Image
Image

Tiffany and Co

Από το Λουκέτο στα Κοσμήματα
Η ιστορία πίσω από την κλειδαριά Tiffany

2 tiffany

Ήδη από τον 19ο αιώνα, η Tiffany and Co. είχε προσδώσει στη χρηστική αξία του λουκέτου ρομαντικές ερμηνείες και το είχε αναγάγει ως ένα μοντέρνο, must-have κόσμημα.
Από την εφεύρεσή του από τους Αιγύπτιους τουλάχιστον πριν από 4.000 χρόνια, το πανταχού παρόν λουκέτο έχει αλλάξει πολλές μορφές ανά τους αιώνες. Αρχικά τα πρώιμα κρεμαστά λουκέτα χρησιμοποιούνταν για τη διαφύλαξη πολύτιμων προσωπικών αντικειμένων, ενώ τα κλειδιά τους φοριούνταν ως δαχτυλίδια ή μενταγιόν από τους ιδιοκτήτες.
Κάποια λουκέτα ταξίδευαν σε όλο τον κόσμο ασφαλίζοντας σεντούκια με πολύτιμο φορτίο που κινούνταν στους ωκεανούς σε αρχαίες θαλάσσιες διαδρομές, ενώ μερικά ήταν σκαλισμένα με φιγούρες θεοτήτων και ευλογίες για επιπλέον προστασία - κλειδαριές από την παλιά ινδουιστική κουλτούρα έχουν πάνω τους σκαλισμένο το Λόρδο Ganesha στη μία μεριά και το ιερό σύμβολο “Om” στην άλλη.
Στα μέσα του 19ου αιώνα, μετά την εφεύρεση της καρφιτσωτής κλειδαριάς (όμοια με τη σημερινή) από τον Linus Yale, το λουκέτο μεταμορφώθηκε σε ένα σπάνιο και για αυτό απαραίτητο αντικείμενο. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες πυροδοτήθηκε και η φαντασία πολλών σχεδιαστών.

1 tiffany

Η δημιουργία
Ανάμεσά τους ήταν ο Charles Lewis Tiffany, ο οποίος μια δεκαετία νωρίτερα είχε δημιουργήσει ένα κατάστημα χαρτικών και φανταχτερών ειδών στη Νέα Υόρκη. Ένας κατ’ εξοχήν καινοτόμος άνθρωπος, είχε ήδη μυήσει στους Αμερικανούς εκλεκτά γυάλινα σκεύη, πορσελάνες και εξατομικευμένο υλικό της Βοημίας.
Κάτω από την αριστοτεχνική του επιρροή, το λουκέτο έγινε ένα από τα πιο επιθυμητά αντικείμενα του 19ου αιώνα, όχι μόνο για την ασφάλεια καθημερινών πολύτιμων αντικειμένων και εμπιστευτικών εγγράφων, αλλά ακόμη και για το κλείδωμα σε περιλαίμια σκύλων ή άλλων αγαπημένων κατοικίδιων. Αυτά τα λειτουργικά λουκέτα ήταν διακοσμημένα και εξατομικευμένα με μοτίβα και μονογράμματα.
Αργότερα, (κατά πάσα πιθανότητα αφότου η Tiffany είχε επανασχεδιάσει τη Μεγάλη Σφραγίδα των Ηνωμένων Πολιτειών, η οποία εμφανίζεται στο σημερινό χαρτονόμισμα ενός δολαρίου), η εταιρεία χρησιμοποίησε το μοτίβο του λουκέτου για να σχεδιάσει εξατομικευμένα πακέτα χρημάτων.

