Image
Image
Image
Image

Εξειδικευμένοι αστυνομικοί για την εξιχνίαση της μαφιόζικης συμμορίας των Ρομά

Βήμα προς βήμα η πορεία των κοσμημάτων από τα χέρια της συμμορίας προς τους κλεπταποδόχους

roma1

Με την κωδική ονομασία “Μίδας”, έχουν αναλάβει αποστολή εξειδικευμένοι αστυνομικοί με στόχο να ακολουθήσουν βήμα προς βήμα την διαδρομή του χρυσού που πέρασε από τα χέρια των Ρομά και κατέληξαν στο εξωτερικό σε πλάκες χρυσού.
Η ονομασία της ομάδας μόνο τυχαία δεν είναι, καθώς όπως διαπιστώθηκε έπειτα από την έκθεση των εκατοντάδων χιλιάδων κλοπιμαίων, κοσμημάτων και χρυσαφικών ακόμη και λίρες και πλάκες χρυσού, βρέθηκαν στην κατοχή των κακοποιών  που ήταν σε θυρίδες που είχαν αγοράσει σε τραπεζικά υποκαταστήματα τις Θεσσαλονίκης και τις Βέροιας, οι μαφιόζοι Ρομά κολυμπούσαν κυριολεκτικά στο χρυσό.

roma2

Οι αστυνομικοί της ομάδας “Μίδας” ήδη έχουν τα διαβατήρια τους έτοιμα για χώρες τις Ευρώπης, καθώς έχει διαπιστωθεί πως εκατοντάδες κιλά χρυσού σε πλάκες, βγήκαν με παράνομο τρόπο από την Ελλάδα και πουλήθηκαν έναντι μεγάλων χρηματικών ποσών στην μαύρη αγορά της Γηραιάς Ηπείρου.
Όσο κι αν φαίνεται απίστευτο, η συμμορία είχε καταφέρει επί δεκαετίας να ρημάζει ολόκληρες περιουσίες από την μια άκρη της χώρας στην άλλη και μάλιστα να έχουν βρει και τις κατάλληλες επαφές, προκειμένου να μετατρέπουν τα κλοπιμαία που είχαν αποκομίσει από τις διάφορες ληστείες και τις κλοπές, σε μετρητά.

roma3

Από τις χιλιάδες ώρες τηλεφωνικών υποκλοπών των εμπλεκομένων που έχει καταγράψει ο υπέρ κοριός της Ασφάλειας Αττικής, οι αστυνομικοί άκουγαν τους ηγέτες του μαφιόζικου συνδικάτου να μιλούν για τα “τούβλα” που θα φτιάξουν και θα φύγουν για έξω.
Πρωτίστως, οι αστυνομικοί πίστευαν πως τα φερόμενα “τούβλα” επρόκειτο για δεσμίδες μετρητών, μέχρι που μετά την εξάρθρωση της σπείρας έφθασε επείγον σήμα από την EUROPOL Γερμανίας, στα γραφεία τις Ασφάλειας, για Γερμανό έμπορο κοσμημάτων, οποίος είχε αγοράσει σε έκθεση του Μονάχου δυο τρία πανάκριβα κομμάτια, από Έλληνα κοσμηματοπώλη τα οποία και τελικά αποδείχθηκαν κλεμμένα από την σπείρα των Ρομά.
Το νήμα άρχισε να ξετυλίγετε γρήγορα από τις νέες έρευνες και διαπιστώθηκε πως τα “τούβλα” ήταν πλάκες χρυσού από τα κλεμμένα κοσμήματα της συμμορίας, τα οποία στη συνέχεια λιώνονταν σε χυτήριο της Αττικής και έφευγε για το εξωτερικό.
Παράλληλα η ίδια ομάδα με την κωδική ονομασία “Μίδας” θα χαρτογραφήσει βήμα προς βήμα τα 50 κοσμηματοπωλεία και ενεχυροδανειστήρια που φέρετε να είχαν άμεση συνεργασία με τους μαφιόζους Ρομά, στο τομέα του ξεπλύματος και της κλεπταποδοχής.

roma4

Μάλιστα με την έκθεση κοσμημάτων των Ρομά, αποδεικνύει του λόγου το αληθές, καθώς εκατοντάδες χρυσές λίρες, χρυσά κοσμήματα μεγάλης αξίας, πανάκριβα ρολόγια χειρός, δεσμίδες με μετρητά, δεμένες σε πλαίσιο λίρες και βέβαια πλάκες χρυσού, είναι ένα μέρος των κλοπιμαίων, τα οποία μάλιστα βρέθηκαν κατά την διάρκεια της δεύτερης επιχείρησης που εξαπέλυσε η Ασφάλεια Αττικής και το Τμήμα Ασφάλειας Αμαρουσίου, σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Βέροια και Έδεσσα, έπειτα από τα νέα στοιχεία που είχε συγκεντρώσει ο Ανακριτής, στου οποίου τα χέρια βρίσκεται η ογκώδη δικογραφία.

Στα χέρια της Αστυνομίας οι ληστές με λεία κοσμήματα 500.000 ευρώ

Οι δράστες (Έλληνας και Αλβανός) χρησιμοποιούσαν μία 20χρονη Μολδαβή ως “δόλωμα”

στη συνέχεια εισέβαλαν ένοπλοι στους στόχους του

listeia

Εξαρθρώθηκε, από το Τμήμα Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας της Ασφάλειας Αττικής εγκληματική ομάδα, τα μέλη της οποίας διέπρατταν ληστείες και κλοπές σε κοσμηματοπωλεία και οικίες.
Συνελήφθησαν, στην Αθήνα, τρία μέλη της σπείρας. Πρόκειται για έναν 24χρονο Έλληνα, έναν 24χρονο Αλβανό και μία 20χρονη Μολδαβή.
Όπως προέκυψε από την πολύμηνη έρευνα, οι συλληφθέντες μαζί με άγνωστους συνεργούς τους που αναζητούνται, είχαν συστήσει από τον περασμένο Ιούλιο εγκληματική ομάδα που διέπραττε ένοπλες ληστείες και διαρρήξεις σε κοσμηματοπωλεία και οικίες από τις οποίες αφαιρούσαν χρήματα, κοσμήματα και ρολόγια μεγάλης χρηματικής αξίας, τα οποία στη συνέχεια διέθεταν σε κλεπταποδόχους.
Σε κάποιες μάλιστα περιπτώσεις δεν δίσταζαν να πυροβολήσουν, αδιαφορώντας για τον τραυματισμό των υπαλλήλων των καταστημάτων. Ως προς τον τρόπο δράσης τα μέλη της σπείρας είχαν διακριτούς ρόλους.
Ειδικότερα, όταν ο στόχος ήταν οικία, η 20χρονη συνέλεγε πληροφορίες σχετικά με τους ενοίκους, τις μετακινήσεις και τις συνήθειες τους ενώ στις περιπτώσεις που ο στόχος ήταν κοσμηματοπωλείο, υποδυόμενη την πελάτισσα, διευκόλυνε την είσοδο των λοιπών μελών στον χώρο.
Από τα υπόλοιπα μέλη της οργάνωσης, κάποιοι είχαν επιφορτιστεί με την οργάνωση των πράξεων καθώς και τον τρόπο προσέγγισης και διαφυγής, ενώ άλλα μέλη διέπρατταν τις ληστείες και τις κλοπές, έχοντας προηγουμένως προμηθευτεί τον απαραίτητο οπλισμό και τα μέσα διαφυγής.
Στην κατοχή τους, καθώς και από τις έρευνες στις οικίες τους, βρέθηκε και κατασχέθηκε πλήθος ρολογιών μεγάλης αξίας, διαρρηκτικά εργαλεία και το χρηματικό ποσό των 2.000 ευρώ.
Από την μέχρι στιγμής έρευνα, έχει εξιχνιασθεί μία περίπτωση ένοπλης ληστείας που διαπράχθηκε στις 14 Ιουλίου σε κοσμηματοπωλείο της Κηφισιάς, κατά την οποία η 20χρονη εισήλθε στο κατάστημα ακολουθούμενη από έναν από τους δύο δράστες, ο οποίος αφού πυροβόλησε μια φορά προς τους υπαλλήλους, αφαίρεσε από τις προθήκες κοσμήματα και ρολόγια, χρηματικής αξίας άνω των 500.000 ευρώ και διέφυγε με μοτοσυκλέτα στην οποία ανέμενε ο τρίτος συλληφθείς.

