Image
Image

Οι δέκα εαρινές αποχρώσεις της Pantone

Πιο χαρούμενα και πιο έντονα χρώματα στη φετινή παλέτα της μόδας

Του Δημήτρη Σταμούλη

pantone1

Ένας πολύχρωμος καμβάς με ζωντανά χρώματα αποτελεί την πρόταση του ινστιτούτου των χρωμάτων Pantone για την άνοιξη του 2016, με το Fashion Color Report Spring που εξέδωσε πρόσφατα. Οι άνθρωποι της Pantone επέλεξαν για τη φετινή σεζόν «πιο χαρούμενα και πιο φωτεινά χρώματα ώστε να μπορέσουμε να εκφράσουμε τα συναισθήματά μας και να νιώσουμε πιο ελεύθεροι κατανοώντας καλύτερα τον εαυτό μας», όπως είπε χαρακτηριστικά η Leatrice Eiseman, εκτελεστική διευθύντρια του Pantone Color Institute.

pantone2

pantone3

Επιρροές από καλλιτέχνες
Επηρεασμένοι από τον κόσμο της τέχνης, τις νέες παγκόσμιες τάσεις και την επιθυμία των καταναλωτών να αποσυνδεθούν από την τεχνολογία και να νιώσουν πιο χαλαροί, οι σχεδιαστές φέτος κλίνουν προς μια παλέτα χρωμάτων που δημιουργούν ένα κλίμα ηρεμίας. Αποτίνοντας φόρο τιμής στην ομορφιά των φυσικών πόρων, τα χρώματα που εμφανίζονται στις εαρινές συλλογές λειτουργούν ως οχήματα συναισθηματικής χαλάρωσης για τους ανθρώπους που τα υιοθετούν και τα φορούν είτε μέσω των ενδυμάτων τους είτε μέσω πολύτιμων αξεσουάρ όπως είναι τα κοσμήματα.
Σχεδιαστές εμπνέονται από την αντίθεση του αστικού σχεδιασμού και της πλούσιας βλάστησης, που οδηγεί σε απροσδόκητους συνδυασμούς χρωμάτων και συλλογές που θυμίζουν την αρχιτεκτονική, τα ταξίδια και τη νοσταλγία. Δημιουργώντας εμφανίσεις που αναπαριστούν τον κόσμο που ζούμε και που μας περιβάλει, τόσο ο δομημένος, όσο και ο οργανικός, οι σχεδιαστές αναζητούν να αφυπνίσουν μια αίσθηση παιχνιδιάρικης φυγής.  
Οι καλλιτέχνες, πολλοί από τους οποίους είναι γνωστοί για την τολμηρή χρήση των χρωμάτων και τα δυνατά σχήματα και γραμμές, διαδραμάτισαν έναν πολύ ουσιαστικό ρόλο στην επιλογή αυτών των χρωμάτων –από τον Ματίς, τον Πικάσο και τον Φρανκ Στέλα ως την Εσθήρ Στιούαρτ και τον Σαμ Φολς.
Οι σύγχρονοι σχεδιαστές «παίζουν» με θαρραλέες δόσεις χρώματος που υπογραμμίζουν την ζωντάνια, αλλά την ίδια στιγμή συνδυάζουν τους ήρεμους, κλασικούς και πιο φυσικούς χρωματικούς τόνους.
Τα χρώματα αυτή τη σεζόν μας μεταφορά σε μια πιο ευτυχισμένα, πιο ηλιόλουστα μέρη όπου αισθανόμαστε ελεύθεροι να εκφράσουμε τον πραγματικό εαυτό μας, όπως δηλώνουν και στο ινστιτούτο Pantone.

pantone4

pantone5

Unisex παλέτα χρωμάτων
Τα χρώματα αυτή τη σεζόν ξεπερνούν την κουλτούρα και τα πρότυπα των δύο φύλων. Τα έντονα σκούρα χρώματα δίνουν τη θέση τους στον ενθουσιασμό και την αισιοδοξία, μέσω της ήσυχης σταθερότητας που επικρατεί στην παλέτα της φετινής σεζόν. Για την άνοιξη του 2016 δεν υπάρχει πραγματικά καμία διάκριση αντιληπτή στις επιλογές χρώματος μεταξύ των συλλογών των ανδρών και των γυναικών, καθώς και οι δύο εκδοχές επικεντρώνονται στην επιθυμία της ανάσας και της σκέψης, και στη συνέχεια του παιχνιδιού.
Η φύση των ήρεμων χρωμάτων των φετινών ανοιξιάτικων συλλογών υπογραμμίζεται από το ροζ χαλαζία (Rose Quartz), έναν πειστικό απαλό τόνο που αποπνέει συμπόνια και αίσθηση ψυχραιμίας. Όπως ένα γαλήνιο ηλιοβασίλεμα ή ένα λουλούδι που ξεμυτάει από το μπουμπούκι του, ο ροζ χαλαζίας μας υπενθυμίζει να προβληματιστούμε σχετικά με το περιβάλλον μας κατά τη διάρκεια των απασχολημένων, αλλά και ανάλαφρων μηνών της άνοιξης και του καλοκαιριού.
Ένα άλλο πολύ συνηθισμένο χρώμα της ανοιξιάτικης σεζόν, και αγαπημένο για σχεδιαστές και καταναλωτές, είναι το πορτοκαλί. Το Pantone φέτος παρουσιάζει το Peach Echo, μια απόχρωση που είναι ιδιαίτερα ζεστή, και φιλική, κατέχοντας μια ξεχωριστή θέση στην παλέτα των αποχρώσεων του πορτοκαλί. Άλλα χρώματα που προτείνει το Pantone για τη φετινή άνοιξη είναι το μπλε του ουρανού Serenity, το εμπνευσμένο από τη θάλασσα, Snorkel Blue, σε πιο χαρούμενες και ενεργητικές διαθέσεις, από τον παλέτα των μπλε χρωμάτων. Η απόχρωση του Limpet Shell της πράσινης οικογένειας είναι καθαρή και μοντέρνα, ενώ στην σταθερή αξία των ουδέτερων αποχρώσεων, φέτος στην άνοιξη θα δοθεί χώρος στο Lilac Gray, που κινείται στην απόχρωση του λιλά και του γκρι.
Το Fiesta είναι μια δυνατή απόχρωση του κόκκινου που βασίζεται στο κίτρινο και λειτουργεί ως έντονη αντίθεση στα πιο ήπια και ήρεμα χρώματα της παλέτας του Pantone. Ένα άλλο δυνατό ουδέτερο χρώμα είναι το Iced Coffee, που με την γήινη ποιότητά του και την απαλότητά του δημιουργεί ένα σταθερό υπόβαθρο όταν συνδυάζεται με τα υπόλοιπα χρώματα της ανοιξιάτικης παλέτας που προτείνει το Pantone.

Παγκόσμια αγορά πολύτιμων προϊόντων

Ξεπέρασε το 1 τρισ. δολ. σε τζίρο το 2015

Δημήτρης Σταμούλης

1

Η παγκόσμια βιομηχανία πολύτιμων ειδών ξεπέρασε σε κύκλο εργασιών το 1 τρισεκατομμύριο δολάρια το 2015, με την κατηγορία του κοσμήματος και του ρολογιού να γνωρίζει μια μικρή αλλά ανοδική πορεία, παρά την συνεχιζόμενη παγκόσμια οικονομική κρίση.
Σύμφωνα με την μελέτη της εταιρείας Bain & Company που εκπόνησε ειδικά για τα πολυτελή προϊόντα -«Luxury Goods Worldwide Market Monitor»-  και ανακοινώθηκε τον Νοέμβριο, ο τζίρος συνολικά για το τρέχον έτος έφτασε τα 1,12 τρις. δολάρια που συνιστά αύξηση κατά 5% σε σχέση με την περασμένη χρονιά και διατήρηση του σταθερού ρυθμού ανάπτυξης της αγοράς.
Η δαπάνη όσον αφορά τα προσωπικά είδη πολυτελείας –κατηγορία στην οποία περιλαμβάνονται τα κοσμήματα και τα ρολόγια- ανήλθε σε 253 δις. δολάρια, που συνιστά αύξηση κατά 13%!
Στην μελέτη της, η εταιρεία Bain & Company αναγνωρίζει τρεις μακροοικονομικούς παράγοντες που επηρέασαν την αγορά κατά τη φετινή χρονιά.
Πρώτο, την ισχυροποίηση του αμερικανικού δολαρίου. Η ισχύς του δολαρίου των ΗΠΑ αποθάρρυνε τους τουρίστες να επισκεφτούν ως τόπος διακοπών τους τις Ηνωμένες Πολιτείες, ωθώντας τους κυρίως προς τις χώρες της Ευρώπης όπου και αγόρασαν τα πολυτελή προϊόντα της επιθυμίας τους.
Δεύτερο,  την κινεζική χρηματιστηριακή κρίση που επηρέασε την εμπιστοσύνη των καταναλωτών στις ΗΠΑ.
Και τρίτον, την πτώση των τιμών του πετρελαίου, που μείωσε τον πλούτο των εύπορων τάξεων στις πιο εκτεθειμένες οικονομίες, καθώς αυτοί κυρίως δαπανούν για την απόκτηση αγαθών πολυτελείας.