3 tiffany

Η μετάβαση έτσι από τα λειτουργικά αντικείμενα στα αισθητικά κοσμήματα δεν ήταν δύσκολη για την Tiffany. Κατά τις προηγούμενες δεκαετίες, η εταιρεία είχε ήδη καθιερώσει μια εξέχουσα θέση στο χώρο του εμπορίου υψηλών κοσμημάτων, καθώς πωλούσε κοσμήματα με εξαιρετικά διαμάντια που ο Charles Lewis είχε αγοράσει από την ευρωπαϊκή αριστοκρατία.
Η επιρροή του επεκτάθηκε σε εθνικό επίπεδο και σιγά σιγά σε παγκόσμιο, όταν το 1845 ο ίδιος δημοσίευσε τον πρώτο κατάλογο ταχυδρομικών παραγγελιών με τα «Χρήσιμα και Κομψά άρθρα» που εξελίχθηκε στο Tiffany Blue Book, το οποίο εξακολουθεί να δημοσιεύεται ετησίως. Ο κατάλογος αποτέλεσε ένα αρχείο πολλά υποσχόμενων αντικειμένων και ήδη από το 1881, το Μπλε Βιβλίο περιείχε χρυσά βραχιόλια με κουμπώματα με λουκέτο. Ομοίως, ακόμη ένα σημαντικό κομμάτι της εποχής είναι η πρώτη καρφίτσα με λουκέτο από το 1883.

4 tiffany

Η Κλειδαριά και ο Συμβολισμός της
Όσο η Tiffany περνούσε από τη λειτουργικότητα στην αισθητική, το λουκέτο ως αντικείμενο είχε αρχίσει να παίρνει μια νέα ρομαντική τροπή ως η «κλειδαριά της αγάπης», μετατρεπόμενο έτσι στο σύμβολο της αθάνατης αγάπης. Η παράδοση αυτού του συμβολισμού λέγεται ότι ξεκίνησε στην Κίνα, όπου οι νεόνυμφοι τοποθετούσαν μια κλειδαριά σε μια πύλη ή αλυσίδα και πετούσαν το κλειδί, με την πεποίθηση ότι ο έρωτάς τους θα κρατήσει για πάντα.
Στις αρχές του 20ου αιώνα, η παράδοση των «κλειδαριών αγάπης» άρχισε να εξαπλώνεται στις γέφυρες ρομαντικλων πόλεων της Ευρώπης και παραπέρα: Οι εραστές μνημόνευαν τον άφθαρτο δεσμό τους κλειδώνοντας ένα λουκέτο στον φράκτη μιας γέφυρας και πετώντας το κλειδί στα νερά από κάτω. Το πιο διάσημο σημείο για αυτή την παράδοση είναι η Pont Des Arts πάνω από τον Σηκουάνα στο Παρίσι, μία γέφυρα που επιβαρύνθηκε τόσο πολύ από τα λουκέτα που οι φράχτες έπρεπε να αποσυναρμολογηθούν και να αφαιρεθούν για να διασφαλιστεί η σταθερότητά της.

5 tiffany

Σε άλλες πόλεις, συμπεριλαμβανομένης της Νέας Υόρκης, οι αρχές προσπαθούν να δημιουργήσουν παραδόσεις με συνθήματα όπως «ξεκλειδώστε την αγάπη σας» για να προστατεύσουν γέφυρες όπως η Γέφυρα του Μπρούκλιν.
Στα μέσα του 20ου αιώνα, το λουκέτο είχε γίνει συνώνυμο του Tiffany. Μια διαφήμιση του 1965 σε ένα περιοδικό λιανικής περιείχε δαχτυλίδια Tiffany υψηλής ποιότητας τοποθετημένα κατά μήκος του κυκλικού ανοίγματος ενός μεταλλικού λουκέτου, με ένα συνοδευτικό σύνθημα που προσκαλούσε τον αναγνώστη να διαλέξει (“Pick One!”).
Το μοτίβο του λουκέτου επανεμφανίστηκε το 1969 με το μπρελόκ Return to Tiffany. Λουκέτα καθώς και άλλα κοσμήματα «ετικέτας» χαράχτηκαν με αύξοντα αριθμό και καταχωρήθηκαν στην εταιρεία.
Η διαφήμιση έγραφε: «Βρέθηκε χαμένη ετικέτα και μπρελόκ με οδηγίες επιστροφής των κλειδιών στην Tiffany and Co. Ειδοποιούμε τον ιδιοκτήτη μέσω του καταχωρημένου κωδικού μας αριθμού». Διαφημίστηκε ως δώρο για την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου.
Το θέμα Return to Tiffany επανεξετάστηκε ξανά στο τέλος της χιλιετίας (το 1999), αυτή τη φορά με ένα άνετο σχέδιο λουκέτου ως μπρελόκ με το ίδιο χαραγμένο αίτημα και έναν αύξοντα αριθμό. Μια από τις πιο ρομαντικές προσφορές του με λουκέτο ήταν το μενταγιόν καρδιάς και κλειδιού που έκανε το ντεμπούτο του το 1990: Ένα ασημένιο λουκέτο σε σχήμα καρδιάς με μια χρυσή τρύπα για το κλειδί και ένα συνοδευτικό χρυσό κλειδί.
Έγινε αμέσως επιτυχία. Το μοτίβο της κλειδαριάς επέστρεψε το 2011 στα δημοφιλή βραχιόλια της Tiffany διαφορετικού πλάτους σε ροζ ή κίτρινο χρυσό ή ασήμι.

