκτήθηκε για τη χρήση λογισμικού σχεδίασης κοσμημάτων και την εκτύπωσή τους σε 3D εκτυπωτή αλλά και στην εμπειρία και τα οφέλη που αποκόμισαν με τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα ώστε να εμπνευστούν περισσότεροι εκπαιδευτικοί για την υλοποίηση παρόμοιων σχεδίων και την υιοθέτηση παρόμοιων καινοτόμων πρακτικών.

Το ερώτημα της ΠΟΒΑΚΩ στο Υπουργείο Ανάπτυξης

Για την τήρηση τιμών στις βιτρίνες των καταστημάτων του κλάδου

jewelry 1

Προκειμένου να έχουμε μια επίσημη και ρητή απάντηση, επί του ζητήματος της τήρησης πινακίδων στα καταστήματα με αντικείμενα του κλάδου της αργυροχρυσοχοΐας, η Ομοσπονδία απέστειλε σχετική επιστολή προς τη Διεύθυνση εμπορικής επιχειρηματικότητας του Υπουργείου Ανάπτυξης, με το παρακάτω περιεχόμενο:

« Κυρίες – κύριοι,

1. Τα αντικείμενα του κλάδου μας από πολύτιμα μέταλλα (χρυσό, ασήμι, πλατίνα, παλλάδιο), φέρουν τιμές με τις απαιτούμενες ενδείξεις -αριθμητικώς σε ευρώ-, στις εσωτερικές και εξωτερικές προθήκες των επιχειρήσεων του κλάδου μας.
2. Οι ετικέτες όπου αναγράφονται οι τιμές, είναι αναλόγου μεγέθους των προϊόντων (κοσμημάτων), δηλαδή πολύ μικρές και ενσωματωμένες στο αντικείμενο.
3. Λόγω της αισθητικής παρουσίας αλλά και του μικρού μεγέθους των προϊόντων μας, ενδεχομένως οι ετικέτες με τις τιμές να καλύπτονται από το προς πώληση αντικείμενο.
4. Η αποτροπή κακόβουλων ενεργειών, επιβάλλει πολλές φορές να αποκρύπτουμε την ετικέτα που φέρει την αξία του αντικειμένου κάτω από το προϊόν ή από τη βάση προβολής του, καθώς αυτή είναι μεγάλη και γίνεται πόλος έλξης τέτοιων ενεργειών.
Επιθυμώντας να μας γνωρίσετε την τυπική διαδικασία, ερωτάσθε: Πέραν της αναφερόμενης ετικέτας με την τιμή πώλησης όπως προαναφέρθηκε, χρειάζεται να υπάρχει και επιπλέον πινακίδα μπροστά από το αντικείμενο στην οποία να εμφανίζεται η τιμή σε μέγεθος που να είναι ορατή από τον παρατηρητή της βιτρίνας;
Παρακαλούμε για την σαφή και το συντομότερο δυνατόν απάντησή σας, ώστε να ενημερώσουμε επακριβώς τους συλλόγους μέλη μας».

jewelry 2

Επισημαίνεται ότι μέχρι της εκδόσεως του παρόντος τεύχους, είμαστε ακόμη σε αναμονή απάντησης από το υπουργείο ανάπτυξης επί του ερωτήματός μας.

38η Kosmima

Έρχεται η 38η Kosmima 19-21 Οκτωβρίου 2024

kosmima 1

Άνοιξαν οι αιτήσεις για την εγγραφή εκθετών στην 38η Διεθνή έκθεση κοσμήματος, ωρολογίων, πολύτιμων λίθων, μηχανημάτων, εξοπλισμού.
Η 38η Kosmima θα πραγματοποιηθεί στο διάστημα 19-21 Οκτωβρίου, στο Διεθνές Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο Θεσσαλονίκης.

