Image
Image

Παρουσία της ΠΟΒΑΚΩ

Στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας της ΓΣΕΒΕΕ στο ΣτΕ για το νέο φορολογικό

diamartiria

Η Συντονιστική Επιτροπή Ελευθέρων Επαγγελματιών – Επιστημόνων – Επαγγελματοβιοτεχνών και Εμπόρων, στην οποία συμμετέχει η ΓΣΕΒΕΕ, στο πλαίσιο των δράσεών της κατά του νέου φορολογικού νόμου διοργάνωσε τη Δευτέρα 17 Ιουνίου συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Την εν λόγω ημέρα κατατέθηκαν στο Ανώτατο Δικαστήριο Αιτήσεις Ακυρώσεως κατά του ν. 5073/2023, με τον οποίο θεσμοθετήθηκε τεκμαρτό φορολογητέο εισόδημα για τους ελεύθερους επαγγελματίες και επιστήμονες.
Το παρών στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας έδωσαν ο γενικός γραμματέας της ΠΟΒΑΚΩ, Τριαντάφυλλος Παπαθανασίου και ο γενικός γραμματέας του Συλλόγου Αργυροχρυσοχόων Αθηνών, Γιώργος Σπυρομήλιος.

Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση της ΓΣΕΒΕΕ «με τις διατάξεις του ν. 5073/2023 θεσπίστηκε κατά παράβαση του Συντάγματος, ένα ιδιαίτερα επαχθές και άδικο μέτρο, αυτό του τεκμαρτού προσδιορισμού του εισοδήματος των ελευθέρων επαγγελματιών και επιστημόνων, που οδηγεί στον αφανισμό χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες».

ΠΟΒΑΚΩ

povako banner small

Η δημοκρατία απαιτεί εγρήγορση για να διατηρηθεί

Στη σημασία της σημερινής ημέρας, καθώς συμπληρώνονται 50 χρόνια από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας, αναφέρεται σε ανακοίνωση της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Βιοτεχνών Αργυροχρυσοχόων Κοσμηματοπωλών Ωρολογοπωλών.

«Από το 1974 η Ελλάδα απολαμβάνει 50 χρόνια αδιάλειπτης δημοκρατίας, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό, διότι συμβαίνει για πρώτη φορά στον ιστορικό της χρόνο. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η χώρα αναπτύχθηκε οικονομικά, σταθεροποιήθηκε, το δημοκρατικό της πολίτευμα ενισχύθηκε και δημιουργήθηκε ένα ευνοϊκό περιβάλλον για την ανάπτυξή της από οικονομικής και επιχειρηματικής πλευράς» τονίζει ο πρόεδρος της ΠΟΒΑΚΩ, Πέτρος Καλπακίδης υπογραμμίζοντας πως «σήμερα, με υπερηφάνεια κοιτάζουμε το παρελθόν και θυμόμαστε όλους αυτούς που αγωνίστηκαν για τη δημοκρατία και την ελευθερία. Τιμούμε τους ήρωες και τους απλούς πολίτες που συνέβαλαν στη διαμόρφωση της σύγχρονης ελληνικής δημοκρατίας».

Ωστόσο όπως αναφέρει ο κ. Καλπακίδης «παρά τη σπουδαιότητα της ημέρας, δεν της αποδίδουμε τη σημασία που της αναλογεί, ειδικά για τη διδακτική της συμβολή στο σχεδιασμό του μέλλοντος. Δυστυχώς για τη Δημοκρατία συχνά ακολουθείται μια προσέγγιση των άκρων. Είτε οι περισσότεροι, τη θεωρούν δεδομένη είτε, λιγότεροι, την απαξιώνουν εστιάζοντας στις αστοχίες της».

«Σε μια παγκόσμια συγκυρία, όπου αναδύονται ισχυρές τάσεις απολυταρχισμού και δυνάμεις που εντοπίζονται σε μη δημοκρατικά πολιτικο-οικονομικά συστήματα, οι πιέσεις που ασκούνται στο ευρωπαϊκό και στα επιμέρους εθνικά επίπεδα είναι ήδη ορατές. Η εποχή καλεί για αυξημένη εγρήγορση. Αναγνωρίζουμε, ότι η δημοκρατία δεν είναι δεδομένη, αλλά απαιτεί συνεχή προσπάθεια για να διατηρηθεί και να ενισχυθεί» καταλήγει ο πρόεδρος της ΠΟΒΑΚΩ ευχόμενος «η δημοκρατία να ριζώνει αδιάπτωτα στα ιστορικά χώματα της πατρίδας μας και στην εθνική μας συνείδηση».

