Image
Image
Image
Image

Τουρισμός, οικονομία, και πολιτισμός για το ελληνικό κόσμημα

Κορυφαίες διακρίσεις και απονομές βραβείων για άλλη μια χρονιά κατακτά η Ελλάδα ως ένας από τους δημοφιλέστερους προορισμούς στην Ευρώπη, κερδίζοντας με αυτό τον τρόπο όλο και περισσότερο έδαφος σε σχέση με τους άμεσα τουριστικούς ανταγωνιστές της.

Εκτός όμως από τις διακρίσεις και την ολοένα αυξανόμενη προσέλευση ξένων τουριστών, αξίζει επίσης να δούμε πόσο σημαντικό είναι αυτό για την οικονομία της χώρας μας.

Βάση του πολλαπλασιαστή για τον τομέα που χρησιμοποιεί το ΙΟΒΕ σε συνδυασμό με τους πολλαπλασιαστές των επιμέρους κλάδων της ελληνικής οικονομίας του ΚΕΠΕ (καταλύματα, εστίαση, θαλάσσιες- οδικές- εναέριες μεταφορές, εμπόριο, ψυχαγωγία, ταξιδιωτικά γραφεία, ενοικίαση αυτοκινήτων, συνέδρια), ο προκύπτων πολλαπλασιαστής του τουρισμού ανέρχεται σε 2,65, που σημαίνει πως για κάθε 1 ευρώ από την τουριστική δραστηριότητα, δημιουργείται έμμεση και προκαλούμενη πρόσθετη οικονομική δραστηριότητα 1,65€.

Αξίζει λοιπόν και πρέπει να συνεχιστεί η προσπάθεια η οποία γίνεται για την ανάπτυξη της τουριστικής μας βιομηχανίας.

Επίσης, οφείλω να εκφράσω τον θαυμασμό μου και να συγχαρώ όλους τους ανθρώπους της ΠΟΒΑΚΩ για την πολλή αξιόλογη δουλειά και επένδυση -επιτρέψτε μου να πω- που έγινε με τη δημιουργία της ταινίας μικρού μήκους “Love in the making” με σκοπό την προώθηση του ελληνικού κοσμήματος.

Και μιας και είμαστε (αποδεδειγμένα) από τους μακροβιότερους πολιτισμούς στην παραγωγή κοσμήματος με πάνω από 6000 χρόνια ιστορίας, θα πρέπει να αρχίσουμε να απαιτούμε από την πολιτεία να προβάλει και αυτή την πλευρά του πολιτισμού μας.

Καλή, ήρεμη και πετυχημένη καλοκαιρινή σαιζόν να έχουμε, για να μπορέσει να βοηθηθεί και η υπόλοιπη ηπειρωτική χώρα.

Ο εκδότης
Τάσος Σπανούδης

Νέα χρονιά, νέοι στόχοι και νέες προσδοκίες

Όλοι μας βιώνουμε το ξεκίνημα μιας καινούργιας χρονιάς ή μιας νέας σεζόν και αυτό (για όσους δραστηριοποιούνται σε εποχιακές δραστηριότητες αλλά και για πολλούς άλλους), είναι μια ευλογία. Μαθαίνουμε να αφήνουμε πίσω μας τα άσχημα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίσαμε την προηγούμενη χρονιά και να θέτουμε νέους στόχους και υψηλότερες προσδοκίες.

Σύμφωνα με την ανατολίτικη φιλοσοφία έχουμε μπει στη χρονιά του δράκου, η οποία θεωρείται η χρονιά της δράσης, της επιτυχίας και της αφθονίας με τυχερό χρώμα το χρυσό που είναι ένα σύμβολο αρχοντιάς και σημαίνει τιμή, πλούτο αλλά και σταθερότητα.
Χωρίς να προσπαθώ να μιλήσω για αστρολογία, δεν μπορώ να μην εντυπωσιάζομαι από την συγκεκριμένη νοοτροπία που συνεχώς μας προτρέπει να ενεργοποιούμαστε και να αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις, να αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες και να μη φοβόμαστε τους κινδύνους, προκειμένου να υλοποιήσουμε τα φιλόδοξα σχέδιά μας για να κατακτήσουμε το μεγαλείο που οραματιζόμαστε.