2

Διεθνείς αγορές

Κατά τη διάρκεια του 2015, η ισχυροποίηση του αμερικανικού δολαρίου συνεχίστηκε με αποτέλεσμα τον περιορισμό της κατανάλωσης στην Αμερική. Τα εμπορικά πολυκαταστήματα πιέστηκαν σημαντικά εξαιτίας της μείωσης της κατανάλωσης τόσο των τουριστών επισκεπτών όσο και των μόνιμων κατοίκων των ΗΠΑ. Ως απάντηση, ο εμπορικός κόσμος επιστράτευσε την κατευθυνόμενη διοχέτευση των τουριστικών ρευμάτων σε κορυφαία outlet καταστήματα και τοπικά εμπορικά κέντρα προς αναζήτηση κατάλληλων ευκαιριών και προσφορών. Ενώ σημαντικά ενισχύθηκε και η Online πώληση πολυτελών προϊόντων, σύμφωνα με τη μελέτη της Bain & Company.
Ο Καναδάς είχε μια μικρή βελτίωση στις πωλήσεις πολυτελών αγαθών καθώς είχε να αντιμετωπίσει μειωμένο ανταγωνισμό από μέρους των ΗΠΑ, λόγω της ενίσχυσης του δολαρίου, όπως αναφέρθηκε.
Η μελέτη αναφέρεται επίσης και στις μεγάλες εμπορικές αγορές των πιο περιζήτητων πόλεων του κόσμου, όσον αφορά τον τομέα των πολυτελών προϊόντων. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει η Νέα Υόρκη, η οποία ακολουθείται από το Τόκιο, το Πεκίνο, το Μιλάνο και το Παρίσι.

3

Ηλεκτρονικό εμπόριο

Οι online αγορές κατάφεραν να αναδειχθούν «νικητές» στο 2015, καθώς τόσο οι Αερικανοί όσο και οι Ευρωπαίοι έμποροι συνέχισαν να αντιδρούν θετικά στην ολοένα αυξανόμενη ζήτηση των πελατών τους για ηλεκτρονικές και πολυκαναλικές προσφορές μέσω του διαδικτύου (omnichannel marketing).
Επίσης, το κοινωνικό ηλεκτρονικό εμπόριο (social e-commerce) έχει αρχίσει να αναπτύσσεται, σύμφωνα με την μελέτη, με τα κουμπιά “buy” να μετασχηματίζουν το ρόλο των κοινωνικών δικτύων από μια απλή παραπομπή στην ιστοσελίδα ενός εμπορικού καταστήματος σε απευθείας αγορά σε κοινωνικές πλατφόρμες.
Επίσης, το εμπόριο μέσω κινητού τηλεφώνου εξελίσσεται σε ένα κεντρικό και ραγδαία αναπτυσσόμενο κανάλι αγορών, με τις συσκευές wearables δυνητικά να μετατρέπονται σε «νέο σύνορο για τα κινητά», σύμφωνα με την Bain & Company.

4

Εκπτώσεις

Οι ΗΠΑ, η Ευρώπη και η Ιαπωνία θεωρούνται ως οι περιοχές όπου οι πωλήσεις μέσω εκπτώσεων και προσφορών έχουν τη μεγαλύτερη διείσδυση για το 2015, με την έννοια ότι σε αυτές τις περιοχές έχουν ανοίξει και λειτουργούν τα περισσότερα outlet καταστήματα.

5

Ρολόγια και κοσμήματα

Η Bain & Company στη μελέτη της σημειώνει ότι τα ακριβά πολυτελή αξεσουάρ, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται τα κοσμήματα και τα ρολόγια, χαρακτηρίστηκαν από την τάση της «πολωμένης συμπεριφοράς» κατά τα δύο προηγούμενα χρόνια.
Οι παγκόσμιες πωλήσεις ρολογιών το 2015 κατέγραψαν πτώση κατά 6% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, επηρεασμένες από την ύφεση που έπληξε τις ασιατικές οικονομίες. Αυτή η τάση είναι σε εξέλιξη από το 2013,  χρονιά κατά την οποία καταγράφηκε η χειρότερη επίδοση της ελβετικής ωρολογοποιίας στον τομέα των εξαγωγών από το 2009.
Από την άλλη, οι παγκόσμιες πωλήσεις κοσμημάτων αυξήθηκαν κατά 6%, καθώς όπως επισημαίνουν οι συντάκτες της μελέτης, ένα μεγάλο ποσοστό των αγοραστών επιλέγει τα κοσμήματα ως προϊόντα επένδυσης των χρημάτων τους, στο φόντο ενός οικονομικού περιβάλλοντος που πλήττεται από τη συνεχιζόμενη οικονομική κρίση.
Αν και αυξάνεται σε ένα “πιο αργό” ρυθμό, η αγορά των πολυτελών επώνυμων κοσμημάτων συνεχίζει να έχει υψηλές επιδόσεις επί του συνόλου της αγοράς πολυτελών προϊόντων, καθώς τα κοσμήματα παραμένουν μεταξύ των κορυφαίων προτιμώμενων επενδύσεων, χάρη στην εγγενή αξία των πολύτιμων πρώτων υλών τους. Επίσης να σημειωθεί η ιδιαίτερα αυξημένη ζήτηση παγκοσμίως για διαμάντια, όπως επισημαίνει η Bain & Company, μια τάση που εξακολουθεί να αυξάνεται, αν και με έναν πιο μέτριο ρυθμό.

7

Άλλες επισημάνσεις

Ορισμένες άλλες ενδιαφέρουσες επισημάνσεις της μελέτης είναι:
-Η αγορά προσωπικών ειδών πολυτελείας εξακολουθεί να είναι μία δυτική υπόθεση κυρίως, αλλά «οδηγείται» από τις μάζες των καταναλωτών «χωρίς σύνορα», δηλαδή των καταναλωτών εκείνων που ταξιδεύουν παντού και ξοδεύουν οπουδήποτε.
-Οι καταναλωτές που προέρχονται από τις πιο ώριμες αγορές είναι πιο απαιτητικοί και πιο απροκατάληπτοι.
- Τα καταστήματα λιανικής πώλησης και mono-brand (δηλαδή με ένα μόνο brand) εξακολουθούν να είναι οι πιο δημοφιλείς μορφές επένδυσης.
- Το ηλεκτρονικό εμπόριο αρχίζει να εμφανίζει προβλήματα, παρά το γεγονός ότι ακόμη τα brands συνεχίζουν να επενδύουν σε αυτό.
«Για τα τελευταία αρκετά χρόνια, έχουμε αναφερθεί στην «νέα κανονικότητα της πολυτέλειας», που χαρακτηρίζεται από την επιβράδυνση της αγοράς προσωπικών ειδών πολυτελείας», δήλωσε ο Claudio D’Arpizio, επικεφαλής της ομάδας συγγραφής της μελέτης της Bain & Company. «Τώρα, έχουμε αρχίσει να αισθανόμαστε τις επιπτώσεις της ύφεσης. Η πρόκληση για τα brand πολυτελείας σε αυτό το περιβάλλον είναι το πώς θα καταφέρουν να περιηγηθούν με επιτυχία μέσα σε ένα πολύ ρευστό και απρόβλεπτο οικονομικό περιβάλλον».

Η τεχνολογια φορητων ενσωματωμενων συσκευων γινεται… αόρατη

Η τεχνολογία φορητών ενσωματωμένων συσκευών  γίνεται… αόρατη

Του Δημήτρη Σταμούλη

Αρκετοί ειδικοί εκτιμούν ότι η αγορά ενσωματωμένων συσκευών τεχνολογίας μπορεί να ανέλθει από την άποψη του κύκλου εργασιών στα 70 δισ. δολάρια ετησίως μέσα στην επόμενη δεκαετία.  Αυτή η εκτίμηση προφανώς δεν έχει αφήσει αδιάφορες τις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας αλλά και πολλές ωρολογοποιίες και άλλες φίρμες προϊόντων γκάτζετ και αξεσουάρ, οι οποίες στη φετινή διεθνή έκθεση τεχνολογίας CES 2015 παρουσίασαν ό,τι νεώτερο έχουν σχεδιάσει και κατασκευάσει, προς τέρψιν της επιθυμίας των πιο… εξελιγμένων και τεχνολογικά ανήσυχων καταναλωτών.