Tiffany & Co

Άνοδος πωλήσεων για πρώτη φορά μέσα σε δύο χρόνια

Tiffany1

H Tiffany & Co. ανέφεραν 1% αύξηση στις παγκόσμιες πωλήσεις για το τρίτο τρίμηνο (έληξε στις 31 του Οκτώβρη), βάζοντας τέλος στα δύο χρόνια με πτώση των πωλήσεων.
Η εταιρεία ανέφερε επίσης μια αύξηση κατά 5% των καθαρών κερδών σε 95 εκατομμύρια δολλάρια.
Συνολικά, όμως, η εταιρεία παραδέχτηκε ότι τα αποτελέσματα τα “αναμιγνύεται” με το 3% σε σταθερή βάση ανταλλαγής κοσμημάτων, το οποίο όμως, αντισταθμίστηκε από την απαλότητα και σε άλλες κατηγορίες.
Σε τηλεδιάσκεψη μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, ο νεοδιορισθείς επικεφαλής των οικονομικών υπηρεσιών Mark Erceg δήλωσε ότι η ασφάλεια, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, και οι διαμαρτυρίες που περιβάλλει τον πύργο Trump είχε βλάψει την κυκλοφορία με τα πόδια στην πόλη της Νέας Υόρκης και συγκεκριμένα στην ναυαρχίδα της Tiffany.
“Με δεδομένη την κυκλοφορία της Fifth Avenue το κατάστημα ναυαρχίδα μας στον Πύργο Trump, έχουμε διαπιστώσει ότι λόγω των εκλογών έχει προκαλέσει λιγότερη κίνηση των πεζών γύρω από αυτό το κατάστημα», είπε. Οι Ομοσπονδιακοί και ολόκληρο το προσωπικό ασφαλείας της Tiffany, όλοι κάνουν μια υπέροχη δουλειά για να ελαχιστοποιήσουν την πιθανότητα διαταραχής. Δεδομένης της σημασίας των χριστουγεννιάτικων διακοπών η σεζόν πώλησης στο κατάστημα ναυαρχίδα μας, παραμένουμε να είμαστε δικαιολογημένα επιφυλακτικοί για το πώς αυτή η κατάσταση μπορεί να επηρεάσει τις πωλήσεις στις τρέχουσες εβδομάδες”
Επίσης, σε αυτή τη δήλωση, ο διευθύνων σύμβουλος Frederic Cumenal είπε ότι “ενθαρρύνθηκε” από σημάδια ανάκαμψης, αλλά περίμενε να δει πιο θετικά στοιχεία.
“Σε αυτό το πρόσφατο τρίμηνο, είδαμε μια μικρότερη πτώση των πωλήσεων στις ΗΠΑ από τις αρχές του έτους, ενώ τα αποτελέσματα της Ασίας & του Ειρηνικού, αντικατοπτρίζει την έντονη αύξηση στην ηπειρωτική Κίνα και μια σχετικά μικρότερη μείωση στο Χονγκ Κονγκ”, είπε. “Η επιχείρησή μας στην Ιαπωνία απέδωσε καλά, πράγμα που αποδίδουμε στις δαπάνες από οικιακούς καταναλωτές, αλλά πιστεύουμε ότι η ενίσχυση του γιεν επηρέασε αρνητικά τις αγορές από τους Κινέζους καταναλωτές. Είδαμε, επίσης, σχετική δύναμη στις πωλήσεις του Ενωμένου Βασιλείου, αλλά τη συνέχιση της απαλότητας στην ευρωπαϊκή ήπειρο”.
Παρά τη βελτίωση, η εταιρεία δεν αλλάζει την καθοδήγηση της, η οποία προβλέπει ότι οι πωλήσεις για την χρήση 2016 θα πέσουν στα χαμηλά μονοψήφια.

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Έκθεση για τις «Οδύσσειες» με κοσμήματα και έργα αργυροχρυσοχοΐας

Του Δημήτρη Σταμούλη

eidiseis1

Ένα διαχρονικό αφήγημα για τις ανθρώπινες «Οδύσσειες», που εμπνέεται από τον αρχετυπικό χαρακτήρα του Οδυσσέα, χωρίς ωστόσο να αναδιατυπώνει τον μύθο, αφορά η ομώνυμη περιοδική έκθεση που εγκαινιάστηκε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, στις 3 Οκτωβρίου 2016.
Ημερομηνία ιδιαίτερα συμβολική, αφού ακριβώς 150 χρόνια πριν, και μάλιστα την ίδια ημέρα Δευτέρα, ετέθη ο θεμέλιος λίθος του πρώτου Εθνικού Μουσείου της χώρας. Τι αφηγούνται, όμως, τα 184 έργα από τις συλλογές της μόνιμης έκθεσης και τις αποθήκες του μουσείου, τα έξι δάνεια από το Επιγραφικό και το Μουσείο Ακροπόλεως, αλλά και οι «εκπλήξεις» που πλαισιώνουν τις «Οδύσσειες»;

eidiseis2

«Μέσα από ένα αφαιρετικό και συμβολικό πρίσμα, η έκθεση αφηγείται το μακρύ χρονικό του δοκιμαζόμενου ανθρώπου, τον αδιάκοπο αγώνα του να διαχειριστεί το περιβάλλον, να γνωρίσει νέους τόπους, να δημιουργήσει πολιτείες ευνομούμενες και να αντιπαλέψει τη φθαρτότητα της ύπαρξής του με τη βοήθεια του έρωτα και της δημιουργικής πράξης», ανέφερε η Μαρία Λαγογιάννη, διευθύντρια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, κατά τη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Τα εκθέματα χρονολογούνται από την 5η χιλιετία ως και την ύστερη αρχαιότητα και αφορούν τεκμήρια από το Διμήνι και το Σέσκλο της Θεσσαλίας, τον Κυκλαδικό πολιτισμό, τη Μινωική Κρήτη, τον Μυκηναϊκό πολιτισμό και τον ελληνικό πολιτισμό των ιστορικών χρόνων. «Οι ιστορίες που αφηγούνται είναι ανθρώπινες και ηρωικές, αγγίζουν πτυχές από αμέτρητες ζωές, γνωστές και άγνωστες “Οδύσσειες” προσωπικές και συλλογικές», συμπλήρωσε η κ. Λαγογιάννη, ξεναγώντας, στη συνέχεια, τους δημοσιογράφους στους χώρους των περιοδικών εκθέσεων του μουσείου, που αν και περιορισμένοι, καταφέρνουν να δώσουν στον επισκέπτη το μήνυμα που επιδιώκεται: Να «ταξιδέψει» στον χρόνο, να νιώσει αγαλλίαση και να ξεχάσει για λίγο τα προβλήματα της ζωής.

eidiseis3

Πώς το καταφέρνουν; Με πολλούς τρόπους, όπως η ατμοσφαιρική αναπαράσταση του «Ταξιδιού», ονομασία που δόθηκε στον πρώτο θεματικό άξονα της έκθεσης, η οποία καλωσορίζει τους επισκέπτες με ήχους της θάλασσας, μπλε φωτισμό κι ένα σχηματοποιημένο «καράβι» που κουβαλάει ένα ιδιαίτερο φορτίο. Τα εκθέματα (γιατί αυτό είναι το φορτίο του) είναι ποικίλα και χαρακτηριστικά, όπως τα αγγεία με τις αναπαραστάσεις από τις ιστορίες μυθικών ταξιδιών (του Περσέα, του Ηρακλή, των Αργοναυτών) ή τα δώρα των διπλωματικών σχέσεων, όπως το αργυρό αγγείο Χετιτικής προέλευσης σε σχήμα ελαφιού του 16ου αι. π. Χ., τα αυγά στρουθοκαμήλου από την Αίγυπτο (16ος – 14ος αι. π. Χ.) και το χάλκινο ειδώλιο του πολεμικού θεού Ρεσέφ από τη Συροπαλαιστίνη (13ος αι. π Χ).
Στον ίδιο θεματικό άξονα κρύβεται και μια από τις εκπλήξεις της έκθεσης: Οι αστερισμοί που έβλεπε ο Οδυσσέας κατά την επιστροφή του από το νησί της Καλυψούς (με ημερομηνία υπολογισμού τον Οκτώβριο του 1207 π. Χ.) προβάλλονται με τις ονομασίες τους ψηλά, μέσα από τον εξοπλισμό και την εφαρμογή του έναστρου ουρανού που πρόσφερε το Ίδρυμα Ευγενίδου.
Και πού τελικά οδηγεί αυτό το ταξίδι; Στις «Ιθάκες», όπως ονομάζεται ο δεύτερος θεματικός άξονας, εμπνεόμενος από τον νόστο του Οδυσσέα και αφιερωμένος στις πατρίδες όλων των ανθρώπων. Το άγαλμα του Οδυσσέα, φθαρμένο από την αλμύρα της θάλασσας των Αντικυθήρων, «καλωσορίζει» τους επισκέπτες επισημαίνοντας την επιστροφή μετά την περιπέτεια. Στην ίδια ενότητα τα εκθέματα αφηγούνται ό,τι ακολουθεί το «ταξίδι»: Τη δημιουργία, τις καλλιέργειες, τη σχέση του ανθρώπου με το θείο, τις ηγεμονίες, τους πολέμους, τη θέσπιση νόμων, τη δημοκρατία, το θέατρο, τη φιλοσοφία, τον έρωτα, τον θάνατο.