 

Χρέος

Το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για ταχύτερη μείωσή του

xreos

Κινήσεις - έκπληξη για ταχύτερη αποπληρωμή του υφιστάμενου δημόσιου χρέους ετοιμάζει η κυβέρνηση. Στο τραπέζι των συζητήσεων μπαίνει για πρώτη φορά και σχέδιο για μείωση στο αποθεματικό ασφαλείας των 40 δισ. ευρώ, δηλαδή στο περίφημο «μαξιλάρι» που κάθε κυβέρνηση διατηρούσε ως κόρη οφθαλμού (ή ιερό δισκοπότηρο σε κάποιες περιπτώσεις) επί σχεδόν μια εξαετία, αλλά κοστίζει στο κράτος και στους πολίτες 450 εκατ. ευρώ τον χρόνο σε τόκους!
Όπως αναφέρει το newmoney, το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, σε συνεννόηση και με τον ESM, φαίνεται να έχει ωριμάσει η ιδέα πως πρέπει να μπει χέρι στο περιβόητο «μαξιλαράκι», καθώς εξέλιπαν πια οι λόγοι για τους οποίους οι δανειστές το είχαν επιβάλει ως λύση το 2018, αντί να χορηγήσουν πιστοληπτική γραμμή… διά παν ενδεχόμενο στη χώρα.
Η στρατηγική αυτή στηρίζεται στην πρόωρη εξόφληση χρέους έως 5,3 δισ. ευρώ τον χρόνο (15-16 δισ. ευρώ συνολικά από φέτος μέχρι το 2026 ή 2027) που θα απαλλάξουν το Δημόσιο από ακριβά δάνεια του πρώτου μνημονίου, καθώς κοστίζουν σε τόκους 3,9%-4% τον χρόνο. Εκτός από οικονομικά συμφέρουσα, μια τέτοια εξέλιξη είναι εμβληματική γιατί οδηγεί στην εξαφάνιση του «μαξιλαριού» των 12 δισ. από τα δάνεια του 3ου Μνημονίου, τα οποία μένουν «κλειδωμένα» στην Τράπεζα της Ελλάδος από χρόνια.

Τέλος εποχής
Το 2018 η τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. είχε ταχθεί υπέρ του αποθεματικού ρευστότητας απορρίπτοντας την πρόταση της ΤτΕ για πιστωτική γραμμή που δεν θα κόστιζε χρήματα. Έτσι η χώρα δανείστηκε 9 δισ. ευρώ από τον ESM, άλλα 3 δισ. από τις αγορές και μαζί με άλλα 3,7 δισ. από υπερπλεόνασμα και υπερφορολόγηση μπήκαν συνολικά 15,7 δισ. σε έναν ειδικό λογαριασμό για εξυπηρέτηση του χρέους (cash buffer account) στην Τράπεζα της Ελλάδος. Το «μαξιλαράκι» των 37-40 δισ. συμπλήρωσαν τα τρέχοντα ρευστά διαθέσιμα των κρατικών φορέων (20-25 δισ. ευρώ διαχρονικά), τα οποία πάντως βρίσκονταν ήδη στα «συρτάρια» τους -αν και διάσπαρτα- σε ασφαλιστικά ταμεία, οργανισμούς ΝΠΔΔ κ.λπ. Μπήκαν όλα σε έναν λογαριασμό, χάνοντας την αυτοτέλεια που είχαν ως τότε.
Ο σκοπός για τους οποίους επελέγη το 2018 η λύση δημιουργίας cash buffer account, αλλά πλέον έχουν εκλείψει, ήταν:
1. Η δέσμευση της χώρας από τους πιστωτές της για μία 4ετία τουλάχιστον με ένα νέο δάνειο και ένα άτυπο (τέταρτο) μνημόνιο. Η διαφορά ήταν πως της έδωσαν όλα τα λεφτά μπροστά με τον όρο να μην μπορεί να τα αγγίξει καμία κυβέρνηση (παρά μόνο για να αποφύγει πιστωτικό επεισόδιο όπως του 2015) αντί για δόσεις κατόπιν αξιολόγησης ανά τρίμηνο. Οι έλεγχοι συνεχίστηκαν ανά εξάμηνο. Στις 20 Αυγούστου 2022 έκλεισε η περίοδος της «αυξημένης εποπτείας» (όπως επισήμως ονομάστηκε) και με τη θετική πορεία της οικονομίας εξέλιπε ο λόγος διακράτησης των δανείων σε κλειστό λογαριασμό. Ωστόσο εκείνα τα 15,7 δισ. κόστισαν πάνω από 200 εκατ. ετησίως ή 1 δισ. μέχρι σήμερα σε τόκους!
2. Η ανάγκη να διαθέτει… για τα μάτια των επενδυτών η χώρα (εν είδει κουμπαρά) ένα ποσό που να καλύπτει τις υποχρεώσεις πληρωμών χρέους έως 1 έτος μπροστά. Θεωρούνταν εχέγγυο για να μη φοβούνται οι αγορές να δανείσουν την Ελλάδα στη μεταμνημονιακή εποχή – αντί για την ομπρέλα προστασίας που θα γνώριζαν οι επενδυτές πως είχε η χώρα αν άνοιγε μία αντίστοιχου ύψους πιστοληπτική γραμμή 12-15 δισ. για… ώρα ανάγκης. Όπως εξελίχθηκαν τα πράγματα, πάντως, δεν χρειάστηκαν ποτέ τα χρήματα αυτά μετά το 2018.
3. Η εμπιστοσύνη και η ηρεμία των αγορών για να μπορεί να δανείζεται φθηνότερα ή με αξιοπρεπείς όρους η χώρα όσο παρέμενε η μοναδική στην Ε.Ε. χωρίς επενδυτική βαθμίδα. Ο λόγος αυτός εξέλειπε στα τέλη του 2023, οπότε η Ελλάδα ανέκτησε την επενδυτική βαθμίδα. Στην πράξη, όμως, οι αγορές αξιολογούσαν νωρίτερα την Ελλάδα σαν να είχε επενδυτική βαθμίδα χάρη στις υψηλές επιδόσεις της οικονομίας της – και όχι πια για τα λεφτά που είχε στην «προθήκη» της (cash buffer) ώστε να τα βλέπουν οι ξένοι επενδυτές.