Έξυπνα Swarovski

taseis1

Στην πρόσφατη διεθνή έκθεση τεχνολογίας CES, η εταιρεία κατασκευής fitness trackers Misfit λάνσαρε ένα μοντέλο που λειτουργεί με ηλιακή ενέργεια και το οποίο είναι «καμουφλαρισμένο» με μια σειρά από μεγάλα μοβ κρύσταλλα Swarovski, μετατρέποντάς το σε ένα καλαίσθητο κόσμημα.
«Η σκέψη μας είναι να δημιουργήσουμε ένα προϊόν που συνδυάζει την καλαισθησία με τη λειτουργικότητα, ώστε οι υποψήφιοι πελάτες μας να το επιλέξουν και να το αποκτήσουν», δήλωσε η Lindsay Kresch, στέλεχος της Misfit.
«Το ζήτημα είναι ότι πλέον δεν έχει απομείνει και πολύς χώρος στους καρπούς των σύγχρονων ανθρώπων. Όταν αγοράζεις ένα όμορφο ρολόι δεν θέλεις να το βγάλεις από το χέρι σου γιατί έχεις επενδύσει κάποια χρήματα για να το αποκτήσεις. Πιστεύω ότι οι περισσότεροι άνθρωποι επιζητούν πιο διακριτικούς τρόπους για να παρακολουθούν τις αθλητικές επιδόσεις τους», πρόσθεσε η Kresch.
Η εταιρεία που θεωρείται bestseller της κατηγορίας είναι το Fitbit. Στη μεγάλη πλειονότητά τους τα προϊόντα της εταιρείας παραμένουν ψηφιακά ενώ έχουν μια πιο πλαστική εμφάνιση. «Γι’ αυτό επιστρατεύτηκε ο σχεδιαστής κοσμημάτων Tory Burch, ο οποίος δημιούργησε μια γκάμα από χρυσά και ασημένια βραχιόλια και μενταγιόν που κρύβουν πολύ διακριτικά τα τεχνολογικά στοιχεία των ανιχνευτών ενέργειας», επισήμανε η Lindsay Cook, διευθύντρια μάρκετινγκ της Fitbit.
Αυτό που εξηγεί το στέλεχος της Fitbit είναι ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι επιθυμούν να φορούν τέτοια προϊόντα όχι μόνο όταν αθλούνται ή κάνουν fitness δραστηριότητες, αλλά και όταν έχουν κάποιο γεύμα ή ακόμα και όταν είναι καλεσμένοι σε κάποιο γάμο. Αυτοί οι καλαίσθητοι fitness trackers απευθύνονται σε τέτοιους πελάτες.

Η αυγή των smartwatches

taseis2

Μεγάλη παρουσία στην CES είχαν οι εταιρείες κατασκευής έξυπνων ρολογιών. Η Apple, η Samsung, η LG, η Motorola και άλλες εταιρείες λανσάρουν μοντέλα που φέρουν ένα πλήθος εφαρμογών, οι οποίες εμφανίζονται σε μια μικρή οθόνη αφής.
Άλλες εταιρείες εστιάζουν την προσοχή τους σε πελάτες που προτιμούν μια πιο ευφυή προσέγγιση.
Η εταιρεία Martian, πρωτοπόρος στα smartwatches, κατασκευάζει προϊόντα τα οποία λειτουργούν με φωνητικές εντολές και παρουσιάζουν τις πληροφορίες σε μικρή οθόνη. Το χαρακτηριστικό των προϊόντων της Martian είναι ότι η εμφάνισή τους χαρακτηρίζεται από τους δείκτες που φέρουν τα αναλογικά ρολόγια. Πρόσφατα παρουσίασε νέα μοντέλα τα οποία σχεδίασε και υπέγραψε η γνωστή εταιρεία μόδας Guess.
«Η Apple θα μεταφέρει ευρύτερα στον κόσμο τις δυνατότητες που προσφέρει ένα smartwatch και τα πλεονεκτήματα που έχει», σημείωσε ο πρόεδρος της Martian, Stanley Kinsey. Ωστόσο, πρόσθεσε: «Εμείς έχουμε μια διαφορετική προσέγγιση. Θα υπάρχει ένα μεγάλο ποσοστό πελατών που θα προτιμούν την εμφάνιση των έξυπνων ρολογιών της Apple, αλλά αρκετοί άλλοι θα επιθυμούν την δική μας άποψη».

High tech συσκευές

taseis4

Ένας γίγαντας της ωρολογοποιίας, η εταιρεία Fossil, ανακοίνωσε την πρόθεσή της να παρουσιάσει μια ευρεία γκάμα από ενσωματωμένες στο ανθρώπινο σώμα high tech συσκευές μετά από τη συνεργασία της με την εταιρεία υψηλής τεχνολογίας Intel. Τα πρώτα μοντέλα θα παρουσιαστούν στη λιανική αγορά προς πώληση προς το τέλος του 2015. Κάποιες από αυτές τις συσκευές θα είναι έξυπνα ρολόγια αφής με λειτουργικό Android, υποστηριζόμενο από την Android Wear. Αλλά κάποιες άλλες θα έχουν look πιο παραδοσιακών ρολογιών και κάποιες θα θυμίζουν κόσμημα, αλλά πίσω από την περίτεχνη διακόσμησή τους θα βρίσκονται συσκευές με αισθητήρες και υπολογιστικές λειτουργικές δυνατότητες.

taseis3

«Δεν πρόκειται να μπούμε σε ένα αγώνα δρόμου προκειμένου να παρουσιάσουμε στην αγορά ένα smartwatch», δήλωσε ο επικεφαλής στρατηγικής πολιτικής της Fossil, Greg McKelvey μιλώντας στο BBC. «Είμαστε σε έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να προσφέρουμε διασυνδεμένα αξεσουάρ που οι πελάτες μας επιθυμούν πραγματικά, και τα οποία θα διαθέτουν τεχνολογίες που θα προσφέρουν περισσότερες λειτουργικές δυνατότητες παρά δυνατότητες χρονομέτρησης, ενώ θα δίνουν έμφαση και στο μοντέρνο στιλ τους».
Η ελβετική ωρολογοποιία Tag Heuer ανακοίνωσε επίσης στη φετινή CES ότι προετοιμάζει τη δική της σειρά έξυπνων ρολογιών που θα έχουν παραδοσιακή εμφάνιση, αν και προτίμησε να μην προσφέρει μια πρώτη γεύση των σχεδίων της στη φετινή έκθεση τεχνολογίας.
Αν και στην CES 2015 ήταν αρκετές οι εταιρείες που παρουσίασαν έξυπνες φορητές συσκευές υψηλής τεχνολογίας επιμελώς «καμουφλαρισμένες» από πολύτιμους λίθους ή όμορφα ρολόγια, υπήρξαν και κάποιες εταιρείες που προτίμησαν να παρουσιάσουν τα προϊόντα τους δίνοντας έμφαση στην ψηφιακή λειτουργία και τις δυνατότητές τους.
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν η εταιρεία Mota, η οποία παρουσίασε ένα «έξυπνο δακτυλίδι» που προσφέρει τα Twitter και Facebook updates στο… δάκτυλο του κατόχου τους. «Υπάρχει κόσμος που θέλει να είναι «in». Θέλει να είναι πάντα συντονισμένος με τις νέες δυνατότητες της ηλεκτρονικής και το νέο μέλλον και αυτό μπορεί να το επιτύχει φορώντας ένα προϊόν που είναι εξελιγμένο τεχνολογικά», εξήγησε η Erica Henson, στέλεχος της Mota.

ΤΟ ΤΙΡΚΟΥΑΖ ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ ΣΤΗ ΜΟΔΑ

ΤΟ ΤΙΡΚΟΥΑΖ  ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ ΣΤΗ ΜΟΔΑ

Της Αντωνίας Πατρινού

tirkouaz

Η Cheryl Strayed, συγγραφέας του Wild,  επιδεικνύοντας το δακτυλίδι της με τιρκουάζ.