eidiseis4

Ως τη στιγμή που έρχεται η «Έξοδος», ο τρίτος και τελευταίος θεματικός άξονας, που αποτελεί και το τέλος του ταξιδιού που μόλις συντελέστηκε. Το δαχτυλικό αποτύπωμα του ανώνυμου γραφέα που σώζεται ακόμα πάνω σε πήλινη πινακίδα Γραμμικής Β γραφής από την Πύλο και τα γρανάζια του μηχανισμού των Αντικυθήρων (σε ψηφιακές εφαρμογές και τα δύο) «μιλούν» για τον άνθρωπο που νικά τη φθορά. Την ίδια στιγμή, ένα αντίγραφο του 100 π. Χ. του σπουδαίου χάλκινου πρωτότυπου έργου του Πολύκλειτου «συνομιλεί» με έναν μικρό χάλκινο Δία που στέλνει τον κεραυνό του. Τι θέλουν να πουν; Εδώ βοηθούν οι άλλες «εκπλήξεις» της έκθεσης, τα αποσπάσματα του γεμάτου συμβολισμούς λόγου των κορυφαίων νεοελλήνων ποιητών Κ. Καβάφη, Γ. Σεφέρη, Ο. Ελύτη και Γ. Ρίτσου, που ανακλώνται στις επιφάνειες των τοίχων, δημιουργώντας γέφυρες με τη σημερινή εποχή και προσφέροντας ίσως την πιο εύστοχη και συναρπαστική νοηματοδότηση.
Με αφορμή τον εορτασμό αυτό, ανάμεσα στους καλεσμένους των εγκαινίων ήταν και ο πρόεδρος της ΠΟΒΑΚΩ κ. Κωνσταντίνος Κουζούπης καθώς και ο α΄ αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας κ. Αθανάσιος Τσοτσούλης. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε ειδικές αίθουσες του μουσείου παρουσιάζονται κοσμήματα και άλλα αντικείμενα αργυροχρυσοχοΐας, πραγματικοί θησαυροί ποικιλίας, καλλιτεχνίας και τεχνικής, άρρηκτα συνδεδεμένοι με τα ήθη, έθιμα, λατρείες και θρησκευτικές αντιλήψεις των ανθρώπων, καλύπτοντας ένα τεράστιο χρονολογικό εύρος –από την 7η π. Χ. χιλιετία μέχρι και τον 5ο μ.Χ. αιώνα.

ΕΣΥΠ / ΕΛΟΤ

Νέο πρότυπο για εμπορικά καταστήματα

elot

Ο Ελληνικός Οργανισμός Τυποποίησης ΕΣΥΠ / ΕΛΟΤ ανακοίνωσε πρόσφατα την έκδοση του προτύπου ΕΛΟΤ 1452 «Συστήματα διαχείρισης της ποιότητας εμπορικών καταστημάτων – Απαιτήσεις και συστάσεις». Επιπλέον, παρουσίασε την Τεχνική Προδιαγραφή ΕΛΟΤ ΤΠ 1453 (οδηγός εφαρμογής) και την Τεχνική Προδιαγραφή ΕΛΟΤ ΤΠ 1454 για την αξιολόγηση της συμμόρφωσης, την απονομή του σήματος ποιότητας εμπορικών καταστημάτων και τη σύσταση και λειτουργία σχετικού Μητρώου.
Η έκδοση του προτύπου για την ποιότητα εμπορικών καταστημάτων αποσκοπεί στην αναβάθμιση της ποιότητας εξυπηρέτησης με το σεβασμό και την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών, καθώς και στην κοινωνικώς υπεύθυνη στάση και συμπεριφορά των εμπορικών καταστημάτων με την ενίσχυση των δεσμών εμπιστοσύνης με καταναλωτές, προμηθευτές, εργαζόμενους, δημόσιες Αρχές και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη. Επιπλέον, αποσκοπεί στην αξιοποίηση συγκριτικών πλεονεκτημάτων για τη διαφοροποίηση και ανάδειξη ταυτότητας με την ενίσχυση της συμμετοχής στην τοπική και εγχώρια αλυσίδα αξίας και την εφαρμογή ή προώθηση καινοτομιών και σχετικών καινοτομικών προϊόντων και υπηρεσιών.

elot1

Η ανάπτυξη του προτύπου και των σχετικών Τεχνικών Προδιαγραφών για την ποιότητα των εμπορικών καταστημάτων στο λιανικό εμπόριο χρηματοδοτήθηκε από το έργο του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος (ΠΕΠ) Αττικής, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007- 2013 με κωδικό MIS 383557, με Ενδιάμεσο Φορέα Διαχείρισης την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα & Καινοτομία» (ΕΥΔ ΕΠΑνΕΚ).

Σύμφωνο συνεργασίας για τα τεχνικά επαγγέλματα

Μια σημαντική πρωτοβουλία από ΓΣΕΒΕΕ, ΤΕΕ και ΓΣΕΕ

Του Δημήτρης Σταμούλη

tee gsevee1

Σύμφωνο συνεργασίας για την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού στα τεχνικά επαγγέλματα υπέγραψαν πρόσφατα η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος και η ΓΣΕΕ.
Οι τρεις οργανώσεις συνενώνοντας τις δυνάμεις, την εμπειρία και την τεχνογνωσία τους προχώρησαν στη σύναψη συμφωνίας για μεταξύ τους συνεργασία με σκοπό την υλοποίηση μιας ολοκληρωμένης και εξειδικευμένης παρέμβασης για την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού.
Το σύμφωνο συνεργασίας υπέγραψαν, εκ μέρους του ΤΕΕ, ο πρόεδρος κ. Γιώργος Στασινός, εκ μέρους της ΓΣΕΕ ο πρόεδρος κ. Γιάννης Παναγόπουλος και ο Γενικός Γραμματέας κ. Νίκος Κιουτσούκης και εκ μέρους της ΓΣΕΒΕΕ, ο πρόεδρος κ. Γιώργος Καβαθάς και ο Γενικός Γραμματέας κ. Γιώργος Κουράσης. Στην υπογραφή της συμφωνίας παραβρέθηκαν μέλη των διοικήσεων και στελέχη των τριών φορέων.

Συνένωση δυνάμεων
Οι τρεις φορείς, διατηρώντας τη δική τους επιμέρους στόχευση και προσέγγιση, συνενώνουν τις δυνάμεις τους και την τεχνογνωσία τους για την εκπόνηση μια δέσμης ενεργειών με στρατηγικές επιδιώξεις την ανάκαμψη, τη δημιουργία νέων και μακροπρόθεσμα βιώσιμων θέσεων εργασίας, τη βελτίωση της παραγωγικότητας, την ενδυνάμωση του πλέγματος προστασίας, την πιστοποίηση προσόντων ανθρώπινου δυναμικού, την ενθάρρυνση της επαγγελματικής κινητικότητας, την επένδυση στην έρευνα και την καινοτομία, τη διασφάλιση της αξιοπιστίας και της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών του τεχνικού κλάδου.
Η πρωτοβουλία των τριών φορέων αφορά εργαζόμενους, αυτοαπασχολούμενους και ανέργους του κλάδου των τεχνικών επαγγελμάτων σε όλα τα επίπεδα αυτών, με επίκεντρο την προώθηση και την ενίσχυση της πρόσβασης στην κλαδική αγορά εργασίας, την καταπολέμηση της κλαδικής ανεργίας, την αναβάθμιση των δεξιοτήτων στην κατεύθυνση και των νέων επαγγελματικών περιγραμμάτων, την ανάπτυξη νέων ειδικοτήτων και προσόντων απασχόλησης συμβατών με τον προσανατολισμό του νέου παραγωγικού υποδείγματος.
 Αξίζει να σημειωθεί ότι αθροιστικά το «πεδίο εφαρμογής» και οι δράσεις του ΤΕΕ, της ΓΣΕΕ και της ΓΣΕΒΕΕ εκτείνονται σε όλο το εύρος και τις πτυχές άσκησης των επαγγελμάτων του τεχνικού τομέα.