Πώς θα γίνει η διασύνδεση της εφορίας με το ΓΕΜΗ

gemi

Το νέο σύστημα real time ελέγχων στις επιχειρήσεις που ετοιμάζεται να θέσει σε πλήρη εφαρμογή η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσοδών (ΑΑΔΕ) με στόχο να εντοπίζει περίεργες αυξήσεις κεφαλαίου, αλλαγές στη μετοχική σύνθεση κ.ά. δημιουργείται μέσα από την πλήρη διασύνδεση της Εφορίας με το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) και το Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων.
Πρόκειται για δύο βάσεις δεδομένων οι οποίες θα τροφοδοτούν με στοιχεία που αφορούν μεταβολές διοικήσεων, μεταφορές μετοχών ή κεφαλαίων, αλλά και οποιαδήποτε κίνηση των διοικούντων. Ένας πρώτος γύρος διασταυρώσεων ανάμεσα στα αρχεία της Εφορίας και τις καταχωρήσεις στο ΓΕΜΗ στάθηκε αρκετός για να σημάνει κόκκινος συναγερμός στην ΑΑΔΕ με μια περίεργη αύξηση κεφαλαίου 1 δισ. ευρώ! Ακόμα και λανθασμένη να ήταν η ένδειξη, η ουσία είναι ότι πλέον τίποτα δεν θα είναι κρυφό και απαρατήρητο από τον ψηφιακό μηχανισμό της Εφορίας.
Με την ολοκλήρωση της πρόσβασης της ΑΑΔΕ στο ΓΕΜΗ η Εφορία θα έχει αυτόματη ενημέρωση για τις μεταβολές στην κατάσταση κάθε επιχείρησης (έναρξη εργασιών, διακοπή, λήξη, μετοχικές αλλαγές κ.λπ.). Ετσι οι ελεγκτικές αρχές θα έχουν πια πλήρη εικόνα για την οικονομική και διοικητική ταυτότητα, το είδος της δραστηριότητας και τη λειτουργία των επιχειρήσεων και με τη διασταύρωσή τους με τα στοιχεία του φορολογικού μητρώου. Θα μπορούν έτσι με αυτοματοποιημένες διαδικασίες να ελέγχουν αν το προφίλ στην Εφορία ανταποκρίνεται στην πραγματική οικονομική κατάσταση των επιχειρήσεων.

Με τη διασύνδεση της Εφορίας με το ΓΕΜΗ θα διευκολύνονται:
■ Ο εντοπισμός επιχειρήσεων που έχουν κάνει έναρξη δραστηριότητας και δεν έχουν υποβάλει φορολογική δήλωση. Σημειώνεται ότι οι έλεγχοι της ΑΑΔΕ και του ΣΔΟΕ έχουν αποκαλύψει στο παρελθόν χιλιάδες επιχειρήσεις που ενώ είχαν προχωρήσει σε έναρξη δραστηριότητας απέφευγαν να υποβάλλουν φορολογικές δηλώσεις.
■ Ο έλεγχος των στοιχείων με στόχο να αποφευχθούν φαινόμενα παραποίησης τόσο για τα κέρδη και τα έσοδα της επιχείρησης όσο και για τα πρόσωπα που εμφανίζονται ως διαχειριστές.
■ Ο εντοπισμός εικονικών εταιρειών.