6 tiffany

Μια νέα κλειδαριά για όλους
Τώρα, το 2023, οι σχεδιαστές της Tiffany έχουν επανασχεδιάσει το λουκέτο, αυτή τη φορά ως ένα λεπτό εκλεπτυσμένο κόσμημα που κάνει μια ισχυρή οπτική δήλωση με τις λεπτές γραμμές και την πολυτελή του απλότητα — αντιπροσωπεύοντας την αντίθεση της σκληρής λειτουργικότητας.
«Χωρίς κανόνες. Όλοι ευπρόσδεκτοι». είναι το πνεύμα πίσω από το νέο Tiffany Lock, την πρώτη προσφορά του Οίκου για όλα τα φύλα. Η σχεδιαστική πρόθεση των βραχιολιών είναι η συμπερίληψη και η ωδή στο ανοιχτόμυαλο πνεύμα της σύγχρονης γενιάς.
Η αρχική προσφορά είναι τέσσερα βραχιόλια, δύο εξ ολοκλήρου από μέταλλο είτε σε κίτρινο χρυσό 18 καρατίων είτε σε ροζ χρυσό, και δύο σε ανάμεικτα χρώματα χρυσού, ροζ και λευκού χρυσού ή κίτρινου και λευκού χρυσού, το καθένα σετ με μισά στρωμένα διαμάντια. Το κούμπωμα έχει έναν περιστρεφόμενο μηχανισμό που κουμπώνει στη θέση του για να κλείνει σαν λειτουργικό λουκέτο. Η κατασκευή του μηχανισμού κλεισίματος για ασφαλή, εύκολη χρήση ήταν το πιο δύσκολο κομμάτι.

7 tiffany

Τραβώντας το κρίκο ή τη ράβδο U στην περιοχή της εγκοπής ενεργοποιείται ένα κρυφό ελατήριο μέσα στο βραχιόλι, ενώ απλώς πιέζοντας προς τα κάτω τη ράβδο U το κουμπώνει με ασφάλεια σε κλειστή θέση.
Η σούπερ σταρ της K-Pop Rosé είναι το πρόσωπο της τρέχουσας συλλογής. Εμφανίζεται στη νέα καμπάνια στο πλευρό του μοντέλου Taemin Park, φορώντας και οι δύο βραχιόλια Tiffany Lock.
Η συλλογή θα επεκταθεί αργότερα μέσα στο έτος για να περιλαμβάνει δαχτυλίδια, σκουλαρίκια και μενταγιόν, όλα μένοντας στην ξεχωριστή θεματική του λουκέτου, με εκλεπτυσμένες γραμμές και μοναδικό στυλ προορισμένα να κλειδώσουν ένα νέο πρότυπο Tiffany για τον 21ο αιώνα και να συνεχίσουν τη μακρά γοητεία του Οίκου με το λουκέτο.

Πηγή: Solitaire