Οι βασικές αρχές
Από τη συνεξέταση των ραγδαίων και αρνητικών εξελίξεων τελευταίων ετών αλλά και των μελετών που έχουν στα χέρια τους οι τρεις φορείς και τη στάθμισή τους με τις ραγδαία συντελούμενες επιστημονικές, τεχνολογικές, οικονομικές, κοινωνικές και δημογραφικές εξελίξεις, τις παραγωγικές μεταβολές (νέα τεχνολογία σε μηχανήματα και εργαλεία, νέες μεθοδολογίες εργασίας και κατασκευής κ.α.), καθώς και τις ευρωπαϊκές δεσμεύσεις για τη χώρα μας (π.χ. εξοικονόμηση ενέργειας στις κτηριακές εγκαταστάσεις κ.λπ.) προκύπτουν - ως γενικές αρχές και παραδοχές - τα εξής παρακάτω:
• Οι νέες θέσεις εργασίας απαιτούν υψηλότερες δεξιότητες,
• Νέες ειδικότητες αναδύονται εντός του τεχνικού κλάδου,
• Απαιτείται λειτουργική αναβάθμιση των υπαρχόντων ειδικοτήτων,
• Διαπιστώνεται αναντιστοιχία των προσφερόμενων ειδικοτήτων από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και των αναγκών της αγοράς εργασίας σε θεσμοθετημένες ειδικότητες,
• Εκτιμάται πως θα υπάρξει αύξηση της αναλογίας των ατόμων που θα εργάζονται σε θέσεις υψηλής ειδίκευσης και σταδιακή διεύρυνση του «χάσματος» μεταξύ θέσεων εργασίας υψηλών και χαμηλών προσόντων,
• Αναμένεται μετεξέλιξη θέσεων εργασίας χαμηλών προσόντων σε θέσεις μεσαίου και υψηλού επιπέδου προσόντων,
• Η φυσιογνωμία των μελλοντικών θέσεων εργασίας («δουλειές επόμενης γενιάς») θα διαφοροποιηθεί,
• Διαπιστώνεται συνάρτηση της πρόσβασης, παραμονής και ανέλιξης στην κλαδική αγορά εργασίας με τη συνεχή επικαιροποίηση και αναβάθμιση των γνώσεων, δεξιοτήτων και κοινωνικών ικανοτήτων, και όχι μόνο την κτήση τυπικών εκπαιδευτικών προσόντων.

tee gsevee2

Ελληνικό «παράδοξο»
Η παρατηρούμενη «ανακολουθία», που καταγράφεται από στοιχεία πλήθους ερευνών, ανάμεσα στην προοπτική δυναμικής πορείας των τεχνικών ειδικοτήτων και τα υπέρογκα ποσοστά ανεργίας που καταγράφονται στον κλάδο, συνιστά ένα επικίνδυνο και τοξικό «ελληνικό παραγωγικό παράδοξο».
Η επιτυχής σύζευξη των προσφερόμενων ειδικοτήτων -και του περιεχομένου τους σε γνώσεις, ικανότητες, δεξιότητες- με τις υφιστάμενες και μελλοντικές ανάγκες της κλαδικής αγοράς εργασίας, και κατ’ επέκταση η διαμόρφωση ενός ισόρροπου «ισοζυγίου προσφοράς και ζήτησης» εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού, αναδεικνύεται ως κεντρικός μοχλός της όλης διαδικασίας.
Η πιστοποίηση επαγγελματικής επάρκειας προσώπων είναι μια σημαντική διαρθρωτική αλλαγή, μια διαδικασία που επιβάλλεται να «προστατευθεί» και να οχυρωθεί απέναντι σε λογικές και πρακτικές ανεξέλεγκτης εμπορευματοποίησης.
Σε συνδυασμό με τα επαγγελματικά περιγράμματα, αποτελούν τα δύο βασικά στάδια για την ορθολογική ρύθμιση των επαγγελμάτων με όρους αξιοπιστίας και αναβάθμισής τους, διαφύλαξης και αύξησης της απασχόλησης, εργασιακής δικαιοσύνης και κατοχύρωσης επαγγελματικών δικαιωμάτων, ανόδου της παραγωγικότητας, εξασφάλισης πολλαπλών γνώσεων, προσόντων και κινητικότητας στο εργατικό δυναμικό.
Υπό αυτό πρίσμα, το ΤΕΕ, η ΓΣΕΕ μέσω του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ (ΙΝΕ ΓΣΕΕ) και η ΓΣΕΒΕΕ μέσω του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων (ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ), εξετάζουν το αμέσως επόμενο διάστημα, μέσω κοινής συντονιστικής επιτροπής, στην οποία συμμετέχει ο κάθε φορέας με τρία μέλη, το σχεδιασμό και την υλοποίηση αλληλένδετων και στοχευμένων δράσεων, όπως ενδεικτικά:

Χαρτογράφηση του χώρου
Η χαρτογράφηση του χώρου θα γίνει ανά ειδικότητα, επάγγελμα, γνωστικό αντικείμενο και επιμέρους κλάδο, προκειμένου:
• να ληφθούν πρωτοβουλίες για την διάγνωση των αναγκών και την διερεύνηση των μελλοντικών τάσεων της κλαδικής αγοράς εργασίας σε επίπεδο ζήτησης ειδικοτήτων  (νέες ή αναβάθμιση υπαρχόντων), δεξιοτήτων, γνώσεων, ικανοτήτων, ευκαιριών αυτοαπασχόλησης και ανάληψης επιχειρηματικών πρωτοβουλιών κ.λπ.,
• να αναδειχθούν με σαφήνεια οι τάσεις και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της εργασιακής πραγματικότητας των επιμέρους επαγγελματικών ειδικοτήτων και κλάδων,
• να σχεδιαστούν από κοινού δράσεις πληροφόρησης εργαζομένων και ανέργων στον κλάδο των τεχνικών επαγγελμάτων.

Ανάπτυξη και παροχή υπηρεσιών πληροφόρησης
Θα επιδιωχθεί ανάπτυξη και παροχή υπηρεσιών πληροφόρησης, επαγγελματικής συμβουλευτικής και επαγγελματικού (επανα)προσανατολισμού με γενικότερο στόχο:
• την ενδυνάμωση της διαδικασίας (επαν)ένταξης των ανέργων στην κλαδική αγορά εργασίας (στην προηγούμενη, συναφή ή όμορη ειδικότητα) είτε ως εργαζόμενοι είτε ως αυτοαπασχολούμενοι,
• τη βελτίωση της θέσης, την ενδυνάμωση της απασχολησιμότητας και την ενίσχυση της εξέλιξης των εργαζόμενων και αυτοαπασχολούμενων.

Προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης
Η διενέργεια εξειδικευμένων προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης (δια ζώσης/εξ αποστάσεως/e-learning), στόχο θα έχει:
 • την αναβάθμιση κάθετων και οριζόντιων δεξιοτήτων και την αντιστοίχησή τους με τις διαρκώς μεταβαλλόμενες ανάγκες στην κάθε ειδικότητα,
• τον εκσυγχρονισμό, επικαιροποίηση και συμπλήρωση των γνώσεων και ικανοτήτων.

Δράσεις για ανέργους
Θα δρομολογηθεί σχεδιασμός δράσεων (επανα)προώθησης των ανέργων στην αγορά εργασίας με τρόπους που θα εδράζονται πάνω σε εξατομικευμένες προσεγγίσεις.

Πιστοποίηση προσόντων
Θα διερευνηθούν δυνατότητες ανάληψης κοινών δράσεων για την πιστοποίηση επαγγελματικών προσόντων.