Τα τελευταία χρόνια αυξάνεται η ζήτηση για το τιρκουάζ, παρά το γεγονός ότι δεν ανήκει στους πιο ακριβούς πολύτιμους λίθους. Πρόκειται για μία γαλαζοπράσινη πέτρα, που βρίσκεται σε περιορισμένα αποθέματα και σε λίγα μέρη στη Γη. Συγκεκριμένα το τιρκουάζ συναντάται σε ξηρές, άγονες περιοχές και σχηματίζεται εκεί όπου υπόγεια ύδατα πλούσια σε χαλκό κινούνται καθοδικά και αντιδρούν με μέταλλα.
Το τιρκουάζ τα τελευταία χρόνια καθίσταται ολοένα και πιο σπάνιος λίθος, καθώς η ζήτησή του συνεχίζει να αυξάνεται, ενώ η προσφορά του διαρκώς περιορίζεται.
Είναι ένας λίθος σχετικά μαλακός, με αποτέλεσμα να είναι ιδανικός για σκάλισμα. Έτσι δεν είναι μόνο κατάλληλος  για κοσμήματα, αλλά και για κατασκευή διακοσμητικών αντικειμένων.
Από την άλλη, ο λίθος αυτός κατέχει μια σημαντική θέση στην ανθρώπινη ιστορία. Οι πρώτες εμφανίσεις του χρονολογούνται από τους αρχαίους πολιτισμούς, καθώς αντικείμενα από τιρκουάζ συναντάμε από τους τάφους των Φαραώ της Αιγύπτου έως και τον αυτοκράτορα των Αζτέκων, Μοντεζούμα.
Μετά από την «τιρκουάζ μόδα» του 1970, όπου το ενδιαφέρον του κόσμου και της αγοράς λίθων έφτασε στο απόγειό του, στις μέρες μας θα λέγαμε ότι κορυφώνεται και πάλι ένα κύμα ζήτησης. Αυτό τουλάχιστον ισχυρίζεται ο Richard Shull της Out Of Our Mines, μιας εταιρείας που ασχολείται με χρωματιστούς πολύτιμους λίθους.    
Αυτό οφείλεται σε μια σειρά από παράγοντες τους οποίους οι καταναλωτές άρχισαν να εξετάζουν  ξανά, όπως είναι το ενδιαφέρον για την πολιτιστική  αξία που τον χαρακτηρίζει, αλλά και τον καινοτόμο σχεδιασμό κοσμημάτων, στον οποίο συχνά αξιοποιείται ως υλικό. Επίσης, η σπανιότητα του τιρκουάζ, μετά το κλείσιμο των λίγων ορυχείων συμπεριλαμβανομένου και αυτού της Αριζόνας «Sleeping Beauty», αύξησε επίσης το ενδιαφέρον.
Η αγορά του τιρκουάζ έχει αυξηθεί με γρήγορους ρυθμούς μετά τη δεκαετία του 1990, και οι αγοραστές του γίνονται όλο και πιο ενημερωμένοι σχετικά με το τι συμβαίνει όσον αφορά τον συγκεκριμένο πολύτιμο λίθο στην αγορά.
Αλλά τα αποθέματα του λίθου έχουν συρρικνωθεί τα τελευταία χρόνια, τόσο εκείνων των τμημάτων που είναι αρκετά μαλακά ώστε να μπορούν να επεξεργαστούν ως διακοσμητικά αντικείμενα, όσο και εκείνων που είναι πιο σκληρά ώστε να χρησιμοποιούνται ως πολύτιμοι λίθοι στην κοσμηματοποιία.

Το 43% των καταναλωτών προτιμά να αγοράζει online

Τα καταστήματα κατέχουν ωστόσο την μερίδα του λέοντος

Του Δημήτρη Σταμούλη

ibm1

Ενώ σχεδόν οι μισοί από τους καταναλωτές δείχνουν προτίμηση για αγορές online, μόνο το 29 % πραγματοποιεί τελικά αγορές μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση από τo ινστιτούτο ερευνών IBM.
Υπάρχει μια αυξανόμενη προτίμηση για online αγορές, αλλά αυτή η τάση δεν έχει εκτοπίσει εντελώς το ρόλο των καταστημάτων. Αυτό σημαίνει ότι οι έμποροι λιανικής πώλησης θα πρέπει να σκεφτούν τρόπους ώστε να φέρουν κάποια από τα πλεονεκτήματα που παρουσιάζουν τα ψηφιακά καταστήματα μέσα στα δικά τους καταστήματα και να ανταποκριθούν πληρέστερα στις προσδοκίες των καταναλωτών.
«Η έρευνα της IBM εντόπισε κάποια πεδία στα οποία οι λιανοπωλητές μπορούν να έχουν κάποιες ενδιαφέρουσες ευκαιρίες», δήλωσε η Kali Klena, εκπρόσωπος του Ινστιτούτου IBM στο τμήμα του λιανικού εμπορίου. “

ibm2

Καταναλωτικές συμπεριφορές

Οι καταναλωτές στρέφονται στις online αγορές, με σχεδόν το 50 % να δηλώνουν ότι θα προτιμούσαν να περιηγηθούν σε κάποιο κατάστημα και στη συνέχεια να αγοράσουν το προϊόν που τους ενδιαφέρει μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου. Ο αριθμός μπορεί να αυξηθεί περαιτέρω ιδιαίτερα στις ηλικίες των κάτω των 40 ετών.
Από την άλλη, η πλειοψηφία των καταναλωτών θεωρεί ότι το να αγοράζει το προϊόν της επιθυμίας τους από ένα κατάστημα και να φεύγουν από αυτό έχοντάς το μαζί τους, είναι ο πιο βολικός τρόπος αγοράς. Αλλά από την άλλη, η αγορά μέσω ηλεκτρονικού καταστήματος και η παραγγελία του επιλεγόμενου προϊόντος κερδίζει διαρκώς έδαφος ανάμεσα στους καταναλωτές. Αυτό επιβεβαιώνεται και από την έρευνα της ΙΒΜ, που δείχνει ότι το 36% των καταναλωτών επιλέγει να κάνει αγορές μέσω διαδικτύου, το 2014, όταν το ποσοστό αυτό ήταν 23% το 2011.
Ένα άλλο δυναμικό στοιχείο των ηλεκτρονικών καταστημάτων είναι η δυνατότητα να αλληλεπιδρούν με τους πελάτες τους. Σημείο κλειδί θεωρείται η δυνατότητα να προσφέρουν στοχευμένα και κατά παραγγελία προϊόντα στους πελάτες τους, κάτι που είναι σαφώς πιο δύσκολο σε ένα κλασικό κατάστημα.
Μέσα από όλες αυτές τις αλληλεπιδράσεις, οι έμποροι λιανικής πώλησης μπορούν να συλλέξουν πληροφορίες σχετικά με τους καταναλωτές, τις προτιμήσεις τους, τον τόπο καταγωγής τους, την περιήγηση και την αγοραστική συμπεριφορά τους και με βάση αυτά τα δεδομένα να προσεγγίζουν πιο αποτελεσματικά τις νέες ανάγκες απαιτήσεις των δυνάμει πελατών τους.
Η συλλογή αυτών των δεδομένων γίνεται όλο και πιο εύκολη, καθώς οι καταναλωτές είναι πιο πρόθυμοι να μοιραστούν προσωπικά τους δεδομένα με τους εμπόρους λιανικής, όπως ο τόπος κατοικίας τους, εφ’ όσον έχει καθιερωθεί ένα επίπεδο εμπιστοσύνης. Περίπου το 38 % θα αποκαλύψει τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης που κυρίως χειρίζεται και το 42 % δηλώνει πρόθυμο να δώσει τον αριθμό του κινητού του για την αποστολή μηνυμάτων SMS, ενώ το 54 % μπορεί να αξιολογήσει την ανταλλαγή των πληροφοριών αυτών ως θετική για τα συμφέροντά του.

ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΤΟΥ ΒΑΛΕΝΤΙΝΟΥ

Ένας στους πέντε θα αγοράσει κόσμημα

ValentineS

Περισσότερο από το 20 % των καταναλωτών σχεδιάζουν να αγοράσουν κάποιο κόσμημα για δώρο στο αγαπημένο τους πρόσωπο την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου. Η συνολική προβλεπόμενη δαπάνη αναμένεται να υπερβεί τα 4,8 δισεκατομμύρια δολάρια στον κλάδο κοσμήματος, όπως εκτιμά η Εθνική Ομοσπονδία Λιανικού Εμπορίου (NRF) των ΗΠΑ. Πρόκειται για το υψηλότερο ποσό που θα δαπανηθεί για κοσμήματα, δεδομένου ότι η NRF ξεκίνησε να παρακολουθεί τις δαπάνες των καταναλωτών κατά την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, πριν από 12 χρόνια.
Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα αγοράς του NRF για την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, οι καταναλωτές που γιορτάζουν με το αγαπημένο τους πρόσωπο σχεδιάζουν να δαπανήσουν κατά μέσο όρο 142,31 δολάρια, όταν το 2013 το ίδιο ποσό ανήλθε σε 133,91 δολάρια.  
Η συνολική καταναλωτική δαπάνη για την ημέρα αυτή εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τα 18,9 δισεκατομμύρια δολάρια, που αποτελεί το πιο υψηλό προβλεπόμενο ποσό, σύμφωνα με το NRF, το οποίο επισήμανε ότι οι καταναλωτές θα εξακολουθήσουν να αναζητούν πιο συμφέρουσες προσφορές ώστε να προσφέρουν το καλύτερο δώρο στην οικονομικότερη δυνατή τιμή.
Εκτός από κοσμήματα, πάνω από το 53% των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσε ότι θα αγοράσει γλυκά, δαπανώντας ένα συνολικό ποσό της τάξης του 1,7 δισ. δολαρίων. Το 38% δήλωσε την πρόθεσή του να αγοράσει λουλούδια (δαπάνη 2,1 δισ. δολάρια) και το 35% δήλωσε ότι θα προτιμήσει να περάσει μια όμορφη βραδιά σε κάποιο εστιατόριο ή στον κινηματογράφο (3,6 δισ. δολάρια).  Τέλος, οι καταναλωτές εκτιμάται ότι θα δαπανήσουν περίπου 2 δισ. δολάρια για ρουχισμό και 1,5 δισ. δολάρια για κάρτες.
Τα καταστήματα με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα από τους καταναλωτές αναμένεται να είναι τα πολυκαταστήματα (37%), και τα εκπτωτικά καταστήματα (35%), ακολουθούμενα από τα ειδικά καταστήματα (19%) και τα ανθοπωλεία (19%).
Ένας στους τέσσερις καταναλωτές δήλωσε ότι θα μπορούσε να αγοράσει το προϊόν της αρεσκείας του από ηλεκτρονικό κατάστημα και το 13% δήλωσε ότι θα αγοράσει από τοπικό ή μικρό κατάστημα.
«Είναι υπέροχο να βλέπουμε τους καταναλωτές να βγαίνουν από το καβούκι τους αυτή τη χρονιά, και να επιθυμούν να διαθέσουν και πάλι έστω και κάποιον ποσό από τον περιορισμένο προϋπολογισμό τους για εκείνους που αγαπούν, αν και περιμένω πολλοί από τους καταναλωτές να συνεχίσουν να αναζητούν τρόπους για να μειώσουν το κόστος όπου μπορούν», δήλωσε η αναλύτρια Pam Goodfellow από την εταιρεία Prosper Insights Principal.