Γιατί να συμμετέχω στην Kosmima 2024;
Μοναδική τοποθεσία: Η Θεσσαλονίκη, στην καρδιά των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης προσφέρει ασύγκριτη πρόσβαση σε περιφερειακές και διεθνείς αγορές.
Υψηλή επισκεψιμότητα: Η Kosmima της περασμένης χρονιάς συγκέντρωσε τα βλέμματα περισσότερων από 2.000 εμπορικών επισκεπτών από την Ελλάδα και τον κόσμο, δημιουργώντας ένα δυναμικό περιβάλλον για δικτύωση και εμπορικές συμφωνίες.
Αναπτυσσόμενη δυναμική: Η Kosmima 2023 σημείωσε 10% αύξηση του αριθμού των εκθετών και 30% αύξηση του εκθεσιακού της χώρου, σηματοδοτώντας την αυξανόμενη δημοφιλία και επιτυχία της έκθεσης.

kosmima 2

Τα highlights της 37ης Kosmima
Πλήθος εμπορικών συμφωνιών: Η 37η Kosmima ανέβασε τον πήχη με αυξημένο αριθμό εμπορικών συμφωνιών, λόγω της σημαντικής αύξησης της επισκεψιμότητάς της.
Διεθνείς συμμετοχές: Η Kosmima συγκέντρωσε εκθέτες και επισκέπτες από όλη την Ελλάδα, αλλά και το εξωτερικό, από χώρες όπως η Ιταλία, η Γερμανία, η Κύπρος, η Αυστραλία, η Βόρεια Μακεδονία, η Βουλγαρία, ο Καναδάς, η Σερβία, το Μαυροβούνιο και η Τουρκία.
Παράλληλες εκδηλώσεις: Η έκθεση φιλοξένησε τον 34ο Διαγωνισμό Φιλοτέχνησης Σχεδίου Κοσμήματος και ενδιαφέροντα σεμινάρια σχετικά με τα συνθετικά διαμάντια και σμαράγδια.

Για περισσότερες πληροφορίες και προκειμένου να εκδηλώσετε ενδιαφέρον για εκθέτης επισκεφθείτε το site της Kosmhma https://www.kosmima-expo.gr/

Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

Χωρίς χαρτόσημο 3,6% οι τόκοι στα ενήμερα δάνεια

yoik 1

Ελάφρυνση της τάξεως των 32 εκατ. ευρώ τον χρόνο για συνεπείς δανειολήπτες, ζευγάρια και επαγγελματίες, φέρνει η κατάργηση του Τέλους Χαρτοσήμου που ανακοίνωσε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης. Ολοκληρωμένο το σχέδιο νόμου θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση στα μέσα Ιουλίου.
Μετά από σχεδόν 95 χρόνια πάντως, έως το τέλος του 2024 καταργείται το Τέλος Χαρτοσήμου, που επιβάλλεται σε πάνω από 600 συναλλαγές και δραστηριότητες όπως, μεταξύ άλλων:
Ασφαλιστικές συναλλαγές, μειώνοντας το κόστος ιδιωτικής ασφάλισης Ενέγγυες πιστώσεις τραπεζών, διευκολύνοντας τους Έλληνες εισαγωγείς Συμβατικούς τόκους δανείων που καταβάλλουν όλοι οι δανειολήπτες Καταργείται έτσι η επιβάρυνση 3,6% που πληρώνουν μέχρι σήμερα οι δανειολήπτες στους τόκους των δανείων τους -ειδικά στα πρώτα χρόνια του δανείου. Αρμόδιες πηγές εκτιμούν ότι οι συνεπείς οφειλέτες γλιτώνουν έτσι πάνω από 5 εκατομμύρια ευρώ συνολικά κάθε χρόνο.
Το όφελος αυτό έχουν όλοι όσοι έχουν δάνεια. Το χαρτόσημο, όμως, παραμένει και δεν καταργείται στους τόκους υπερημερίας. Δηλαδή όσοι έχουν δάνεια σε καθυστέρηση, δεν θα πληρώνουν χαρτόσημο για τους συμβατικούς τόκους, αλλά θα πληρώνουν χαρτόσημο για τους τόκους υπερημερίας στην οφειλή που θα καθυστερούν να πληρώσουν.
Υπολογίζεται ότι για αυτόν τον λόγο οι κόκκινοι «δανειολήπτες» επιβαρύνονται κάθε χρόνο κατά περίπου 5 εκατομμύρια ευρώ επιπλέον. Χαρτόσημο θα εξακολουθήσει να επιβάλλεται κανονικά όμως και στους τόκους οφειλών που επιδικάζονται από τα δικαστήρια.
Εκτός από χαρτόσημο, οι οφειλέτες γλιτώνουν και την πρόσθετη εισφορά 20% που καταβάλλεται υπέρ ΟΓΑ. Σύμφωνα με τον κύριο Χατζηδάκη, τα έσοδα που θα χάνει ο ΟΓΑ θα υποκατασταθούν με ανακατανομή από άλλους πόρους.