Το δεύτερο όπλο είναι το Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων (ΚΜΠΔ), όπου τηρούνται τα στοιχεία των πραγματικών δικαιούχων των επιχειρήσεων. Σκοπός του Μητρώου είναι να αναζητηθεί και να εντοπιστεί το φυσικό πρόσωπο το οποίο τελικά ασκεί τον έλεγχο ενός νομικού προσώπου μέσω ιδιοκτησίας ή με άλλον τρόπο.
Ενδείξεις ελέγχου συνιστούν οι παρακάτω ενδεικτικές περιπτώσεις:
■ Η κατοχή ποσοστού μετοχών άνω του 25% ή ιδιοκτησιακού δικαιώματος άνω του 25% μιας εταιρείας από φυσικό πρόσωπο ή από άλλη εταιρεία, ο έλεγχος της οποίας ασκείται από φυσικό ή φυσικά πρόσωπα ή περισσότερες εταιρείες που ελέγχονται από το ίδιο ή τα ίδια φυσικά πρόσωπα.
■ Αν μια μητρική οντότητα έχει την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου των μετοχών, εταίρων ή μελών μιας άλλης οντότητας (θυγατρική).
■ Αν μια μητρική οντότητα έχει το δικαίωμα να διορίζει ή να παύει την πλειοψηφία των μελών του διοικητικού συμβουλίου της άλλης οντότητας (θυγατρική οντότητα) και είναι ταυτόχρονα μέτοχος, εταίρος ή μέλος αυτής της οντότητας.

Οι εταιρείες υποχρεούνται να ενημερώνουν το Κεντρικό Μητρώο εντός 60 ημερών από τη σύστασή τους ή από την επέλευση τυχόν αλλαγών στα καταχωρημένα στοιχεία των πραγματικών δικαιούχων.
Η νομοθεσία προβλέπει υψηλά πρόστιμα για σχετικές παραβάσεις. Επιπλέον, η μη συμμόρφωση συνεπάγεται και τη δέσμευση της χορήγησης αποδεικτικού έκδοσης φορολογικής ενημερότητας.
Τα πρόστιμα για τα νομικά πρόσωπα κερδοσκοπικού χαρακτήρα έχουν ως εξής:
Για νομικά πρόσωπα με καθαρό κύκλο εργασιών:
■ Έως και 100.000 ευρώ, πρόστιμο 5.000 ευρώ.
■ Άνω των 100.000 ευρώ έως και 700.000 ευρώ, πρόστιμο 10.000 ευρώ.
■ Άνω των 700.000 ευρώ έως και 8 εκατ. ευρώ, πρόστιμο 20.000 ευρώ.
■ Άνω των 8 εκατ. ευρώ, πρόστιμο 40.000 ευρώ.

Για τα νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα τα πρόστιμα κυμαίνονται ομοίως από 5.000 έως 40.000 ευρώ, ανάλογα με τον αριθμό των εργαζομένων τους.
Ειδικά για την εκπρόθεσμη υποβολή αρχικής/τροποποιητικής δήλωσης καταχώρησης στοιχείων πραγματικών δικαιούχων στο ΚΜΠΔ επιβάλλεται:
■ Πρόστιμο 100 ευρώ εφόσον η καθυστέρηση δεν υπερβαίνει τον έναν μήνα από τη λήξη της 60ήμερης προθεσμίας υποβολής.
■ Πρόστιμο 500 ευρώ αν η καθυστέρηση υπερβαίνει τον έναν μήνα και έως τρεις μήνες από τη λήξη της 60ήμερης προθεσμίας.

Προκήρυξη Διαγωνισμού

Πανελλήνιος Διαγωνισμός Φιλοτέχνησης Σχεδίου Επετειακού Μεταλλίου με τίτλο:
«Δημιουργία Μεταλλίου για την Εκατοστή Επέτειο του ΣΚΩΘ»
Διοργανωτής:
Σύλλογος Κοσμηματοπωλών Ωρολογοπωλών Θεσσαλονίκης (ΣΚΩΘ)
Η παρούσα Διακήρυξη και τα συνημμένα άρθρα αυτής, τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της, θα είναι αναρτημένα σε πίνακα ανακοινώσεων στα γραφεία του ΣΚΩΘ και στην επίσημη ιστοσελίδα της ( www.goldclub.gr ) καθ’ όλη τη διάρκεια του διαγωνισμού.