Η ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑΣ ΑΝΑΠΤΥΣΣΕΤΑΙ ΓΟΡΓΑ!

Κοσμηματοποιίες και ωρολογοποιίες συνιστούν έναν κλάδο που είναι έβδομος ισχυρότερος της ευρωπαϊκής οικονομίας

luxury1

Η αξία των αγαθών και υπηρεσιών στον τομέα των προϊόντων πολυτελείας αυξήθηκε περίπου 28% κατά τη διάστημα 2010 - 2013, σύμφωνα με μια νέα έκθεση της European Cultural and Creative Industries Alliance.
Αυτή τη στιγμή, αν θεωρούσαμε την Ευρώπη ως μια ενιαία χώρα, η βιομηχανία πολυτελών αγαθών και υπηρεσιών θα έπρεπε να κατατάσσεται στην έβδομη θέση όσον αφορά τους πιο σημαντικούς οικονομικούς κλάδους στην Ευρώπη και στην εικοστή θέση παγκοσμίως. Η βιομηχανία πολυτελών αγαθών αναμένεται να σημειώσει περαιτέρω ανάπτυξη, εφ 'όσον συνεχιστούν οι πολιτικές που θεσπίστηκαν για την προστασία του καθεστώτος τους και τη διευκόλυνση του εμπορίου τους.

Ανταγωνιστικός κλάδος

«Ο κλάδος αυτός, κατά τη διάρκεια των ετών, παρουσιάζεται ως ιδιαίτερα ανταγωνιστικός και όντας σε θέση να αυξηθεί σε παγκόσμιο επίπεδο», δήλωσε ο Armando Branchini, αντιπρόεδρος της ένωσης Altagamma, που εδρεύει στο Μιλάνο.
Η ένωση ECCIA αποτελείται από πέντε επιμέρους βιομηχανικές ενώσεις πολυτελών προϊόντων και υπηρεσιών: Circulo Fortuny, Comité Colbert, Fondazione Altagamma, Meisterkreis και Walpole British Luxury. Κυκλοφόρησε την πρώτη της έκθεση το 2012, αφού ανέθεσε στην Frontier Economics την αποστολή αυτή. Στη συνέχεια, παρουσίασε τα ευρήματα της έκθεσης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, όπου και αναγνώρισαν τη σημασία της εφαρμογής πολιτικών που υποστηρίζουν αυτές τις βιομηχανίες.
Για τους σκοπούς της παρούσας έκθεσης, συνεργάστηκαν πολλές high-end βιομηχανίες που ορίζονται ως αυτές που κατασκευάζουν ρολόγια και κοσμήματα, προϊόντα μόδας, καλλυντικά και αρώματα, αξεσουάρ, δερμάτινα είδη, αλλά και επιχειρήσεις υπηρεσιών όπως είναι τα ξενοδοχεία και οι ταξιδιωτικοί οργανισμοί. Επίσης συγκαταλέγονται εταιρείες γαστρονομίας, επίπλων και εξοπλισμού, οικιακών συσκευών, αυτοκινητοβιομηχανίες και βιομηχανίες ναυπήγησης σκαφών αναψυχής, οινοποιίες παραγωγής κρασιών και οινοπνευματωδών ποτών, λιανικού εμπορίου, και εμπορίου έργων τέχνης και αντικών και τέλος, εκδοτικών οίκων.

Τζίρος 680 δισ. δολαρίων

Το μερίδιο που κατέχουν στις πωλήσεις οι high-end βιομηχανίες πολυτελείας στην Ευρώπη παρέμεινε σταθερό στο 70%, από το 2010 έως το 2013. Κατά την ίδια περίοδο, η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε από 531,6 σε 679 δισεκατομμύρια, ενώ και η αξία των εξαγωγών, που κινήθηκε ανοδικά.
Η βιομηχανία πολυτελείας αντιπροσώπευε περίπου το 4% του ΑΕΠ της Ευρώπης το 2013. Η βιομηχανία παραγωγής προσωπικών ειδών πολυτελείας κατέγραψε ταχύτερη ανάπτυξη ακόμα και σε σχέση με την ευρωπαϊκή οικονομία στο σύνολό της.
Περίπου 1,7 εκατομμύρια θέσεις εργασίας διατηρούν οι βιομηχανίες του τομέα προϊόντων πολυτελείας στην Ευρώπη, ενώ οι 200.000 θέσεις δημιουργήθηκαν από το 2010 και μετά.

luxury2

Μεγάλες επενδύσεις

Τα μεγάλα brand πολυτελών αγαθών προχωρούν σε μεγάλες επενδύσεις κυρίως στο επίπεδο της εκπαίδευσης, με μέσο όρο περίπου 870 δολάρια να δαπανώνται ανά εργαζόμενο, ενώ σημαντικά κεφάλαια δαπανώνται και για τη δημιουργία εξελιγμένων εγκαταστάσεων παραγωγής.
Μια αξιοσημείωτη νέα τάση είναι η δημιουργία clusters από εταιρείες του ίδιου κλάδου, όπως για παράδειγμα, οι ωρολογοποιοί στο Glasshute της Ελβετίας, που δημιουργούν μια οικονομία βασισμένη στην γνώση και την τεχνογνωσία.  Επίσης, πόλεις με συγκέντρωση βιομηχανιών προϊόντων υψηλής πολυτέλειας, τείνουν να έχουν εκτεταμένες υπηρεσίες λιανικού εμπορίου, τηλεπικοινωνιών, χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών και επαγγελματικής βοήθειας.
Ο Michael Ward, διευθύνων σύμβουλος του Harrods και πρόεδρος του ECCIA, είπε, μεταξύ άλλων: «Ο τομέας πολυτελείας είναι ο τέλειος πρεσβευτής για μια σειρά από μοναδικά ευρωπαϊκές αξίες, όπως η αριστεία, η δημιουργικότητα και η εκλεπτυσμένη χειροτεχνία. Χάρη στη συνεχή ανάπτυξη του κλάδου, προσφέρουμε ευκαιρίες σε νέους ανθρώπους από όλη την Ευρώπη. Η βιομηχανία μας έχει αναπτυχθεί αξιοποιώντας τις αρετές της παραδοσιακής χειροτεχνίας, τον πολιτισμό και τη δημιουργικότητα, έτσι ώστε πλέον να μη θεωρείται υπερβολή ότι μετατρέπεται στη Silicon Valley της Ευρώπης»!

ΜΙΑ ΣΤΙΣ ΔΥΟ ΕΛΛΗΝΙΔΕΣ ΘΕΛΕΙ ΔΩΡΟ… ΚΟΣΜΗΜΑ Ή ΡΟΛΟΙ

Έρευνα της Deloitte για τις χριστουγεννιάτικες αγορές

taseis1

Του Δημήτρη Σταμούλη

Το 2014 οι Ευρωπαίοι καταναλωτές σκοπεύουν να ξοδέψουν, κατά μέσο όρο, 488 ευρώ στις αγορές τους κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, ποσό το οποίο είναι κατά μόλις 3% μειωμένο σε σχέση με τις πραγματικές δαπάνες που οι ίδιοι δήλωσαν ότι έκαναν την εορταστική περίοδο του 2013. Στην Ελλάδα, οι καταναλωτές δηλώνουν ότι σχεδιάζουν να ξοδέψουν 406 ευρώ μειώνοντας τον προϋπολογισμό τους κατά 12,5% σε σχέση με τις πραγματικές δαπάνες που οι ίδιοι δήλωσαν ότι έκαναν την εορταστική περίοδο του 2013. Τον προϋπολογισμό αυτό θα μοιράσουν σε φαγητό (163 ευρώ), δώρα (162 ευρώ) και σε κοινωνικές δραστηριότητες (81 ευρώ). Σχετικά με τον καταμερισμό των δώρων των Ελλήνων, ένα 58% του προϋπολογισμού αναμένεται να διατεθεί σε δώρα εντός της οικογενείας (24% στα παιδιά τους, 17% για τον/την σύντροφό τους και 17% για τον εαυτό τους), ενώ 39% του προϋπολογισμού αναμένεται να διατεθεί σε δώρα προς άλλους ενήλικες (22%) και άλλα παιδιά (17%). Ένα 3% αναμένεται να διατεθεί σε φιλανθρωπικές δωρεές.