«Τέλος» και… στα παράβολα
Από τα τέλη του 2024 το χαρτόσημο καταργείται (μαζί με την εισφορά 20% υπέρ ΟΓΑ) και σε μια σειρά παράβολα, στα οποία ενσωματώνονταν. Μεταξύ άλλων, απαλλάσσονται έτσι, για παράδειγμα:
-Επαγγελματίες για άδειες άσκησης ή αναγγελίας επαγγέλματος κτλ (36 ευρώ)
-Τα ζευγάρια για άδειες γάμου, πράξεις διαζυγίου ή μεταβολής επωνύμου (18 ευρώ)
-Ιδιοκτήτες και κατασκευαστές ακινήτων από τέλος χαρτοσήμου 2‰ για τα σχέδια κατασκευής μηχανικού
-Ναυτικοί για ναυτιλιακά διπλώματα (36 ευρώ)
-Γενικά όσοι χρειάζονται αποδεικτικά τεχνικής ικανότητας (πτυχία, διπλώματα, άδειες γενικές ή ειδικές κτλ)
Καταργείται οριστικά το χαρτόσημο και σε περισσότερες από 500 συναλλαγές ή δραστηριότητες, στις οποίες επιβαλλόταν Τέλος 2,4% ή 3,6% επί των κρατήσεων που αφορούν ΝΠΔΔ ή Δημόσιο (π.χ. Χαρτόσημο στις Κρατήσεις υπέρ Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων (ΕΟΦ), υπέρ ΤΑΧΔΙΚ (Ταμείο Χρηματοδότησης Δικαστικών Κτηρίων), υπέρ ΕΑΔΗΣΥ (Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων) κ.ά.

yoik 2

Εξαιρούνται οι κατοικίες
Σε 29 συγκεκριμένες περιπτώσεις, πάντως, το τέλος χαρτοσήμου καταργείται μεν, αλλά η επιβάρυνση παραμένει, καθώς υποκαθίσταται από ένα νέο Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής που μπαίνει στη θέση του, το οποίο θα αποφέρει περί τα 360 εκατομμύρια ευρώ στο Δημόσιο. Ανάμεσά τους και οι συμβάσεις ακινήτων, από τις οποίες το κράτος εισπράττει περί τα 180 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Ωστόσο, εξακολουθεί να μην εφαρμόζεται επιβάρυνση χαρτοσήμου στις μισθώσεις κατοικιών για τα σπίτια.
Συγκεκριμένα, στο νομοσχέδιο που θα τεθεί σε διαβούλευση θα ορίζονται συγκεκριμένα οι συναλλαγές, στις οποίες εφαρμόζεται το Ψηφιακό Τέλος:
1. Σε 15 είδη συμβάσεων και συναλλαγών μεταξύ ιδιωτών: Μίσθωση ακινήτων (όχι κατοικίες), Δάνεια, Τρεχούμενοι δοσοληπτικοί λογαριασμοί, Καταθέσεις και αναλήψεις σε νομικά πρόσωπα (όχι φυσικά πρόσωπα), Πώληση κινητού πράγματος ή άυλου αγαθού, Μεταβίβαση επιχείρησης, Διανομή κληρονομίας, κληροδοτήματος ή κοινής περιουσίας, Συμβιβασμός, Αποζημιώσεις, Αμοιβές σε φυσικά πρόσωπα και μέλη διοίκησης εταιρειών, Τόκοι υπερημερίας, Νόμιμοι τόκοι (από δικαστική απόφαση), πράξεις που αφορούν εργασίες πιστωτικών ιδρυμάτων (πινάκια επιταγών), Συνδρομές σε επιμελητήρια, επαγγελματικούς συλλόγους και σωματεία, Έπαθλα και βραβεία, καθώς και συμβάσεις για α) αφηρημένη υπόσχεση ή αναγνώριση χρέους, β) εκχώρηση απαίτησης και αναδοχή χρέους, γ) άφεση χρέους, δ) ανανέωση σύμβασης, ε) ισόβια χρηματικά αποτιμητή πρόσοδος, στ) παρακαταθήκη.
2. Σε 14 συμβάσεις και συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών και Δημοσίου: Μίσθωση ακινήτων με αντισυμβαλλόμενο δημόσιο φορέα, Αποζημιώσεις από και προς φορείς Δημοσίου, Επιδοτήσεις, οικονομικές ενισχύσεις ή επιχορηγήσεις που καταβάλλονται από φορείς του Δημοσίου, Αμοιβή για συμμετοχή σε Συμβούλια και Επιτροπές του Δημοσίου, Είσπραξη προστίμων και παρεμφερών δημοσίων εσόδων, Πράξεις που διενεργούνται σε κτηματολογικά γραφεία (λχ. εγγραφή υποθήκης), Αποδεικτικά που εκδίδονται από δικαστικές αρχές (ένορκες βεβαιώσεις για απολαβή χρηματικού ποσού, εκτελεστά απόγραφα δικαστικών αποφάσεων), Άδεια οπλοφορίας για σκοποβολή ή για άλλους λόγους και η ανανέωση αυτών, Άδεια κατασκευής, εμπορίας, επισκευής και συντήρησης όπλων, έκδοση δελτίου ταυτότητας και διαβατηρίου, Άδεια θήρας και ανανέωση αυτής, Άδεια παραμονής και εργασίας αλλοδαπού και δελτίου ταυτότητας αυτού και οι ανανεώσεις αυτών.