Από την άλλη μετρώντας πλέον την τρίτη δεκαετία μου στον κλάδο, έχω έρθει πάρα πολλές φορές αντιμέτωπος με την γκρίνια, την αναβλητικότητα και την προσκόλληση στο παρελθόν. Αντιλήψεις που κατά τη γνώμη μου μας κρατάνε δέσμιους σε μία κάτω του μετρίου κατάσταση, όταν η παγκοσμιοποιημένη εποχή που διανύουμε με την ανάλογη οικονομία της, θα έλεγε κανείς ότι απαιτεί περισσότερο θάρρος και τολμηρές αποφάσεις.

Αισιοδοξία και τόλμη λοιπόν για την χρονιά που ξεκίνησε με μεγαλόπνοους στόχους και όσο μπορούμε ας απαλλαχθούμε από τα βαρίδια του χθες οραματιζόμενοι το αύριο.

Ο εκδότης
Τάσος Σπανούδης

Το τέλος είναι μόνο η αρχή

Με την σκέψη μου στη Θεσσαλία και στις πληγές που άφησε πίσω της η καταιγίδα “Elias”, καθώς και στις καταστροφικές φωτιές που προηγήθηκαν σε Ρόδο, Πάρνηθα και Έβρο, θυμήθηκα το ρητό «το τέλος είναι μόνο η αρχή», το οποίο νομίζω ότι αφορά εάν όχι τα πάντα σίγουρα τα περισσότερα γεγονότα της ζωής.

Δυστυχώς ή ευτυχώς, ακόμη και μέσα στις ανθρώπινες τραγωδίες που βιώνουμε ο καθένας ξεχωριστά - άλλος περισσότερο, άλλος λιγότερο - καλούμαστε να βρούμε τη δύναμη για να αρχίσουμε και πάλι.
Ίσως με αυτόν τον τρόπο να γεννηθεί κάτι καλύτερο.
Επιστρατεύοντας και αναζητώντας τη σοφία μέσα μας, μπορούμε να μάθουμε περισσότερα και να εξελιχθούμε.

Έτσι και στα επαγγελματικά νέα, κατά το τέλος της καλοκαιρινής περιόδου (με τα επίσημα στοιχεία να μιλάνε για αύξηση της προσέλευσης τουριστών και εσόδων), θα πρέπει να αρχίσουμε τις προετοιμασίες για την γιορτινή περίοδο των Χριστουγέννων, μια νέα ευχάριστη περίοδο που μπορεί να δημιουργήσει υψηλές προσδοκίες και γιατί όχι να αρχίσει να κλείνει μικρές πληγές.

Ταυτόχρονα, με τις νέες εξελίξεις του πολέμου στη μέση ανατολή, αυτού του θλιβερότατου γεγονότος, που εύλογα έχει μονοπωλήσει το ενδιαφέρον όλων μας, αναρωτιέμαι – χωρίς να έχω όλες τις απαραίτητες γνώσεις ή την ενημέρωση – μήπως υπάρχουν πράγματι κάποιοι που δεν θέλουν να έχει ησυχία ο πλανήτης;
Και έτσι στο βωμό των όποιων συμφερόντων, πάλι θα πρέπει οι άμαχοι να χάνουν τη ζωή τους;

Ο εκδότης
Τάσος Σπανούδης

Τουρισμός & Φιλοξενία

Ανήκω στην κατηγορία των Ελλήνων που πιστεύουν ότι θα μπορούσαμε - ή και θα έπρεπε - όλοι να ασχολούμαστε με τη βιομηχανία του τουρισμού.

Όπως έχω ξανά γράψει, έχουμε την τύχη να μένουμε σε μια ευλογημένη χώρα, περιτριγυρισμένη από μοναδικές παραλίες, καταγάλανο ουρανό και με απίστευτους τουριστικούς προορισμούς γεμάτους ομορφιά. Αισθάνομαι όμως ότι η πολύ εύθραυστη ουσία, η φιλοξενία μας, μπορεί να αλλοιωθεί αν δεν είμαστε αρκετά προσεκτικοί.