Τα δώρα των Χριστουγέννων

Τα βιβλία αποτελούν το πιο πιθανό δώρο για φίλους και συγγενείς για τα Χριστούγεννα του 2014 στην Ευρώπη. Τα δώρα που οι Έλληνες καταναλωτές δήλωσαν ότι θα προσφέρουν περισσότερο είναι τα ρούχα και τα παπούτσια (45%), τα βιβλία (49%) και τα αρώματα και τα καλλυντικά (33%).

Σχετικά με το χρόνο που θα κάνουν τις αγορές τους οι καταναλωτές, ελάχιστοι Έλληνες καταναλωτές κάνουν τις αγορές των Χριστουγεννιάτικων δώρων τους πριν το Δεκέμβριο (5%). Η αγοραστική κίνηση φαίνεται ότι ξεκινά την 1η Δεκεμβρίου με το 90% των Ελλήνων καταναλωτών να κάνει τις Χριστουγεννιάτικες αγορές του μέσα στο μήνα.

«Ανεβαίνει» η επιθυμία για κοσμήματα και ρολόγια

Τα κοσμήματα και ρολόγια είναι πολύ ενθαρρυντικό ότι φέτος βρίσκονται στο top 10 της σχετικής κατάταξης στα επιθυμητά δώρα των γυναικών, αν και στην ένατη θέση με ποσοστό 44%, έναντι 35% το 2013. Δηλαδή φέτος, τα κοσμήματα και ρολόγια ιεραρχούνται σαφώς υψηλότερα στις προτιμήσεις των γυναικών στη χώρα μας για τις φετινές εορταστικές αγορές τους.

taseis2

Σε ακόμα υψηλότερη θέση κατατάσσονται τα κοσμήματα και ρολόγια όσον αφορά στα δώρα που προσφέρονται περισσότερο, εκτός παιδιών και εφήβων, καθώς ανέρχεται στην έβδομη θέση του top 10, με ποσοστό προτίμησης 23%, όταν το 2013 ήταν 19%.

taseis3

Διαφορετικά κανάλια αγορών

Τόσο στην Ελλάδα, όσο και στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες αυξάνεται ο αριθμός των καταναλωτών που αναζητούν πληροφορίες, ιδέες ή καλύτερες τιμές για τα Χριστουγεννιάτικα δώρα μέσω διαδικτύου. Τις Χριστουγεννιάτικες αγορές όμως η πλειονότητα των ερωτηθέντων επιλέγει να τις πραγματοποιήσει στα καταστήματα, καθώς η αγοραστική εμπειρία τις γιορτινές μέρες είναι εξίσου σημαντική. Στην Ελλάδα αυξάνονται οι καταναλωτές που δηλώνουν ότι κάνουν αγορές από το διαδίκτυο (39% το 2014 εν συγκρίσει με 33% το 2013).

Χάρη στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου μέσω κινητών τηλεφώνων και tablets, ολοένα και περισσότεροι Ευρωπαίοι καταναλωτές δείχνουν την τάση τους να χρησιμοποιούν τα smartphones για να κάνουν αγορές μέσω διαδικτύου. Στην Ελλάδα το 59% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν το smartphone ή το tablet τους για αγορές προϊόντων και το 34% δήλωσαν ότι έχουν ήδη κάνει αγορές μέσω των συσκευών αυτών.

Οι περισσότεροι καταναλωτές θα ήθελαν οι λιανέμποροι να παρείχαν χαμηλότερες τιμές και περισσότερες εκπτώσεις. Το γεγονός αυτό δεν αποτελεί έκπληξη καθώς η τιμή είναι ένας από τους κύριους παράγοντες που εξετάζουν οι καταναλωτές ειδικά σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από τόσες οικονομικές δυσκολίες. Η ανάγκη για ανάπτυξη ηλεκτρονικού

εμπορίου επισημαίνεται ως η δεύτερη προτεραιότητα που θα πρέπει οι έμποροι λιανικής να προσέξουν για να βελτιώσουν την αγοραστική εμπειρία των Ελλήνων καταναλωτών.www.deloitte.gr

Σύμφωνα με τον Δημήτρη Κουτσόπουλο, Consulting Managing Partner και Consumer Business Leader της Deloitte στην Ελλάδα, «Σύμφωνα με την έρευνα, οι καταναλωτές σήμερα γίνονται «omni-channel» επιλέγοντας να κάνουν ενημερωμένες αγορές τόσο μέσω των φυσικών καταστημάτων όσο και μέσω του διαδικτύου, συνδυάζοντας έτσι τα οφέλη και των δύο εναλλακτικών. Έχει ενδιαφέρον ότι το ποσοστό των Ελλήνων που διατίθεται να κάνει αγορές μέσω smartphone ολοένα και αυξάνεται, μια τάση που συμβαδίζει με την αυξημένη χρήση smartphone στην Ελλάδα. Οι καταναλωτές δηλώνουν ότι το πιο σημαντικό σημείο βελτίωσης της αγοραστικής εμπειρίας είναι η μείωση των τιμών και η ανάπτυξη ή η ενίσχυση του ηλεκτρονικού εμπορίου».

Το σκεπτικό των καταναλωτών

Σύμφωνα με τους Ευρωπαίους, η οικονομική κατάσταση στο μέλλον αναμένεται καλύτερη σε σύγκριση με την παρούσα αλλά και με τις περσινές προσδοκίες. Η Ελλάδα, παρόλο που είναι από τις χώρες με την πιο αρνητική αίσθηση για την παρούσα κατάσταση της οικονομίας το 2014, παρουσιάζεται πολύ λιγότερο απαισιόδοξη για τη μελλοντική κατάσταση το 2015.

Ολόκληρη η Ευρώπη εκτός από το Ηνωμένο Βασίλειο βιώνει μείωση της αγοραστικής δύναμης τα τελευταία χρόνια. Παρά το γεγονός ότι η αγοραστική δύναμη στην Ελλάδα είναι μειωμένη το 2014 σε σχέση με το 2013, ο ρυθμός μείωσης είναι αρκετά βελτιωμένος σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Δημήτρης Κουτσόπουλος, Consulting Managing Partner και Consumer Business Leader της Deloitte στην Ελλάδα δήλωσε: «Η έρευνα καταδεικνύει μια απαισιοδοξία για την τωρινή οικονομική κατάσταση αλλά παράλληλα και μια αισιοδοξία για τη μελλοντική κατάσταση της οικονομίας. Τα συγκεκριμένα ευρήματα αποτελούν συνέπειες της κρίσης η οποία οδηγεί τους καταναλωτές να λαμβάνουν αποφάσεις πιο ορθολογικές όταν σκέφτονται πώς θα κατανείμουν τον χριστουγεννιάτικο προϋπολογισμό τους».

ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ… ΑΝΤΙΘΕΤΩΝ

Οι τάσεις στο κόσμημα το χειμώνα 2014/2015

antitheta1

Πολλοί σχεδιαστές έχουν εμπνευστεί από το στυλ της δεκαετίας του ’60 για τα κοσμήματα και τα ρολόγια των συλλογών που προτείνουν για το φετινό φθινόπωρο και το χειμώνα που έρχεται. Εκείνη την ταραγμένη δεκαετία, όπως και τώρα, οι πρωτοπόροι της μόδας, γυναίκες και άνδρες, εμπιστεύονταν το χρυσό – είτε επρόκειτο για κοσμήματα είτε για ρολόγια. Και, όπως ισχύει και για την αγάπη, τα αντίθετα έλκονται! Τα εντυπωσιακά περιδέραια είναι εξίσου δημοφιλή όπως και τα κομψά φιλιγκράν κοσμήματα, ενώ μια πλούσια παλέτα χρωμάτων ενισχύει το κυρίαρχο χρώμα της περιόδου, το μαύρο.

Η Irmie Schuch-Schamburek, ειδικός όσον αφορά τις τάσεις στο στυλ και τη μόδα στο χώρο του κοσμήματος και ρολογιού, και ιδιοκτήτρια του πρακτορείου Trendvision, περιγράφει τις επικείμενες τάσεις κάνοντας λόγο χαρακτηριστικά για την εποχή των ακραίων αντιθέσεων: «Από τη μία πλευρά, μπορούμε να διακρίνουμε μια τάση για διαχρονικά κλασικά κοσμήματα. Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, αναπτύσσεται μια σημαντική ζήτηση και για εκκεντρικές δημιουργίες», υπογραμμίζει με έμφαση.