Comeback του Δείκτη

Οικονομικού Κλίματος τον Μάρτιο

comeback 1

Δυναμικό come back έκανε ο δείκτης οικονομικού κλίματος τον Μάρτιο και διαμορφώνεται στις 108,4 μονάδες, από 104,9 μονάδες τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ. Επανέρχεται, συνεπώς, σε σχετικά υψηλότερα επίπεδα μετά τη μείωση που καταγράφηκε τον προηγούμενο μήνα, στην υψηλότερη επίδοση των τελευταίων 6 μηνών.
Στους επιμέρουςεπιχειρηματικούς δείκτες, καταγράφεται έντονη βελτίωση στη Βιομηχανία και ηπιότερη στις Υπηρεσίες, αν και σε Κατασκευές και Λιανικό εμπόριο σημειώνεται διόρθωση προσδοκιών. Παράλληλα όμως, και ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ενισχύεται και διαμορφώνεται στο επίπεδο του Οκτωβρίου του προηγούμενου έτους.
Συνολικά, το οικονομικό κλίμα αποδεικνύεται ευμετάβλητο αυτή την περίοδο, αντανακλώντας και το γεγονός ότι η ελληνική οικονομία είναι σε θετική τροχιά, όμως αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις, στο εξωτερικό περιβάλλον και εγχωρίως, που επηρεάζουν σημαντικά τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά. Η εκτιμώμενη ενίσχυση μέρους του διεθνούς εμπορίου φαίνεται να ευνοεί τις εξωστρεφείς εγχώριες βιομηχανίες, όπως και κλάδους υπηρεσιών με διεθνώς εμπορεύσιμα αγαθά. Ωστόσο, η διατήρηση της δυναμικής της εγχώριας ζήτησης φαίνεται να συντηρεί σχετικά θετικές προσδοκίες, αν και ακόμα τα αποθέματα είναι γενικά σε υψηλά επίπεδα.
Στα νοικοκυριά, η μικρή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού και η παρατεταμένη περίοδος καλοκαιρίας του τελευταίου μήνα φαίνεται να αμβλύνει σε ένα βαθμό τις πιέσεις στα πραγματικά εισοδήματα από το υψηλό επίπεδο τιμών. Με τη χειμερινή περίοδο όμως να ολοκληρώνεται, αναμένεται έντονη κινητικότητα στις αγορές που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τον τουρισμό, με θετικές προσδοκίες για την τουριστική σεζόν που έρχεται.

comeback 2

Αναλυτικότερα:
Στη Βιομηχανία, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση εξασθένισε, οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα διατηρήθηκαν αμετάβλητα ενώ οι θετικές προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες βελτιώθηκαν σημαντικά.
Στις Κατασκευές, οι αρνητικές προβλέψεις για πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων εντάθηκαν, ενώ παράλληλα οι θετικές προβλέψεις για την απασχόληση εξασθένισαν οριακά. Στο Λιανικό Εμπόριο, οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις υποχωρούν έντονα, με το ύψος των αποθεμάτων να κλιμακώνεται ελαφρά, ενώ οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη των πωλήσεων υποχωρούν ήπια.
Στις Υπηρεσίες, οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων ενισχύθηκαν ελαφρά, εκείνες για τη ζήτηση διατηρούνται σε έντονα θετικά επίπεδα, ενώ αντίστοιχα κινούνται οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης οι οποίες βελτιώνονται σημαντικά.
Στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, οι αρνητικές προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας περιορίστηκαν ελαφρά, όπως και οι αντίστοιχες για τη δική τους οικονομική κατάσταση.
Παράλληλα, βελτιώθηκαν σημαντικά οι προβλέψεις για μείζονες αγορές και ενισχύθηκε η πρόθεση για αποταμίευση.

Χρυσή λίρα

Νέο ράλι στην τιμή λόγω (και) Μέσης Ανατολής
Πωλητές και αγοραστές τηρούν μία… ιδιότυπη στάση αναμονής