Η φιλοξενία η οποία προέρχεται από το ρήμα φιλώ(αγαπώ) και ξένος, έχει τις ρίζες της στην αρχαία Ελλάδα, η οποία υπήρξε άλλη μια σημαντική πτυχή του ελληνισμού και «δίδαξε» τον κόσμο πώς πρέπει να συμπεριφέρεται στους ξένους. Βασίζεται στις πολύ απλές αρχές, ότι πρέπει να προσφέρεται σε όλους, ανεξαρτήτως από την οικονομική ή την κοινωνική θέση τους και να αντιμετωπίζονται όλοι με τον ίδιο σεβασμό.

Πουθενά δεν υπάρχουν οι έννοιες της εκμετάλλευσης ή της αισχροκέρδειας ή της αρπαχτής, έννοιες που προφανώς δεν ισχύουν για το σύνολο των ανθρώπων που εργάζονται στον τουρισμό, όμως δυστυχώς αυτά τα λίγα δείγματα που υπάρχουν βλάπτουν υπερβολικά την συνολική μας εικόνα.

Η ακρίβεια, η οποία είναι πλέον παρούσα σχεδόν στα πάντα, είναι σε θέση να κάνει τους τουρίστες να επιλέξουν άλλους προορισμούς για τον λιγοστό χρόνο που διαθέτουν - η πλειοψηφία τουλάχιστον - μέσα στη χρονιά για τις διακοπές τους και την ξεκούραση τους.

Και προφανώς, θέλουμε και χρειαζόμαστε τα ακριβά καταλύματα και τους ακριβούς προορισμούς, όμως από μόνα τους αυτά δεν είναι σε θέση να χτίσουν το brand της Ελλάδας.
Η προσέγγιση «ποιοτικού» επισκέπτη, απαιτεί να γίνουμε πρώτα εμείς ποιοτικοί οικοδεσπότες!

Ο εκδότης
Τάσος Σπανούδης

Σε μια εξαιρετική καλοκαιρινή χρονιά

Παρότι το νέο τεύχος του περιοδικού εκδίδεται εν μέσω της προεκλογικής περιόδου και είναι κάτι που δεν έχει αφήσει κανέναν ανεπηρέαστο, η εποχή αυτή για τον κλάδο είναι η πιο παραγωγική καθώς έχει ήδη ξεκινήσει η τουριστική σεζόν.

Με αισιοδοξία και με μεγάλες προσδοκίες περιμένουμε όλοι να καρπωθούμε -άλλοι λίγο άλλοι πολύ- από την ελληνική φιλοξενία που είναι πλέον έτοιμη και έχει ήδη αρχίσει να δέχεται τους επισκέπτες από όλα τα μέρη της γης.

Η περσινή επιτυχημένη μεγάλη προσέλευση τουριστών θεωρώ ότι ήταν η αρχή έτσι ώστε να βιώνουμε κάθε χρόνο την ίδια και μεγαλύτερη επιτυχία και να σπάμε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο μιας και έχουμε την τύχη να ζούμε σε μια ευλογημένη από ομορφιά χώρα.

Το μεγάλο στοίχημα που μένει πλέον να κερδίσουμε είναι αυτό της όλο και μεγαλύτερης προσέλευσης «ποιοτικών τουριστών» διότι εκτός από την καλύτερη και πιο προσοδοφόρα σεζόν, είναι και ο μόνος τρόπος για να επιμηκυνθεί και να επεκταθεί η τουριστική περίοδος σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Μην ξεχνάμε όμως το διαχρονικό και αλάνθαστο ρητό το οποίο ισχύει και για τον τουρισμό: «Ένας ευχαριστημένος πελάτης εκτός ότι ξανά έρχεται φέρνει και άλλους τρεις μαζί του, ενώ ένας δυσαρεστημένος είναι η αιτία για να χάσουμε άλλους έντεκα!»

Κάθε επιτυχία σε όλους για τη φετινή τουριστική περίοδο.