Σύμφωνα με την Irmie Schüch-Schamburek, ένας εκλεπτυσμένος συνδυασμός και των δύο αυτών τάσεων σε ένα κόσμημα, αποτελεί την σύγχρονη καινοτομία.

«Για παράδειγμα, ένα μαργαριταρένιο κολιέ που προσφέρεται σε μια συνύπαρξη με διαφορετικά μήκη και σε συνδυασμό με χρωματιστά πετράδια". Όσον αφορά το στυλ, οι τρέχουσες συλλογές των σχεδιαστών χαρακτηρίζονται από δημιουργίες που κινούνται σε ύφος art deco και antique καθώς και φουτουριστικά μοντέλα σε περίεργα σχήματα και υλικά.

Παρόμοιες είναι οι τάσεις και στο ανδρικό κόσμημα, δηλαδή η αλληλεπίδραση με διαφορετικά στοιχεία. Οι άντρες φορούν κλασικά και διαχρονικά κοσμήματα όπως είναι τα μανικετόκουμπα, τα δερμάτινα βραχιόλια και τα ρολόγια, ως αξεσουάρ. Αυτό το χειμώνα, κυριαρχούν στυλ όπως hard rock, steam punk ή ethno.

Τα αντίθετα επικρατούν και στον τομέα του ρολογιού: ρολόγια μεγέθους XL αλλά και μοντέλα με έξτρα μικρό μέγεθος XXS, στρογγυλές κάσες αλλά γωνιώδη σχήματα, συναρπαστικοί μηχανισμοί αλλά και απλά ρολόγια με περιορισμένες δυνατότητες. Για τους εμπόρους λιανικής πώλησης, η μεγάλη ποικιλία των τάσεων συνεπάγεται ότι θα πρέπει να είναι σε θέση να παρέχουν καλές συμβουλές στους πελάτες τους. Με τον τρόπο αυτό, είναι σημαντικό όχι μόνο να κάνει τον πελάτη να εξοικειωθεί με τη φιλοσοφία ενός κοσμήματος ή ενός ρολογιού, αλλά και να διερευνήσει ποιες από τις κυρίαρχες τάσεις ταιριάζουν καλύτερα στον πελάτη του και στο προσωπικό του στυλ, ώστε αυτή ή αυτός να μπορέσει να απολαύσει το κόσμημα ή ρολόι που θα αγοράσει για πολύ καιρό.

Έμπνευση από τα σίξτις

Στον κόσμο της μόδας, οι συλλογές για τη χειμερινή περίοδο 2014/2015 είναι εμπνευσμένες από τις περασμένες δεκαετίες. Αυτό σημαίνει, ψηλές μπότες με τακούνια-πλατφόρμες, δερμάτινες φούστες και διαπεραστικοί χρωματικοί συνδυασμοί. Αυτό αντικατοπτρίζεται επίσης στις τάσεις για κοσμήματα και ρολόγια: τα δημοφιλή τη δεκαετία του ‘60 χρυσά κοσμήματα εναρμονίζονται με την τρέχουσα τάση. Είτε πρόκειται για χρυσά βραχιόλια, είτε για χρυσά περιδέραια και σκουλαρίκια, η ζεστή κίτρινη απόχρωση είναι που προσελκύει τα βλέμματα την ερχόμενη χειμερινή περίοδο. Αυτή η εμφάνιση συμπληρώνεται με φανταχτερούς πολύτιμους λίθους, όπως το τοπάζι, ο οπάλιος, το περίδοτο, ο καπνίας χαλαζίας, η φεγγαρόπετρα, αλλά και το κλασικό μπριγιάν διαμάντι. Επίχρυσα μοτίβα ζώων, όπως η λεοπάρδαλη, η τίγρης ή διάφορα έντομα είναι σημαντικά αξεσουάρ για περιδέραια, βραχιόλια και σκουλαρίκια.

Τα λουλούδια και το hippie look

Οι απαρχές της δύναμης των λουλουδιών και η κουλτούρα των χίπις γνώρισαν την άνθισή τους στα τέλη της δεκαετίας του εξήντα. Αυτό το κλίμα αναπαράγεται στις συλλογές κοσμημάτων στην ερχόμενη σεζόν. Ειδικά τα κολιέ παίζουν μεγάλο ρόλο σε σχέση με αυτό το look, αφού προσφέρονται μικρά και μεγάλα, λεπτά και χοντρά, διπλά ή μονά. Τα κολιέ καταλαμβάνουν και πάλι το προσκήνιο στο χώρο του κοσμήματος το 2014. Κοσμήματα με απεικονίσεις λουλουδιών, φύλλων ή άλλων αναφορών εμπνευσμένων από τη φύση, είναι πανταχού παρόντα.

antitheta2

Κοσμήματα fashion

Στην δεκαετία του εξήντα, τα fashion κοσμήματα έγιναν κοινωνικά αποδεκτά από ένα όλο και διευρυνόμενο κοινό και φοριούνταν σε κάθε περίσταση. Μια μεγάλη κατηγορία από σχεδιαστές άρχισε να ειδικεύεται σε αυτό τον τομέα κοσμηματοποιίας, καθώς και η ποιότητα των συλλογών να αυξάνεται σταθερά από την άποψη του υλικού και της κατασκευής, κατά τη διάρκεια των ετών. Τα πλούσια περιδέραια προσελκύουν τα βλέμματα στην πιο κρύα σεζόν του έτους και αποτελούν ένα εξαιρετικό αξεσουάρ για τη διακόσμηση των πουλόβερ ζιβάγκο και των μάλλινων παλτών. Όπως συμβαίνει την άνοιξη και το καλοκαίρι, έτσι και τώρα, η τάση είναι «όσο πιο φανταχτερά, τόσο το καλύτερο».

Στις ψυχρότερες εποχές του χρόνου, τα φανταχτερά χρώματα διώχνουν τις «μουντές» και πιο σοβαρές αποχρώσεις. Η vintage εμφάνιση σε γήινους τόνους, κυρίως, έχει κατακτήσει τις πασαρέλες, και το κόσμημα που φοριέται από τα μοντέλα είναι συχνά εμπνευσμένα από τη φύση: πολύχρωμα φτερά, λαμπερές γυάλινες πέρλες, ξύλινα στοιχεία και ειδικές πέτρες στολίζουν όσους τα φορούν.

antitheta3

Ο συμβολισμός του Filigree

Τα περιδέραια φιλιγκράν με σύμβολα παραμένουν μια ισχυρή τάση. Τα κομψά περιδέραια γίνονται ιδιαίτερα και μοναδικά σε συνδυασμό με σύμβολα όπως του απείρου, της αγάπης ή της ειρήνης. Τα κοσμήματα αυτά φοριούνται στον καρπό κυρίως σε ροζ χρυσό, κίτρινο χρυσό ή ασήμι.

antitheta4

Τις τάσεις οδηγούν το μαύρο και το λευκό

Τα περίοπτα κοσμήματα σε όλες τις παραλλαγές τους κυριαρχούνται από το μαύρο και το λευκό χρώμα. Ειδικά σε συνδυασμό με την απόχρωση των χρωμάτων «berry», όπως βατόμουρο, φράουλα και σμέουρο, που χαρακτηρίζουν τις τρέχουσες συλλογές γνωστών σχεδιαστών μόδας, το μαύρο και το λευκό κόσμημα μοιάζει ιδιαίτερα εκφραστικό και κομψό. Το μαύρο και το λευκό χρώμα συναντούν τα πιο διαφορετικά σχέδια στο κόσμημα, κύκλους, σπιράλ, και διαφορετικά επίπεδα επιφανειών σε δακτυλίδια, κολιέ ή σκουλαρίκια.

Οι λιθοι που φερνουν… χρωμα στη ζωη των κοσμηματοποιων

Εκτός από τα διαμάντια και τα σμαράγδια, η αγορά αναζητά πρωτότυπους λίθους, πιο προσιτούς οικονομικά

trends1

Οι υψηλές τιμές και τα στενά περιθώρια κέρδους για τα διαμάντια έχουν ένα όφελος για τις χρωματιστές πολύτιμες πέτρες. Σε μια τεράστια γκάμα, από τους πιο αψεγάδιαστους και σπάνιους, ως τους πιο «ασυνήθιστους» αλλά και τους πιο ευρέως διαθέσιμους, οι χρωματιστοί πολύτιμοι λίθοι είχαν τεράστια απήχηση στην παγκοσμίας εμβέλειας διεθνή έκθεση πολύτιμων πετρών στην Τucson, τον περασμένο χειμώνα, σηματοδοτώντας τις τάσεις της αγοράς κοσμήματος και τη μεγάλη στροφή που γίνεται από πολλούς σχεδιαστές και εταιρείες κατασκευής στους χρωματιστούς θησαυρούς που κρύβει η γη στα έγκατά της.

trends2

Η έκθεση στο Τucsonανέδειξε ένα θερμό ενδιαφέρον πολλών αγοραστών να αναζητήσουν πέτρες που αφενός θα είναι καλής ποιότητας αφετέρου θα τους διαφοροποιεί από άλλους μέσα σε μια άκρως ανταγωνιστική αγορά όπως είναι αυτή του κοσμήματος.