lira 1

Στα «τάρταρα» βρέθηκαν το α’ τρίμηνο του 2024 οι συναλλαγές χρυσών λιρών με τους Έλληνες – πωλητές και αγοραστές – να τηρούν μία… ιδιότυπη στάση αναμονής, παρά το «ράλι» που καταγράφει το τελευταίο διάστημα η τιμή του χρυσού, λαμβάνοντας ώθηση (και) από τις διεθνείς γεωπολιτικές εντάσεις.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας (ΤτΕ), τους πρώτους τρεις μήνες του τρέχοντος έτους πωλήθηκαν 9.795 χρυσές λίρες που αποτελεί το τρίτο χαμηλότερο ποσοστό από το 2011. Υπενθυμίζεται πως οι χαμηλότερες συναλλαγές σε επίπεδο α’ τριμήνου καταγράφηκαν τα έτη 2021 και 2018, οπότε και οι ιδιώτες έδωσαν προς ρευστοποίηση 7.315 και 9.722 τεμάχια αντίστοιχα. Στον αντίποδα, η μεγαλύτερη κινητικότητα καταγράφηκε το 2013, οπότε και πωλήθηκαν στην κεντρική τράπεζα 33.428 χρυσές λίρες, με την αμέσως καλύτερη επίδοση να αφορά στο α’ τρίμηνο του 2011, ενόσω, δηλαδή, είχε ήδη ξεσπάσει η οικονομική κρίση, με τις πωλήσεις να ξεπερνούν τα 32.500 τεμάχια.
Όσον αφορά στις αγορές, τους πρώτους τρεις μήνες του 2024 αγοράστηκαν μόλις 1.581 χρυσές λίρες που αποτελεί και το χαμηλότερο ποσοστό σε βάθος 14ετίας, με τη δεύτερη χειρότερη επίδοση να καταγράφεται το α’ τρίμηνο του 2021 (1.595 τεμάχια), ενώ οι περισσότερες συναλλαγές έγιναν το 2012 (39.641 τεμάχια).
Κι όλα αυτά τη στιγμή που η τιμή της χρυσής λίρας «σπάει» το ένα ρεκόρ μετά το άλλο,στη «σκιά» αφενός, των διεθνών γεωπολιτικών εντάσεων και αφετέρου, της προοπτικής μείωσης των επιτοκίων από τη Fed. Είναι ενδεικτικό πως στις 12 Απριλίου, λίγες ώρες, δηλαδή, πριν την επίθεση του Ιράν στο Ισραήλ, η τιμή πώλησης βρέθηκε στα 508,66 ευρώ και η τιμή αγοράς στα 612,81 ευρώ. Έκτοτε διατηρείται στα ίδια επίπεδα, κλείνοντας την Παρασκευή 19 Απριλίου στα 509,27 ευρώ και 613,53 ευρώ αντίστοιχα που αποτελεί ιστορικό υψηλό.
Κι αν οι αγοραστές διστάζουν να τοποθετηθούν στις χρυσές λίρες, ως απόρροια και του υψηλού spread μετά τιμής αγοράς και πώλησης, το ενδιαφέρον της αγοράς εστιάζεται στους πωλητές. «Εάν βγάλουμε από την εξίσωση το ενδεχόμενο να έχει μειωθεί δραστικά το στοκ των Ελλήνων, τότε οι υποτονικές πωλήσεις μπορούν να εξηγηθούν ως εξής: είτε δεν έχουν την ανάγκη να προβούν σε ρευστοποιήσεις, παρά τον υψηλό πληθωρισμό, είτε απλά προσδοκούν να ανέβει περαιτέρω η τιμή του χρυσού», σχολιάζουν πηγές με γνώση.

lira 2

Αξίζει να αναφερθεί πως, όσον αφορά στο χρυσό, όπως παρατηρεί το Bloomberg, οι υποβόσκουσες διεθνείς εντάσεις έχουν δώσει, επίσης, ώθηση στο πολύτιμο μέταλλο, το οποίο ξεπέρασε προσωρινά τα 2.400 δολάρια/ουγγιά. «Οι επενδυτές προετοιμάζονταν για την ισραηλινή απάντηση στην πρωτοφανή επίθεση του Ιράν με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη το περασμένο Σαββατοκύριακο, με τη ρητορική μεταξύ των δύο χωρών να κλιμακώνεται, καθώς η Τεχεράνη προειδοποίησε εναντίον οποιασδήποτε επίθεσης κατά των πυρηνικών εγκαταστάσεών της», αναφέρει χαρακτηριστικά, εστιάζοντας και στα επικαιροποιημένα μακροοικονομικά στοιχεία των ΗΠΑ που είχαν τροφοδοτήσει τις ανησυχίες ότι η Ομοσπονδιακή Τράπεζα έχει ακόμη αρκετό δρόμο να διανύσει πριν από τη μείωση των επιτοκίων της, άποψη που συμμερίζονται αρκετοί φορείς χάραξης πολιτικής. «Το υψηλότερο κόστος δανεισμού είναι συνήθως αρνητικό για το πολύτιμο μέταλλο, το οποίο δεν είναι έρμαιο του τοκισμού», καταλήγει.