Ο εκδότης
Τάσος Σπανούδης

Αισιοδοξία για την τουριστική περίοδο προβληματισμός για την υπόλοιπη αγορά

Βγήκαμε από έναν δύσκολο εμπορικά χειμώνα, με τους περισσότερους από τους καταστηματάρχες να μην έμειναν ικανοποιημένοι από την εορταστική περίοδο που πέρασε. Κάτι τέτοιο άραγε συνέβη επειδή η ακρίβεια σε όλα τα είδη έχει χτυπήσει «κόκκινο»; Επειδή η αγοραστική δύναμη του καταναλωτή όλο και μειώνεται; Μήπως επειδή υπάρχει η πεποίθηση ότι δεν μπορεί να αλλάξει κάτι; Ή, ακόμη, λόγω ενός συνδυασμού όλων των παραπάνω;
Ωστόσο, όποια και αν είναι η απάντηση, σημασία έχει ότι πλέον όλα τα βλέμματα του κλάδου είναι στραμμένα στην τουριστική αγορά.
Όμως η αργυροχρυσοχοΐα δεν μπορεί και δεν πρέπει να αφορά μόνο την τουριστική περίοδο. Πως λοιπόν θα μπορούσε να έρθει ανάπτυξη και στις υπόλοιπες ηπειρωτικές περιοχές που δεν έχουν προσέλευση τουριστών; Δεν θα πρέπει να είναι και αυτό ένα ζήτημα που αξίζει να συζητιέται; Εμείς από την πλευρά μας θα προσπαθούμε συνέχεια να το υπενθυμίζουμε.

Πολλές φορές έχουμε αναφέρει ότι το κόσμημα θα πρέπει να αρχίσει να διαφημίζεται, και ναι καλές είναι οι μεμονωμένες προσπάθειες από κάποιες εμπορικές επιχειρήσεις, αλλά τι θα γινόταν εάν μπορούσε να γίνει οργανωμένα και μεθοδικά;
Μήπως κάτι τέτοιο σιγά σιγά θα υπενθύμιζε στους Έλληνες καταναλωτές ότι η αγορά ενός κοσμήματος είτε για τον εαυτό μας είτε ως ένα πολύτιμο δώρο είναι μία όμορφη και με συναισθηματική αξία κίνηση;
Πόσο δύσκολο είναι να ξεκινήσει μια τέτοια προσπάθεια;

Θα συνεχίσουμε να ελπίζουμε σε αυτό και να το οραματιζόμαστε, υπενθυμίζοντας στους εαυτούς μας αλλά και στους άλλους όλα όσα μας βοηθούν να συνεχίζουμε και να εξελισσόμαστε.
Μέχρι όμως να έρθει εκείνη η στιγμή που όλοι προσδοκούμε, ας είμαστε αισιόδοξοι ότι θα επαληθευτούν τα πολύ καλά στοιχεία που ακούμε για την επερχόμενη τουριστική σεζόν και ας προσπαθήσουμε να την εκμεταλλευτούμε δημιουργώντας υποδομές και βάσεις για την ελληνική αργυροχρυσοχοΐα για τις επόμενες δεκαετίες που θα ακολουθήσουν.