Στις περιπτώσεις αυτές, οι συντελεστές του νέου Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής θα ορίζονται σε:
* 3,60% εφόσον πρόκειται για (α) συναλλαγές ή συμβάσεις μεταξύ φυσικών προσώπων που δεν ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, (β) όλες τις μισθώσεις ακινήτων (πλην των κατοικιών που εξαιρούνται), (γ) τιμολόγια για την είσπραξη αποζημιώσεων, νόμιμων τόκων και τόκων υπερημερίας, (δ) συναλλαγές ή συμβάσεις όπου ο ένας συμβαλλόμενος είναι Δημόσιο, Δήμος ή ΝΠΔΔ.
* 2,40% εφόσον πρόκειται για (α) όλοι οι συμβαλλόμενοι ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, ή (β) τουλάχιστον ένας από τους συμβαλλόμενους έχει τη νομική μορφή της ΑΕ, ΕΠΕ και ΙΚΕ.
* 1,20% εφόσον πρόκειται για καταβολή αμοιβής σε φυσικά πρόσωπα ή μέλη διοίκησης και για κατάθεση ή ανάληψη από τα χρηματικά διαθέσιμα νομικών προσώπων και οντοτήτων
* 0,3% επί των προσκομιζόμενων επιταγών («πινάκια») σε πιστωτικά ιδρύματα.

IRIS

Μέχρι πότε παρατείνεται η προθεσμία για τη σύνδεση

pos 1

Έως την 31η Αυγούστου παρατείνεται η προθεσμία σύνδεσης των επαγγελματικών λογαριασμών ελεύθερων επαγγελματιών και επιτηδευματιών με το σύστημα άμεσων πληρωμών IRIS. Σημειώνεται ότι οι υπηρεσίες άμεσων πληρωμών αποτελούν μια πολύ χρήσιμη λύση προκειμένου οι πολίτες να μην καταβάλλουν καθόλου προμήθειες για ηλεκτρονικές συναλλαγές και οι ελεύθεροι επαγγελματίες να πληρώνουν κατά μέσο όρο 50% χαμηλότερες προμήθειες συγκριτικά με συναλλαγές με χρήση POS.
Η μόνη διαθέσιμη υπηρεσία άμεσων πληρωμών μέχρι σήμερα, το IRIS, διαδίδεται ταχύτατα ως μέθοδος πληρωμής στην Ελλάδα. Η διαδικασία σύνδεσης είναι εξαιρετικά απλή και μπορεί να πραγματοποιηθεί από τον ίδιο τον ελεύθερο επαγγελματία μέσα σε λίγα μόλις λεπτά.

pos 2

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία:
• Έως σήμερα στο σύστημα είναι εγγεγραμμένοι 400.000 επαγγελματίες (περισσότεροι από 180.000 εγγράφηκαν φέτος) από το σύνολο των περίπου 800.000 υπόχρεων προς σύνδεση επαγγελματιών.
• Ο μεγαλύτερος αριθμός συνδέσεων καταγράφηκε στις 27 Ιουνίου με 5,9 χιλ. νέες εγγραφές.
• Από την αρχή του έτους έως και τις 27 Ιουνίου έχουν πραγματοποιηθεί 191.416 συναλλαγές στο IRIS P2B, αριθμός 11 φορές μεγαλύτερος από πέρυσι.
• Το ίδιο διάστημα οι συναλλαγές αυτές έφθασαν σε αξία τα €14,2 εκατ., καταγράφοντας 10 φορές μεγαλύτερη αξία από πέρυσι.
• Το προϊόν προσφέρουν πλέον 10 τράπεζες και εντός του έτους αναμένεται να προστεθούν ακόμα δύο φθάνοντας συνολικά τις 12.
• Σημειώνεται ότι, στο IRIS P2P (για μεταφορές χρημάτων μεταξύ φίλων) το μέσο πλήθος συναλλαγών ανά ημέρα ήταν 120 χιλ. και στις 31 Μαΐου έφθασε τις 180 χιλ. συναλλαγές