Η γιαννιώτικη αργυροτεχνία απέκτησε το Μουσείο της

Μια πολύτιμη προσφορά του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς

Του Δημήτρη Σταμούλη

mouseio1

Με τη συμμετοχή της ανώτατης πολιτειακής ηγεσίας και πλήθος πολιτικού κόσμου, αλλά και επαγγελματιών και κατοίκων των Ιωαννίνων εγκανιάστηκε το Μουσείο Αργυροτεχνίας του Πολιτιστικού Ιδρύματος του Ομίλου Πειραιώς, στις 24 Σεπτεμβρίου, στο Κάστρο των Ιωαννίνων.

mouseio2

«Η Ελλάδα είναι πνεύμα και πολιτισμός», τόνισε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος κατά τον χαιρετισμό του στην τελετή εγκαινίων του Μουσείου, ενώ εξήρε την προσφορά του Ιδρύματος στον Πολιτισμό και επισήμανε ότι «η οικονομία, το τραπεζικό σύστημα δεν ζουν ως απομονωμένοι χώροι, αλλά ζουν στην κοινωνία και οφείλουν να προσαρμόζονται στις αρχές και τις αξίες της κοινωνίας στην οποία αναπτύσσονται. Μάλιστα είπε, οι τράπεζες των οποίων σεβόμαστε την ανεξαρτησία, οφείλουν και εκείνες να σέβονται την παράδοση του τόπου μέσα στον οποίο αναπτύσσονται».
Αναφερόμενος στο Μουσείο Αργυροτεχνίας, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας επισήμανε πως «η Ήπειρος και κυρίως τα Ιωάννινα ήταν πάντα ένας χώρος μεγάλης λαϊκής παράδοσης και τέχνης» και πως η αργυροτεχνία αποτελεί κορωνίδα αυτής της παράδοσης και πρέπει να παρατηρήσει ότι αυτή η παράδοση πάει μακριά στην αρχαιότητα.

mouseio3

«Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς με την δημιουργία του Μουσείου Αργυροτεχνίας Ιωαννίνων, τίμησε «όπως της ταιριάζει, την κυριολεκτικώς εθνική συμβολή της Γιαννιώτικης αργυροχοΐας», τόνισε ο κ. Παυλόπουλος.
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, έκανε ειδική αναφορά στη λαϊκή τέχνη και παράδοση που αφορά την αργυροτεχνία και παρέθεσε ένα σύντομο ιστορικό. «Η διαδρομή οριστικής καταξίωσης της Γιαννιώτικης αργυροχοΐας, ξεκινά από την εμβληματική περίοδο του Δεσποτάτου της Ηπείρου, ενώ η μεγαλύτερη άνθησή της, παρατηρείται τον 18ο και 19ο αιώνα. Τότε, οι Γιαννιώτες αργυροτεχνίτες, κατέστησαν την πόλη τους, το σημαντικότερο κέντρο αρχυροχοΐας στα Βαλκάνια».
Επισήμανε ακόμη πως η γιαννιώτικη τέχνη της αργυροχοΐας, γεννά αριστουργηματικά κομψοτεχνήματα λαϊκής τέχνης, ενώ βρίσκει πάντα, την ουσία της έμπνευσής της, στην Αρχαία Ελληνική Παράδοση και πρωτίστως, στην Βυζαντινή Παράδοση. Μάλιστα, απέδωσε τα εύσημα, στους Γιαννιώτες τεχνίτες, για την υψηλή αισθητική και την καλλιτεχνική τελειότητα.

«Το μεγάλο “μυστικό” της επιτυχίας της, εντοπίζεται κυρίως στις μοναδικές τεχνικές κατασκευής, μέσα από τις οποίες αναδύεται, ο υπέροχος συνδυασμός της καλλιτεχνικής τελειότητας και της υψηλής αισθητικής των έργων, που αδιάκοπα δημιουργούν οι Γιαννιώτες αργυροτεχνίτες», είπε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Προκόπης Παυλόπουλος εξήρε, την προσφορά του «Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς» στον Πολιτισμό μας και επισήμανε ότι, το «Μουσείο Αργυροτεχνίας Ιωαννίνων» προσθέτει «έναν ακόμη κρίκο στην λαμπερή αλυσίδα πολιτισμού την οποία ο Όμιλος Πειραιώς έχει κληροδοτήσει στην Ελλάδα».
Στην τελετή των εγκαινίων χοροστάτησε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος. Την κυβέρνηση εκπροσώπησε η κ. Όλγα Γεροβασίλη ενώ παραβρέθηκαν, ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας, ο πρώην πρόεδρος της ΝΔ Αντώνης Σαμαράς, ο επικεφαλής του Ποταμιού Σταύρος Θεοδωράκης, ευρωβουλευτές, βουλευτές κομμάτων και άλλες προσωπικότητες.

mouseio4

Συνέργεια πολιτείας και ιδιωτικής πρωτοβουλίας
Η συνέργεια της πολιτείας με την αυτοδιοίκηση και με την ιδιωτική πρωτοβουλία, μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης παραγωγικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ανάπτυξης, τόνισε κατά τον χαιρετισμό της στα εγκαίνια του Μουσείου Αργυροχοΐας στο Κάστρο των Ιωαννίνων η κυβερνητική εκπρόσωπος Όλγα Γεροβασίλη.

Η κ. Γεροβασίλη, η οποία εκπροσώπησε στην εκδήλωση τον Πρωθυπουργό και τη Κυβέρνηση, εξήρε το έργο του Πολιτιστικού Ιδρύματος του Ομίλου Πειραιώς και υπογράμμισε πως το δίκτυο των θεματικών Μουσείων που έχει δημιουργήσει σε διάφορες περιοχές της χώρας, είναι σχεδιασμένο ώστε τα Μουσεία να συνδυάζουν ενεργά την τοπική κοινωνία, τις οικονομικές δραστηριότητες, την ιστορία και τον πολιτισμό.

mouseio5

Ειδικότερα η κ. Γεροβασίλη αναφερόμενη στην δημιουργία του Μουσείου Αργυροχοΐας επισήμανε: «Έχουμε ένα ιδανικό μοντέλο συνέργιας της πολιτείας, της αυτοδιοίκησης με την ιδιωτική πρωτοβουλία προς αυτήν την κατεύθυνση. Στην δύσκολη οικονομικά περίοδο που βρισκόμαστε η πολιτεία οφείλει να αξιοποιεί και να στηρίζει τους καταλύτες της παραγωγικής, κοινωνικής και πολιτιστικής μας ανάπτυξης. Η τοπική κοινωνία, οι επαγγελματικοί φορείς έχουν μόνο να κερδίσουν από τέτοιες συμπράξεις».
Παράλληλα τόνισε πως μπορεί και η χώρα να κερδίσει από την προβολή και την διάδοση των παραδοσιακών τεχνικών στην αργυροχοΐα, στο μετάξι, το μάρμαρο και το λαδί και επανέλαβε ότι ανάλογες συνέργειες είναι απαραίτητες και επιθυμητές, τώρα και ακόμη περισσότερο για το μέλλον.
Η κυβερνητική εκπρόσωπος ανέφερε πως μέσα από τις τέχνες που αναδεικνύονται στα Μουσεία του Δικτύου, το παρελθόν συναντά το μέλλον, καθώς αυτές οι τέχνες κάθε άλλο από ξεχασμένες και ξεπερασμένες είναι. Αντιθέτως, όπως είπε, συμβάλουν στο πολύ σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας μας, την ποιότητα έναντι της ποσότητας.
Μάλιστα έκανε αναφορά στην έκθεση με θησαυρούς της γιαννιώτικης αργυροχοΐας που φιλοξενείται στην Μόσχα, στο πλαίσιο του έτους φιλίας Ελλάδα-Ρωσία 2016 και η διάρκειά της παρατείνεται, λόγω μεγάλης επισκεψιμότητας και ενδιαφέροντος.
«Οι παραδοσιακές τεχνικές στην επεξεργασία και την κατασκευή, δεν αποτελούν απλά μια ιστορική ανάμνηση, ούτε απλά ένα κρίκο σύνδεσης με το παρελθόν» πρόσθεσε και υπογράμμισε ότι πρέπει να τις γνωρίσουν οι Έλληνες, να έρθουν οι νεότεροι σε επαφή με την δημιουργία, τις παραδοσιακές τεχνικές και τεχνοτροπίες, να τις αγαπήσουν και να τις διατηρήσουν.
Ολοκληρώνοντας τον χαιρετισμό της, η κ. Γεροβασίλη, εξέφρασε την πεποίθηση ότι το Μουσείο Αργυροχοίας, θα αναδεχθεί σε μία εστία μάθησης και διάδοσης των τεχνών και των τεχνικών της χώρας μας. Συνέργεια πολιτείας και ιδιωτικής πρωτοβουλίας
Η συνέργεια της πολιτείας με την αυτοδιοίκηση και με την ιδιωτική πρωτοβουλία, μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης παραγωγικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ανάπτυξης, τόνισε κατά τον χαιρετισμό της στα εγκαίνια του Μουσείου Αργυροχοΐας στο Κάστρο των Ιωαννίνων η κυβερνητική εκπρόσωπος Όλγα Γεροβασίλη.