ΓΣΕΒΕΕ - Ευρωεκλογές 2024

To μέλλον των βιοτεχνιών στην Ευρώπη

Σε κοινή δήλωση ενόψει των ευρωεκλογών του 2024 προχώρησαν συνομοσπονδίες ΜμΕ - μέλη της SMEunit-ed.
Mεταξύ άλλων στη δήλωση αναφέρεται «η Ευρώπη χρειάζεται ισχυρές τοπικές οικονομίες για να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της και να οικοδομήσει ένα στέρεο μέλλον. Οι πολύ μικρές, μικρές, και μεσαίες επιχειρήσεις του βιοτεχνικού τομέα είναι εκ των ων ουκ άνευ αυτές που διασφαλίζουν ευημερία, υπηρεσίες, θέσεις εργασίας, και κατά τόπους κατάρτιση στις περιφέρειες και στους δήμους της Ευρώπης. Είναι εκείνες που υλοποιούν τον πράσινο και τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Την ίδια στιγμή, οι εν λόγω επιχειρήσεις είναι εκείνες που πασχίζουν περισσότερο από την επιβαρυντική νέα νομοθεσία και γραφειοκρατία που εισάγεται με επιταχυμένο ρυθμό. Ο τομέας των ευρωπαϊκών μικρομεσαίων επιχειρήσεων ζητά από τους φορείς χάραξης πολιτικής της ΕΕ να αναγνωρίσουν το σημαντικό ρόλο τους στην Ευρώπη παρέχοντάς τους καλύτερες συνθήκες προκειμένου να ανταγωνιστούν, να καινοτομήσουν, και να αναπτυχθούν στο μέλλον. Τα συγκεκριμένα αυτά αιτήματα υποστηρίζουν έντονα και προσθέτουν άλλη μια πτυχή στην πολιτική εκπροσώπηση που παρέχει με επιτυχία σε επίπεδο ΕΕ η SMEunited, η Ευρωπαϊκή Ένωση για τις Βιοτεχνίες και τις ΜΜΕ, και βασίζονται σε επτά άξονες πολιτικής που θα πρέπει να ακολουθηθούν στην επόμενη θητεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου”.

Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής

Τι αλλαγές φέρνει σε επιχειρήσεις και επαγγελματίες

digital

Ένα νεο όπλο για την ψηφιακή παρακολούθηση της αγοράς αποκτά η εφορία. Πρόκειται για το ψηφιακό δελτίο αποστολής που, σταδιακά, θα γίνει υποχρεωτικό για όλες τις επαγγελματικές κατηγορίες και επιχειρηματικούς κλάδους δραστηριότητας.
Όπως αναφέρει το protothema, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων έδωσε το «πράσινο φως» για την εκκίνηση και λειτουργία της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών και του ηλεκτρονικού δελτίου αποστολής, θέτοντας από χθες σε δημόσια διαβούλευση το προσχέδιο της σχετικής απόφασης.
Προσχέδιο απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, ορίζει ότι τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών, διαβιβάζονται σε πραγματικό χρόνο πριν την έναρξη της διακίνησης στην πλατφόρμα myDATA και το «κύκλωμα» κλείνει με την παραλαβή των προϊόντων από την οντότητα η οποία έχει κάνει την παραγγελία.
Τα ψηφιακά παραστατικά διακίνησης λαμβάνουν Μοναδικό Αριθμό Καταχώρησης για κάθε έγκυρη διαβίβαση στην πλατφόρμα myDATΑ, ενσωματώνουν QR Code ενώ ορίζεται πως η ημερομηνία διακίνησης δεν μπορεί να υπερβαίνει τις πέντε ημέρες από την ημερομηνία έκδοσης του παραστατικού διακίνησης.
Σε πρώτη φάση οι επιχειρήσεις θα μπορούν να διαβάζουν ηλεκτρονικά στη φορολογική διοίκηση το δελτίο αποστολής με όλα τα δεδομένα που περιλαμβάνονται και στο χειρόγραφο δελτίο. Μελλοντικά όμως η εφαρμογή θα επεκταθεί ώστε η εφορία να γνωρίζει πότε θα φύγει ένα φορτίο, τα στοιχεία του οδηγού, το ωφέλιμο φορτίο και που βρίσκεται ανά πάσα στιγμή το φορτηγό. Ακόμα και η αλλαγή του βάρους του φορτίου θα είναι σε γνώση της εφορίας.
Με τον τρόπο αυτό, η ΑΑΔΕ θα είναι σε θέση να γνωρίζει κάθε αγαθό που διακινείται ανά πάσα στιγμή καθόλη της διαδικασίας μετακίνησης και παράδοσης του.
Η ΑΑΔΕ δίνει ήδη τη δυνατότητα έκδοσης ψηφιακών δελτίων αποστολής μέσω της εφαρμογής Timologio. Επίσης ζητεί τις παρατηρήσεις από τις επιχειρήσεις προκειμένου στη συνέχεια να τεθεί ένα σαφές και ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα καθολικής και υποχρεωτικής εφαρμογής. Στα σενάρια που εξετάζονται περιλαμβάνεται το ενδεχόμενο, ακόμα και από το φθινόπωρο να καθιερωθεί η υποχρεωτική έκδοση ψηφιακού δελτίου αποστολής πιλοτικά για συγκεκριμένους κλάδους, πιθανότατα με κριτήρια τζίρου ενώ το ΥΠΕΘΟ θα αναλάβει να νομοθετήσει το πλήρες χρονοδιάγραμμα καθολικής εφαρμογής σε όλη την αγορά με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και κυρώσεις μη συμμόρφωσης. Το αργότερο, από το 2025 το ψηφιακό δελτίο αποστολής θα είναι υποχρεωτικό για όλους με αυστηρές κυρώσεις για τις περιπτώσεις μη συμμόρφωσης.