Εύκολη ενεργοποίηση
Η ενεργοποίηση της υπηρεσίας, είτε για ιδιώτες είτε για επαγγελματίες, γίνεται μέσω του mobile app της Τράπεζας τους, με μια πολύ απλή διαδικασία. Οι πληρωμές πραγματοποιούνται μόνο με τον αριθμό του κινητού του παραλήπτη ή σάρωση QR Code, μέσω του mobile app της Τράπεζας.
Για την επιβεβαίωση των συναλλαγών απαιτείται η χρήση βιομετρικών δεδομένων (αποτύπωση του προσώπου ή του δαχτυλικού αποτυπώματος) και επιβεβαίωση ονοματεπωνύμου του παραλήπτη πριν από την αποστολή. Τα χρήματα πιστώνονται εντός 2 δευτερολέπτων στον παραλήπτη, ο οποίος ενημερώνεται αμέσως για τη μεταφορά των χρημάτων, καθώς και για τα στοιχεία του αποστολέα.

Το IRIS διαθέτει 3 υπηρεσίες:
• IRIS Person to Person: Άμεση μεταφορά χρημάτων μεταξύ ιδιωτών, χωρίς προμήθεια (έως 500€/ημέρα).
• IRIS Person to Business: Για πληρωμή σε ατομικές επιχειρήσεις ή ελεύθερους επαγγελματίες. Προϋπόθεση είναι η εγγραφή του επαγγελματία με επαγγελματικό τραπεζικό λογαριασμό. Επισημαίνεται ότι το όριο των 500 ευρώ για τον επαγγελματία είναι ανά πελάτη κι όχι στο σύνολο των χρημάτων που μπορεί να λάβει ημερησίως. Ο πελάτης δεν επιβαρύνεται με κάποια χρέωση για την υπηρεσία, ενώ η προμήθεια για τον επαγγελματία είναι σημαντικά μικρότερη σε σχέση με άλλες μεθόδους πληρωμής.
• IRIS Commerce: Για πληρωμή σε ηλεκτρονικά καταστήματα, χωρίς να κοινοποιούνται στοιχεία πληρωμής στον έμπορο. Η παραγγελία ολοκληρώνεται μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Παράλληλα, δεν υπάρχει όριο ποσού και δεν απαιτείται εγγραφή στην υπηρεσία για τον πελάτη.
Υπενθυμίζεται ότι με τον νόμο 5072/2023 θεσπίστηκε η υποχρέωση των ελευθέρων επαγγελματιών και των αυτοαπασχολούμενων να συνδέσουν τον επαγγελματικό τους λογαριασμό με σύστημα άμεσων πληρωμών.
Όπως, επίσης, να δέχονται άμεση πληρωμή από οποιοδήποτε φυσικό πρόσωπο τους το ζητήσει. Επίσης, τα φυσικά πρόσωπα που συναλλάσσονται με άλλο φυσικό πρόσωπο που παρέχει υπηρεσίες (ελεύθερο επαγγελματία ή αυτοαπασχολούμενο) δικαιούνται να ζητήσουν να γίνει η πληρωμή μέσω συστήματος άμεσων πληρωμών.
Μέσα στο επόμενο διάστημα η ΑΑΔΕ θα προχωρήσει σε σταδιακή ενημέρωση στους υπόχρεους μη συνδεδεμένους ελεύθερους επαγγελματίες προκειμένου να ολοκληρώσουν τη διαδικασία εντός της προθεσμίας.
Τέλος, σημειώνεται ότι η μη αποδοχή άμεσων πληρωμών, μετά το πέρας της προθεσμίας, από τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυτοαπασχολούμενους επιφέρει διοικητικό πρόστιμο 1.500 ευρώ.