mouseio6

Η κ. Γεροβασίλη, η οποία εκπροσώπησε στην εκδήλωση τον Πρωθυπουργό και τη Κυβέρνηση, εξήρε το έργο του Πολιτιστικού Ιδρύματος του Ομίλου Πειραιώς και υπογράμμισε πως το δίκτυο των θεματικών Μουσείων που έχει δημιουργήσει σε διάφορες περιοχές της χώρας, είναι σχεδιασμένο ώστε τα Μουσεία να συνδυάζουν ενεργά την τοπική κοινωνία, τις οικονομικές δραστηριότητες, την ιστορία και τον πολιτισμό.

Ειδικότερα η κ. Γεροβασίλη αναφερόμενη στην δημιουργία του Μουσείου Αργυροχοΐας επισήμανε: «Έχουμε ένα ιδανικό μοντέλο συνέργιας της πολιτείας, της αυτοδιοίκησης με την ιδιωτική πρωτοβουλία προς αυτήν την κατεύθυνση. Στην δύσκολη οικονομικά περίοδο που βρισκόμαστε η πολιτεία οφείλει να αξιοποιεί και να στηρίζει τους καταλύτες της παραγωγικής, κοινωνικής και πολιτιστικής μας ανάπτυξης. Η τοπική κοινωνία, οι επαγγελματικοί φορείς έχουν μόνο να κερδίσουν από τέτοιες συμπράξεις».
Παράλληλα τόνισε πως μπορεί και η χώρα να κερδίσει από την προβολή και την διάδοση των παραδοσιακών τεχνικών στην αργυροχοΐα, στο μετάξι, το μάρμαρο και το λαδί και επανέλαβε ότι ανάλογες συνέργειες είναι απαραίτητες και επιθυμητές, τώρα και ακόμη περισσότερο για το μέλλον.
Η κυβερνητική εκπρόσωπος ανέφερε πως μέσα από τις τέχνες που αναδεικνύονται στα Μουσεία του Δικτύου, το παρελθόν συναντά το μέλλον, καθώς αυτές οι τέχνες κάθε άλλο από ξεχασμένες και ξεπερασμένες είναι. Αντιθέτως, όπως είπε, συμβάλουν στο πολύ σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας μας, την ποιότητα έναντι της ποσότητας.
Μάλιστα έκανε αναφορά στην έκθεση με θησαυρούς της γιαννιώτικης αργυροχοΐας που φιλοξενείται στην Μόσχα, στο πλαίσιο του έτους φιλίας Ελλάδα-Ρωσία 2016 και η διάρκειά της παρατείνεται, λόγω μεγάλης επισκεψιμότητας και ενδιαφέροντος.
«Οι παραδοσιακές τεχνικές στην επεξεργασία και την κατασκευή, δεν αποτελούν απλά μια ιστορική ανάμνηση, ούτε απλά ένα κρίκο σύνδεσης με το παρελθόν» πρόσθεσε και υπογράμμισε ότι πρέπει να τις γνωρίσουν οι Έλληνες, να έρθουν οι νεότεροι σε επαφή με την δημιουργία, τις παραδοσιακές τεχνικές και τεχνοτροπίες, να τις αγαπήσουν και να τις διατηρήσουν.
Ολοκληρώνοντας τον χαιρετισμό της, η κ. Γεροβασίλη, εξέφρασε την πεποίθηση ότι το Μουσείο Αργυροχοίας, θα αναδεχθεί σε μία εστία μάθησης και διάδοσης των τεχνών και των τεχνικών της χώρας μας.

mouseio7


Ο χώρος του Μουσείου
Το Μουσείο Αργυροτεχνίας βρίσκεται στο κάστρο των Ιωαννίνων, και συγκεκριμένα στο δυτικό προμαχώνα της νοτιανατολικής ακρόπολης (Ιτς Καλέ). Καταλαμβάνει τα δύο επίπεδα του προμαχώνα καθώς και το κτίσμα των παλαιών μαγειριών που εφάπτεται σε αυτόν.
Σκοπός του είναι η διάσωση της γνώσης για την ηπειρώτικη αργυροτεχνία και η διάχυση της πληροφορίας γύρω από την τεχνολογία της στο ευρύ κοινό. Επίσης, η σύνδεση αυτής της τεχνολογίας με τα κοινωνικά δεδομένα της εποχής γύρω από τα οποία αυτή αναπτύχθηκε και άκμασε.
Πρόκειται για μουσείο θεματικό, αφού πραγματεύεται την τεχνολογία της αργυροχοΐας κατά την προβιομηχανική περίοδο, αλλά ταυτόχρονα  και μουσείο περιφερειακό, αφού εστιάζει κυρίως στην ιστορία της αργυροχοΐας στην περιοχή της Ηπείρου. Χρονικά, η έκθεση αναφέρεται κατά βάση στη μεταβυζαντινή περίοδο, από τον 15ο αιώνα και έπειτα, χωρίς ωστόσο να λείπουν και αναφορές στο απώτερο παρελθόν, καθώς η τεχνολογία που χρησιμοποιείται για την παραγωγή των ασημικών ανάγεται συχνά σε πολύ παλαιότερες περιόδους.

Τι θα δείτε
Οι εκθεσιακοί χώροι αναπτύσσονται στα δύο επίπεδα του προμαχώνα. Στο πρώτο επίπεδο αναπτύσσεται το βασικό μέρος της έκθεσης, που αναφέρεται στην ιστορία και την τεχνολογία της αργυροτεχνίας στην Ήπειρο. Ο επισκέπτης, μέσα από ποικίλα εποπτικά μέσα (κείμενα, εποπτικό υλικό, ταινίες τεκμηρίωσης, πολυμεσικές εφαρμογές) ανακαλύπτει παραδοσιακές τεχνικές μορφοποίησης και διακόσμησης αργυρών αντικειμένων, μαθαίνοντας για τα στάδια της κάθε τεχνικής έως τη δημιουργία του τελικού προϊόντος. Στο δεύτερο επίπεδο παρουσιάζεται η συλλογή έργων ηπειρώτικης αργυροχρυσοχοΐας από το 18ο έως τον 20ό αιώνα. Κομψοτεχνήματα με περίτεχνες λεπτομέρειες, όπως κοσμήματα, όπλα και πολεμική εξάρτυση, ασημικά του σπιτιού και προσωπικά είδη είναι μερικά από τα αντικείμενα της συλλογής.
Αναφορές υπάρχουν και στη σύγχρονη αργυροτεχνία με δείγματα από τη δουλειά αργυροχόων που δραστηριοποιούνται σήμερα στην ευρύτερη περιοχή συνεχίζοντας μια παράδοση αιώνων.
Στο χώρο του μουσείου είναι εγκατεστημένα διαδραστικά ψηφιακά παιχνίδια, ενώ παράλληλα εκπονούνται εκπαιδευτικά προγράμματα.
Στην  αίθουσα πολλαπλών χρήσεων φιλοξενούνται περιοδικές εκθέσεις, οργανώνονται εκδηλώσεις, και αναπτύσσονται δράσεις πολιτισμού.