Ο εκδότης
Τάσος Σπανούδης

Ναι στην καλοκαιρινή σεζόν, αλλά υπάρχει και η χειμερινή περίοδος

Μια ακόμη καλοκαιρινή περίοδος έφτασε στο τέλος της. Ήταν η πρώτη μετά-covid σεζόν, η οποία σημείωσε ρεκόρ προσέλευσης επισκεπτών, ενώ οι πιο διάσημοι προορισμοί της χώρας μας συνεχίζουν να είναι ανοικτοί και να υποδέχονται τουρίστες από όλο τον κόσμο.
Τα επίσημα στοιχεία της τράπεζας της Ελλάδας δείχνουν αύξηση των εισπράξεων από την τουριστική βιομηχανία που ξεπερνάει το 200% σε σχέση με το 2021.
Μπορούμε λοιπόν να μιλάμε για μια εξαιρετική σεζόν, κατά την οποία ο κλάδος της αργυροχρυσοχοΐας πήρε επιτέλους μια καλή “ανάσα”. Και ναι, μιλάω για μία αναπνοή καθώς έχουμε ακόμα μπροστά μας τη χειμωνιάτικη περίοδο με αποκορύφωμα τα Χριστούγεννα, η οποία είναι η συνέχεια και δεν πρέπει να επαναπαυτούμε και να σταματήσουμε. Αντιθέτως, καλό θα ήταν να προετοιμαστούμε όσο καλύτερα γίνεται.
Σίγουρα υπάρχει για την κάθε επιχείρηση κάτι που θα μπορούσε να κάνει για να μπορέσει να προσελκύσει περισσότερους πελάτες στο κατάστημα της, και αυτό που χρειάζεται είναι να ανακαλύψει τι θα ήταν αυτό.
Νομίζω ότι τα πάντα ξεκινούν από την επιθυμία για αναζήτηση, για ενημέρωση και όχι με τον καθησυχασμό. Και ακριβώς εκεί κατά τη γνώμη μου είναι η προσωπική ευθύνη όλων μας.
Αντικειμενικά, για ολόκληρο τον κόσμο, ένα εξαιρετικό σημείο αναφοράς είναι οι κλαδικές εκθέσεις. Σε αυτές αντανακλάται το αποτέλεσμα της προσπάθειας των εκθετών να παρουσιάσουν νέα σχέδια και νέες ιδέες, για τα οποία οι επισκέπτες ενημερώνονται έχοντας τη δυνατότητα να προετοιμαστούν για την επερχόμενη περίοδο.
Με θλίβει το γεγονός ότι οι “χειμερινές” εκθέσεις μας στερούνται συγκριτικά με τις άλλες, τόσο τη συμμετοχή των εκθετών όσο και την προσέλευση των επισκεπτών.
Φταίει η οικονομική κρίση; φταίνε τα συλλογικά όργανα; οι ίδιοι οι εκθέτες; οι οργανωτικές εταιρείες; ή οι επισκέπτες μήπως; μήπως φταίμε εμείς (τα περιοδικά του κλάδου);
Το πιθανότερο είναι ότι όλοι έχουμε το μερίδιο ευθύνης που μας αναλογεί και κάποια στιγμή θα πρέπει να το αναλάβουμε, εάν δεν θέλουμε να λέμε ότι η αργυροχρυσοχοΐα είναι πλέον εποχιακή εργασία.

Ο εκδότης
Τάσος Σπανούδης

Στη καρδιά του καλοκαιριού και με την κλιματική αλλαγή να χτυπάει δυνατά την πόρτα μας

Ολόκληρη η Ευρώπη αντιμέτωπη ίσως με μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις, καλείται να σταθεί άξια και ικανή για το ύψος των περιστάσεων.
Από τη μία ο πλανήτης “φωνάζει” όσο πιο δυνατά μπορεί ότι πρέπει να αρχίσουμε να παίρνουμε επιτέλους σοβαρά μέτρα για να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε στην κλιματική αλλαγή, και από την άλλη κλιμακώνεται ένας πόλεμος για την ενέργεια.
Δεν είμαι σε θέση να κατανοήσω απόλυτα τους λόγους για τους οποίους ξεκίνησε αυτός ο πόλεμος, και ακόμη περισσότερο το γιατί δεν τελειώνει. Όμως όποια και εάν είναι τα κίνητρα - μάλλον όσο τεράστια και εάν είναι τα οικονομικά οφέλη - που υπάρχουν πίσω από όλο αυτό, συνεχίζει να ισχύει ότι δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για να κάνεις έναν πόλεμο. Εκτός εάν δεν σε ενδιαφέρουν καθόλου οι ανθρώπινες ψυχές, οπότε σταματάει και η όποια συζήτηση.
Εν τούτοις, παρόλο που αυτή τη στιγμή φαίνεται να πληρώνουν αυτή την κρίση ακριβότερα οι ευρωπαίοι πολίτες, παρουσιάζεται μια μεγάλη ευκαιρία να αρχίσουμε επιτέλους να λειτουργούμε σαν μια ένωση η οποία αναζητά λύση για όλους και όχι σαν ανταγωνιστές. Μην ξεχνάμε ότι η παλίρροια σηκώνει όλες τις βάρκες και όχι μερικές.
Ένα ξεκάθαρο μήνυμα που θα έπρεπε να έχουν αρχίσει οι ηγέτες αυτής της ηπείρου να διατυμπανίζουν είναι το “θα βγούμε πιο δυνατοί και από αυτή την κρίση”, και όχι να μιλάνε για δύσκολο χειμώνα με συσσίτια.