Στο όριο της επίτευξης

των στόχων για το 2024 η εκτέλεση του προϋπολογισμού

money

«Ίσα βάρκα, ίσα νερά» κινείται ο κρατικός προϋπολογισμός. Παρά το θηριώδες πρωτογενές πλεόνασμα των 2,987 δισ. στο α΄τρίμηνο της χρονιάς, κατά το μεγαλύτερο μέρος του αυτό προσμετράται στην περσινή χρονιά (καθώς αφορά σε είσπραξη των τελευταίων δόσεων Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου από φόρους εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ του 2023) ενώ τον μήνα Μάρτιο εμφανίζονται αυξημένες καθαρές εισπράξεις φόρων, όχι όμως γιατί εισπράχθηκαν περισσότεροι φόροι από το προσδοκώμενο, αλλά γιατί έγιναν λιγότερες επιστροφές φόρων από όσες αναμένονταν τον συγκεκριμένο μήνα επειδή προπληρώθηκαν τον Φεβρουάριο. Επιπλέον, για το 2024 ο ετήσιος στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα είναι πολύ υψηλότερος από πέρυσι και φτάνει στο 2,1% του ΑΕΠ, γεγονός που σημαίνει ότι ακόμα και αν η χώρα «έπιανε» την επίδοση-έκπληξη που σημείωσε το 2023 (πρωτογενές πλεόνασμα 1,9% του ΑΕΠ) θα θεωρείτο αποτυχία. Συγκεκριμένα, τον Μάρτιο 2024 σημειώθηκε υπέρβαση καθαρών τακτικών εσόδων κατά 658 εκατ. ευρώ. Αυτό οφείλεται κυρίως στη μείωση κατά 449 εκατ. ευρώ στις επιστροφές εσόδων. Ωστόσο θεωρείται συγκυριακό, επειδή υψηλά ποσά επιστροφών πραγματοποιήθηκαν τον μήνα Φεβρουάριο, ενώ είχαν προβλεφθεί για τον Μάρτιο.
Πιο συγκεκριμένα τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 3,535 δισ. ευρώ, σημειώνοντας υστέρηση κατά 260 εκατ. ευρώ ή 6,8% έναντι του στόχου. Εν μέρει όμως αυτό οφείλεται και στην τραπεζική αργία για το Πάσχα των Καθολικών στις 29 Μαρτίου και 1 Απριλίου, που στάθηκε η αιτία εισπράξεις φόρων του Μαρτίου να γίνουν τον Απρίλιο, λόγω της παρατάσεως που δόθηκε. Εκτιμάται ότι ποσό περίπου 300 εκατ. ευρώ, που αφορά φορολογικές οφειλές μηνός Μαρτίου, εξοφλήθηκαν στις 2 Απριλίου και ως εκ τούτου θα συμπεριληφθούν στα έσοδα μηνός Απριλίου. Με άλλα λόγια, αν δεν είχε μεσολαβήσει η παράταση, οι εισπράξεις φόρων θα ήταν στα κανονικά επίπεδα, ή θα σημείωναν ελάχιστη μόλις υπέρβαση, κάτω των 50 εκατ. ευρώ. Με αυτά τα δεδομένα, δεν μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα και για το πώς κινήθηκε ο ΦΠΑ (και, άρα, ο τζίρος της αγοράς) αφού ανήλθαν μεν σε 1,433 διε. ευρώ και εμφανίζουν υστέρηση έναντι του στόχου κατά 10% (143 εκατ. ευρώ) αλλά ένα μέρος αυτών έχει μετά βεβαιότητος πληρωθεί μέσα στον Απρίλιο, λόγω της παράτασης.Τα έσοδα των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης επίσης ανήλθαν σε 509 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένα έναντι του στόχου κατά 35 εκατ. ευρώ.
Τα έσοδα από φόρους ακίνητης περιουσίας ανήλθαν σε 44 εκατ. ευρώ (λόγω μεταβιβάσεων κυρίως χωρίς πληρωμές δόσεων ΕΝΦΙΑ που τελείωσαν τον Φεβρουάριο) και είναι μειωμένα έναντι του στόχου κατά 16 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα των φόρων εισοδήματος ανήλθαν σε 1,040 δισ. ευρώ και είναι μειωμένα έναντι του στόχου κατά 8 εκατ. ευρώ.