Στο στόχαστρο εγκληματιών οι επιχειρήσεις κοσμήματος

Εγείρεται ζήτημα σοβαρής έλλειψης μέτρων πρόληψης και ασφάλειας κατά του οργανωμένου εγκλήματος

Ρεπορτάζ: Δημήτρης Σταμούλης

1

Αυξάνονται τα κρούσματα επιθέσεων σε βάρος κοσμηματο-πωλείων

Πληθαίνουν τα κρούσματα επιθέσεων εγκληματικών ομάδων και κακοποιών σε βάρος κοσμηματοπωλείων και επιχειρήσεων κοσμήματος, καθώς η έλλειψη μέτρων προστασίας και η όξυνση των προβλημάτων που σχετίζονται με την ασφάλεια έχουν δημιουργήσει ένα εκρηκτικό περιβάλλον για την επιχειρηματικότητα του κλάδου αργυροχρυσοχοΐας.
Οι δράστες χρησιμοποιούν όλο και πιο προκλητικές και βίαιες μεθόδους για να επιτύχουν το σκοπό τους. Επιστρατεύουν οχήματα για να σπάσουν τζαμαρίες και βιτρίνες ή φορτηγά για να γκρεμίσουν τοίχους. Αξιοποιούν γνωστές «τεχνικές» όπως αυτή του ριφιφί, μέσω διάρρηξης γειτονικών τοίχων καταστημάτων, προκειμένου να εισέλθουν στην επιχείρηση που έχουν βάλει ως στόχο τους. Και φυσικά, δε διστάζουν να επιστρατεύουν πάσης φύσεως όπλα, από περίστροφα έως κυνηγετικές καραμπίνες, συχνά τραυματίζοντας και απειλώντας με αφαίρεσης ανθρώπινης ζωής τους ιδιοκτήτες ή υπαλλήλους που βρίσκουν μπροστά τους, για να αρπάξουν ό,τι προλάβουν.
Ας δούμε όμως ένα χαρακτηριστικό «ανθολόγιο» επιθέσεων σε βάρος επιχειρήσεων του κλάδου κοσμήματος.
Στις αρχές Απριλίου, στην Ελευσίνα, στις 4 τα ξημερώματα άγνωστοι δράστες έπεσαν με αυτοκίνητο στη τζαμαρία κοσμηματοπωλείου και αφού την «κατέβασαν» μπήκαν στο εσωτερικό του κοσμηματοπωλείου και άρπαξαν τα χρυσαφικά που υπήρχαν. Το αυτοκίνητο που χρησιμοποίησαν βρέθηκε αργότερα εγκαταλελειμμένο στον Ασπρόπυργο. Η αστυνομία ανακοίνωσε ότι διενήργησε έρευνες για τον εντοπισμό και τη σύλληψη των δραστών, αλλά χωρίς αποτέλεσμα.

2

Όλο και περισσότερες σπείρες προτιμούν ως στόχο τις επιχειρήσεις κοσμήματος

Στα μέσα Μαρτίου, σημειώθηκε ληστεία σε κοσμηματοπωλείο στο Κερατσίνι, κατά τη διάρκεια της οποίας τραυματίστηκε η ιδιοκτήτρια του καταστήματος. Η γυναίκα πυροβολήθηκε στο πόδι και μεταφέρθηκε στο Θριάσιο νοσοκομείο. Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, ο δράστης φορούσε κουκούλα και διέφυγε με μοτοσυκλέτα.
Λίγες ημέρες νωρίτερα, στην Τούμπα της Θεσσαλονίκης, αυτή τη φορά, άγνωστοι δράστες αφού παραβίασαν την κεντρική είσοδο του καταστήματός του, εισήλθαν εντός και αφαίρεσαν κοσμήματα συνολικής αξίας 30.000 ευρώ. Τη ληστεία κατήγγειλε ο ιδιοκτήτης του καταστήματος στην αστυνομία και σύμφωνα με όσα δήλωσε, οι δράστες αφού παραβίασαν την κεντρική είσοδο του καταστήματος του, εισήλθαν εντός και αφαίρεσαν τα κοσμήματα.
Στα τέλη Φεβρουαρίου, στο νησί της Ρόδου, τρεις ένοπλοι μασκοφόροι από Ροδίτη κοσμηματοπώλη άρπαξαν με την απειλή κυνηγετικών όπλων κοσμήματα αξίας 200.000. Η ληστεία σύμφωνα με όσα καταγγέλθηκαν στην αστυνομία, σημειώθηκε λίγο πριν τις 8 το βράδυ στην Ιαλυσό και λίγα μέτρα από το σπίτι του επιχειρηματία. Την ώρα εκείνη, ο κοσμηματοπώλης επέστρεφε σπίτι του έχοντας μαζί του μεγάλο αριθμό χρυσαφικών και κοσμημάτων από το κατάστημά του. Μπροστά του εμφανίστηκαν οι τρεις άγνωστοι δράστες, οι οποίοι τον σταμάτησαν και υπό την απειλή κυνηγετικών όπλων, του απέσπασαν κοσμήματα που είχε μαζί του η αξία των οποίων, και στη συνέχεια τράπηκαν σε φυγή πεζή.
Την ίδια περίοδο, άγνωστοι δράστες καταφεύγοντας στη μέθοδο του «ριφιφί», «χτύπησαν» κοσμηματοπωλείο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με την Αστυνομία, οι άγνωστοι πέρασαν στο κοσμηματοπωλείο μέσω τρύπας που άνοιξαν σε τοίχο που βρίσκεται πίσω από την επιχείρηση-«στόχο» και στη συνέχεια άρπαξαν χρυσαφικά και κοσμήματα, η αξία των οποίων εκτιμάται σε 100.000 ευρώ.
Λίγες ημέρες νωρίτερα, είχε προηγηθεί μια από τις πιο εντυπωσιακές ληστείες σε βάρος κοσμηματοπωλείο, καθώς επτά δράστες οπλισμένοι με καραμπίνες επιτέθηκαν σε κοσμηματοπωλείο με κλεμμένο τριαξονικό φορτηγό, με το οποίο έριξαν τον τοίχο του μαγαζιού και ανενόχλητοι αφαίρεσαν κοσμήματα και ρολόγια. Στη συνέχεια φόρτωσαν τη λεία τους σε παρκαρισμένο έξω από το κατάστημα αγροτικό φορτηγάκι και εξαφανίστηκαν, ομοίως ανενόχλητοι!

3

Μια από τις αγαπημένες μεθόδους των κακοποιών είναι αυτή του ριφιφί

Σπείρα ληστών κοσμηματοπωλείων

Παρά τις έντονες κριτικές που κατά καιρούς ασκεί ο κλάδος των αργυροχρυσοχόων σε βάρος των αρμόδιων αρχών κάνοντας λόγο για ελλείψεις σε μέτρα προστασίας και ασφάλειας, ειδικά σε τουριστικές περιοχές, η ΕΛΑΣ είχε μια πολύ σημαντική επιτυχία.
Στις 27 Φεβρουαρίου, το Τμήμα Δίωξης Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής εξάρθρωσε εγκληματική ομάδα, τα μέλη της οποίας διέπρατταν διαρρήξεις και κλοπές σε βάρος κοσμηματοπωλείων. Συγκεκριμένα, συνελήφθησαν τρία άτομα, δύο ημεδαποί ηλικίας 38 και 58 ετών και ένας 35χρονος υπήκοος Σερβίας. Επιπλέον, συγκατηγορούμενοι είναι τρία ακόμα άτομα, εκ των οποίων οι δύο είναι ήδη έγκλειστοι σε καταστήματα κράτησης, ενώ ένας 44χρονος υπήκοος Σερβίας αναζητείται.
Σε βάρος των μελών της σπείρας που προτιμούσε να «χτυπά» κοσμηματοπωλεία, σχηματίσθηκε ποινική δικογραφία, για τα κατά περίπτωση αδικήματα της σύστασης και συμμετοχής σε εγκληματική ομάδα, των διακεκριμένων περιπτώσεων κλοπών, της παραβίασης όρων διαμονής καθώς της υπόθαλψης εγκληματία.
Ειδικότερα, οι δράστες από τον Αύγουστο του 2015, συνέστησαν εγκληματική ομάδα με σκοπό τη διάπραξη διαρρήξεων-κλοπών σε κοσμηματοπωλεία και άλλα καταστήματα. Όπως προέκυψε από την έρευνα, οι δράστες έσπαζαν τις βιτρίνες των καταστημάτων και αφαιρούσαν κοσμήματα, χρυσαφικά και διάφορα εμπορεύματα από τις προθήκες ενώ για την επίτευξη του σκοπού τους, είχαν προμηθευτεί τα κατάλληλα μέσα (διαρρηκτικά εργαλεία, ενοικιαζόμενα οχήματα κλπ).
Σύμφωνα με την ΕΛΑΣ, από την έρευνα εξιχνιάσθηκαν έξι περιπτώσεις κλοπών και διαρρήξεων σε κοσμηματοπωλεία και μία σε κατάστημα, στο κέντρο της Αθήνας και σε περιοχές της Δυτικής Αττικής.