Για όλους εμάς που ζούμε στην πιο όμορφη χώρα του κόσμου, με τις πιο καθαρές θάλασσες, με αισιόδοξη νοοτροπία και με την πίστη μας στον άνθρωπο …

… Θα έχουμε να θυμόμαστε και αυτό.

Ο εκδότης
Τάσος Σπανούδης

Διάχυτη αισιοδοξία, υψηλές προσδοκίες

Μετά από δύο συνεχόμενες καλοκαιρινές σεζόν υπομονής και επιμονής, φαίνεται ότι το φετινό καλοκαίρι θα αποτελέσει, - σύμφωνα με τις προβλέψεις -, μια εξαιρετική τουριστική περίοδο.
Αναμένεται ο αριθμός των τουριστών να σπάσει κάθε ρεκόρ αφίξεων, σε σχέση με τους προ-covid καιρούς, όπως δείχνουν και οι κρατήσεις των ξενοδοχείων σε όλες τις τουριστικές περιοχές.
Ωστόσο, ο προβληματισμός που μας προκαλούν τα νέα δεδομένα έγκειται περισσότερο στην ποιότητα αυτών των τουριστών και όχι τόσο στην ποσότητα. Με άλλα λόγια προσδοκούμε οι τουρίστες να αποτελέσουν έντονα καταλυτική δύναμη για την εμπορική κίνηση και όχι συγκρατημένο κόσμο που θα έρθει διακοπές στη χώρα μας επιλέγοντας την για να κάνει οικονομία.
Φυσικά, οι διεθνείς συνθήκες και συγκεκριμένα η αύξηση των τιμών στην ενέργεια, κάτι τέτοιο δεν το καθιστά εύκολο και είναι μία παράμετρος όπου οφείλουμε να λάβουμε σοβαρά υπόψη μας.
Όπως και να έχει όμως, όλα δείχνουν ότι το καλοκαίρι θα φέρει αρκετή δουλειά στους επαγγελματίες του τουρισμού και οι ελπίδες μας είναι ότι αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μία γενικότερη και μακρόχρονη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
Ας καλωσορίσουμε τις νέες συνθήκες και ας ελπίσουμε πως μέσα σε αυτές η υπομονή και επιμονή των τελευταίων ετών θα αποδώσουν καρπούς.

Ο εκδότης
Τάσος Σπανούδης

ΑΤΕΝΙΖΟΝΤΑΣ ΕΝΑ ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΟ ΜΕΛΛΟΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΓΥΡΟΧΡΥΣΟΧΟΪΑ

Αναλογιζόμενος τα τελευταία χρόνια και τις τελευταίες καλοκαιρινές σεζόν, μου είναι αρκετά ξεκάθαρο πως το καλύτερο μέλλον που περιμέναμε δεν είναι πλέον μακριά.
Μετά από δύσκολες περιόδους, φαίνεται πως το εμπόριο κοσμημάτων θα εμπλουτιστεί και θα αυξηθεί ικανοποιητικά.
Σύμφωνα με την πορεία του τουρισμού τα τελευταία καλοκαίρια, αλλά και με την εξέλιξη της πανδημίας, τα δεδομένα δείχνουν πως η φετινή σεζόν θα συναντήσει μεγάλη άνοδο καθώς τα «χρόνια του covid» φτάνουν σιγά αλλά σταθερά στο τέλος τους.
Είμαστε έτοιμοι για ένα νέο ξεκίνημα και μία νέα επιστροφή στην πραγματικότητα, γεγονός που ήδη έχουμε αρχίσει να βιώνουμε.
Ας είναι το νέο έτος η αφορμή να αποχαιρετίσουμε τα μελανά σημεία του πρόσφατου παρελθόντος μας και η στιγμή να συλλέξουμε ξανά δυνάμεις για να αδράξουμε την καλοκαιρινή περίοδο με νέα διάθεση.

Ο εκδότης
Τάσος Σπανούδης