4

Τα μέτρα της Αστυνομίας δε φαίνεται να αποτρέπουν τους εγκληματίες

Ζητείται ασφάλεια

Σε πολλές περιπτώσεις πάντως στο παρελθόν φορείς αλλά και μεμονωμένοι επαγγελματίες και βιοτέχνες από το χώρο των μικρομεσαίων έχουν απαιτήσει από τις αρμόδιες αστυνομικές αρχές τη λήψη αποτελεσματικών μέτρων προστασίας των επιχειρήσεών τους. Κι αυτό διότι είναι στην πρώτη γραμμή όσον αφορά τη στόχευσή τους από ομάδες κακοποιών και εγκληματικών συμμοριών που συχνά με αδίστακτο και δολοφονικό τρόπο επιχειρούν σε βάρος κοσμηματοπωλείων και επιχειρήσεων αργυροχρυσοχίας.
Στην συντριπτική πλειονότητα, οι επιχειρηματίες του κλάδου προβαίνουν με σημαντική δική τους επιβάρυνση, στη λήψη προληπτικών μέτρων ασφαλείας, επιστρατεύοντας τα πιο εξελιγμένα συστήματα παρακολούθησης και αποτροπής των επίδοξων ληστών.
Ωστόσο, η περιορισμένη έως μηδενική αποτελεσματικότητα από μέρους των αστυνομικών αρχών, όπως αποδεικνύεται σε πλείστες περιπτώσεις επιθέσεων σε βάρος καταστημάτων του κλάδου, αναδεικνύει το σοβαρό ζήτημα της διάταξης των αστυνομικών οργάνων, του πώς οργανώνονται οι περιπολίες, πόσο καλά στελεχωμένα και εκπαιδευμένα είναι τα αρμόδια τμήματα και μια σειρά άλλα ζητήματα που προφανώς γνωρίζουν καλύτερα οι ειδικοί.
Το κρίσιμο ζήτημα για τους ανθρώπους που επιμένουν να λειτουργούν επιχειρήσεις στον κλάδο του κοσμήματος είναι να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα έτσι ώστε σε περιοχές που υπάρχουν σοβαρά προβλήματα και κρούσματα, να βελτιωθεί αποτελεσματικά η εικόνα, και οι επαγγελματίες απερίσπαστοι από το πρόβλημα της ασφάλειας, να ασχοληθούν με αυτό που ξέρουν οι ίδιοι να κάνουν καλά: να δημιουργούν και να φιλοτεχνούν περίτεχνα ελληνικά κοσμήματα.

Τα Kimberley mines “άλλαξαν χέρια”

Η De Beers πούλησε το παλαιότερο ορυχείο της

Του Δημήτρη Σταμούλη

Kimberley

Η De Beers πριν από λίγες ημέρες υπέγραψε συμφωνία πώλησης του παλαιότερου αδαμαντωρυχείου της, του ιστορικού  Kimberley Mines στη Νότια Αφρική. Το ντιλ έγινε με κοινοπραξία δύο εταιρειών εξόρυξης, έναντι του ποσού των 7,2 εκατομμυρίων δολαρίων.  
Οι νέοι ιδιοκτήτες του Kimberley είναι οι εταιρείες Petra Diamonds Ltd. και Ekapa Mining (Pty) Ltd. οι οποίες απέκτησαν το ορυχείο με την κοινοπραξία που έχει με επωνυμία Ekapa Minerals (Pty) Ltd. Η εταιρεία Ekapa θα έχει ελαφρώς μεγαλύτερο μερίδιο, καθώς απέκτησε το 50.1% των μετοχών, ενώ στην Petra απέμεινε το 49.9%.
Η συμφωνία περιλαμβάνει την μεταβίβαση από ό,τι απέμεινε από το ορυχείο διαμαντιού και τις εγκαταστάσεις του– αδρανή υλικά, οχήματα, εργοστάσιο επεξεργασίας, εξορυκτικός εξοπλισμός κ.α.- καθώς και τους εργαζόμενους του ορυχείου και ό,τι άλλο περιουσιακό στοιχείο ανήκε στην De Beers. Αξίζει να σημειωθεί ότι στα αδρανή υλικά περιλαμβάνονται και τα υλικά εκείνα που είχαν υποστεί έναν αρχικό διαχωρισμό για τον εντοπισμό διαμαντιών, και συχνά κατά την επανάληψη αυτής της διαδικασίας, εντοπίζονται και νέες πολύτιμες πέτρες που στην πρώτη φάση δεν είχαν ανιχνευτεί.
Η εταιρεία Ekapa θα αναλάβει την διεύθυνση του νέου κοινοπρακτικού σχήματος των Kimberley Mines, καθώς καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου θα αναλάβει ο CEO και ιδρυτής της, Jahn Hohne, γεμολόγος του GIA. H Ekapa είναι μια μεσαίου μεγέθους εταιρεία επεξεργασίας υλικών εξόρυξης (TMR), η οποία επί 25 χρόνια δραστηριοποιείτο στο ορυχείο Kimberley.
Η εταιρεία Petra εδράζεται στο Λονδίνο και ήδη δραστηριοποιείται σε πέντε ορυχεία, τέσσερα στη Νότια Αφρική και ένα στην Τανζανία, όπου πρόσφατα ανακάλυψε ένα ροζ διαμάντι 23,16 καρατιών. Στην ιδιοκτησία της περιλαμβάνονται τα υπόγεια ορυχεία Kimberley Underground, που αποτελούνται από τα πιο ιστορικά υπόγεια ορυχεία  Dutoitspan, Wesselton και Bultfontein της περιοχής. Πρόκειται για ορυχεία που η Petra εξαγόρασε από την De Beers ήδη από το 2000.
Η De Beers είχε προαναγγείλει από την περασμένη άνοιξη ότι αναζητά αγοραστή για τα ορυχεία Kimberley, και μάλιστα είχε ανακοινώσει ότι πριν από την τελική υπογραφή της συμφωνίας πώλησης είχαν εκφράσει ενδιαφέρον πάνω από εβδομήντα υποψήφιοι αγοραστές.
Να σημειωθεί ότι το ορυχείο του Kimberley λειτουργούν από το 1868, ενώ είκοσι χρόναι αργότερα, το 1888, περιήλθαν επισήμως στην ιδιοκτησία της  De Beers.

Αλλαγή φρουράς στον Cartier

Παραιτήθηκε ο διευθύνων σύμβουλος Quercize

cartier

Του Δημήτρη Σταμούλη

Για «προσωπικούς λόγους» παραιτήθηκε από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου του οίκου Cartier o Stanislas de Quercize, σύμφωνα με ανακοίνωση της μητρικής εταιρείας Richemont. Η αλλαγή αυτή ωστόσο αντιμετωπίστηκε γρήγορα και αποτελεσματικά καθώς ο Quercize παρέμεινε σε επιτελικό ρόλο στον όμιλο Richemont, αναλαμβάνοντας το ρόλο του προέδρου της γαλλικής Richemont.
Ο Cyrille Vigneron, σημερινός πρόεδρος της LVMH Ιαπωνίας, ο οποίος εργαζόταν στον όμιλο Richemont από το 1988 ως το 2013, κυρίως στον οίκο Cartier, θα αντικαταστήσει τον Stanislas de Quercize από την 1η Ιανουαρίου του 2016.
Την τυπική ανακοίνωση της εταιρείας ακολούθησαν μια σειρά από δημοσιεύματα τα οποία έκαναν λόγο για σοβαρά προβλήματα υγείας που αντιμετωπίζει το ιστορικό στέλεχος του Richemont με το Ρόιτερς να αναφέρει ότι υπέφερε από υπερκόπωση.
Η Richemont έχρισε τον  Quercize διευθύνοντα σύμβουλο του Cartier το 2012, αποσπώντας τον από τον οίκο Van Cleef & Arpels, όπου εκτελούσε χρέη διευθύνοντος συμβούλου από το 2005. Εκτός από τον Cartier, διετέλεσε υψηλό στέλεχος σε διάφορα brands του Richemont, ενώ στη θητεία του ήταν και η προεδρία στον Cartier των Ηνωμένων Πολιτειών.
Σε δήλωσή του στα μέσα  ενημέρωσης ο πρόεδρος του ομίλου Richemont, Johann Rupert, εξέφρασε τη λύπη του για το γεγονός ότι «ο Stanislas αποφάσισε να παραιτηθεί», υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι «πρέπει να αποδεχτούμε την απόφασή του».