Ας δούμε όμως ποια ήταν τα πιο σημαντικά στοιχεία που αναδεικνύουν οι αγοραστές σε διάφορες ανά τον κόσμο εκθέσεις και σόου όπου πρωταγωνιστούν οι πολύτιμοι λίθοι.

trends3

trends4

Ασυνήθιστοι και διαθέσιμοι

Μοναδικοί λίθοι με λογικές τιμές παρουσιάζουν πολύ μεγάλη ζήτηση από σχεδιαστές κοσμήματος. Ιδιαίτερης προσοχής τυγχάνουν υλικά με ενδιαφέροντα σχέδια, όπως είναι ο αχάτης και ο ίασπης, όπως εξηγεί ο GeneMcDevitt, που εξορύσσει, κόβει και εμπορεύεται χονδρικώς χρωματιστούς λίθους, στη Φλόριντα. Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει ένα ιδιόμορφο πέτρωμα, ο ρυολίτης, από το Νέο Μεξικό, αλλά και ο απολιθωμένος φοίνικας από τα σύνορα μεταξύ Τέξας και Λουιζιάνα. Πρόκειται για κάποια πολύ εξαιρετικής ποιότητας υλικά, πολύ όμορφα, διαφορετικά και μοναδικά.

Μια άλλη ομάδα λίθων που ξεχωρίζουν για τα ζεστά χρώματά τους και την καλή ποιότητά τους, και προτιμούνται από την μοντέρνα κοσμηματοποιία είναι ο τιτανίτης σε έντονα κιτρινοπράσινα χρώματα, αλλά και τα ζιργκόν, σε αποχρώσεις του λευκού και του καφέ, όπως παρατηρεί ο RichardDrucker, πρόεδρος του GemWorldInternationalGlenview, στο Ιλινόις των ΗΠΑ. Ο ίδιος επίσης ξεχωρίζει τον ιόλιθο, αλλά και τον σκαπολίτη, ειδικά σε διαλογές κορυφαίας ποιότητας και σε βαθύ μπλε αποχρώσεις που θυμίζουν τον όμορφο τανζανίτη.

trends5

trends6

Αψεγάδιαστηποιότητα

Οι τρεις κορυφαίοι χρωματιστοί πολύτιμοι λίθοι φυσικά, εξακολουθούν να παραμένουν το σμαράγδι, το ζαφείρι και το ρουμπίνι, αλλά τα δύο πρώτα πετράδια φιγουράρουν αρκετά μπροστά στις προτιμήσεις των σχεδιαστών και των εταιρειών κοσμήματος. «Παραμένει ο ιδιαίτερος εντυπωσιασμός των ανθρώπων του κοσμήματος για το σμαράγδι, κι αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι η ζήτηση στο χώρο της κοσμηματοποιίας εξακολουθεί να βρίσκεται σε πολύ καλά επίπεδα. Μάλιστα, όσο καλύτερη είναι η ποιότητα των σμαραγδιών τόσο μεγαλύτερη ζήτηση παρατηρείται, και ο λόγος βέβαια, γίνεται για τα σμαράγδια της Κολομβίας και της Ζάμπια, όπου δραστηριοποιούνται και οι μεγαλύτεροι παραγωγοί παγκοσμίως», εξηγεί ο κ. Drucker. Όσον αφορά το ζαφείρι, η εικόνα που προέρχεται από τους ειδικούς των χρωματιστών πολύτιμων λίθων είναι ότι παραμένει ένας ζηλευτός λίθος, ειδικά στις έντονες χρωματικές εκδοχές του και κυρίως στις φυσικές ακατέργαστες μπλε αποχρώσεις του.

Η GinaTaylorαπό την ομόνυμη εταιρεία της Καλιφόρνια, σημειώνει ότι τα χρωματιστά ζαφείρια είναι πολύ δημοφιλή στις παλ αποχρώσεις τους που θυμίζουν ιδιαίτερα τα χρωματιστά διαμάντια. Τα λευκά ζαφείρια συχνά χρησιμοποιούνται εναλλακτικά των διαμαντιών και εξαιτίας τούτου επιτυγχάνουν καλές πωλήσεις, όπως εξηγεί από τη μεριά του ο κ. Drucker. Ο ίδιος ωστόσο επισημαίνει ότι σε κοσμήματα που διακοσμούνται με meleeπετραδιών, περίπου το 50% είναι συνθετικές πέτρες, και αυτό πολύ λίγοι προμηθευτές μπορούν να το αποκλείσουν.

Αναφερόμενος σε αυτό το ζήτημα ο κ. Druckerπροειδοποιεί ότι η πρακτική της επεξεργασίας των ζαφειριών με κοβάλτιο, προκειμένου να καταστεί πιο έντονο το μπλε χρώμα των λίθων, παρουσιάζει σημαντικό κίνδυνο απώλειας της εμπιστοσύνης της αγοράς γύρω από τα φυσικά ζαφείρια, και κάτι τέτοιες πρακτικές αλλοίωσης των φυσικών λίθων τις έχει πληρώσει ακριβά το ρουμπίνι στο παρελθόν, με σημαντική απώλεια της αξίας τους και πτώση των τιμών πώλησής τους.

trends7

trends8

Χρωματικά… ευμετάβλητοι

Ο αλεξανδρίτης, και ειδικά λίθοι που εξορύσσονται από τη Βραζιλία, είναι bestsellerγια προμηθευτές που επιθυμούν να στοκάρουν τα προϊόντα τους. «Οι καταναλωτές αναζητούν περισσότερο τα ιδιαίτερα υλικά, όπως ο αλεξανδρίτης που οδηγεί τη ζήτηση», εξηγεί ο ΝiveetNagpal, από το Λος Άντζελες των ΗΠΑ, ο οποίος βλέπει όλο και περισσότερους καταναλωτές και σχεδιαστές να επενδύουν πάνω στο ιδιόμορφο αυτό υλικό. Η μοναδικότητα του αλεξανδρίτη έγκειται στο ότι παρουσιάζει μια εκπληκτική διχρωμία ανάμεσα στο έντονα μπλε-πράσινο και το κόκκινο του σμέουρου, ενώ καμιά από τις καφέ υπο-αποχρώσεις δεν έχουν εντοπιστεί από άλλες χώρες παραγωγούς, όπως είναι η Ρωσία ή η Σρι Λάνκα.

Για τους ίδιους λόγους, ο ευμετάβλητος χρωματικά γρανάτης της Μαδαγασκάρης βρέθηκε στο επίκεντρο της έκθεσης του Tucson. Μοιάζει με τον αλεξανδρίτη της Βραζιλίας, αλλάζοντας το χρώμα του από μπλε σε κόκκινο, αλλά είναι πολύ πιο προσιτός οικονομικά, όπως σημειώνει ο GuyRoupτης G.E.M. Namibia, που εδρεύει στο Ισραήλ. Τέτοιοι γρανάτες βρίσκονται επίσης στην Κένυα και την Τανζανία, αλλά η ποιότητα των λίθων της Μαδαγασκάρης είναι ασυναγώνιστη τόσο στα βασικά χρώματά τους όσο και στις χρωματικές μεταβολές τους.

trends9

trends10

Προτιμούν madeinUSA!

Οι Ηνωμένες Πολιτείες, ωστόσο, βιώνουν και μια άλλη κατάσταση όσον αφορά τους πολύτιμους χρωματιστούς λίθους. Όλο και μεγαλύτερη ζήτηση παρατηρείται για πέτρες και ορυκτά που εξορύσσονται από το αμερικανικό υπέδαφος, όπως τονίζει ο EricBraunwart, πρόεδρος της ColumbiaGemHouseπου εδρεύει στην Ουάσινγκτον, και ο οποίος κάνει λόγο και σημαντικές πωλήσεις του ζαφειριού που εξορύσσεται στην Μοντάνα. Άλλοι ορυκτοί λίθοι που προσελκύουν το ενδιαφέρον των αμερικανών φίλων του κοσμήματος είναι ο ροδονίτης, ένα ροζ ορυκτό από το Κολοράντο, ο μπερτραντίτης με χρώμα ελαφρώς ιώδες προς μοβ, που ουσιαστικά είναι ένας οπαλιωμένος φθορίτης από την Γιούτα, και ο βαρισκίτης, επίσης από τη Γιούτα, ένα πράσινο προς ελαφρύ πρασινο-μπλε πέτρωμα από την ομάδα των φωσφορικών αλάτων, που θυμίζει έντονα τον τιρκουάζ. Όπω

Γενικότερα, η αμερικανική αγορά κοσμήματος δίνει ιδιαίτερη έμφαση σε… αυτόχθονους χρωματιστούς λίθους, όπως είναι το τιρκουάζ, ο γρανάτης, το περίδοτο, ο αμέθυστος, ο αχάτης, ο ίασπης, ο μαλαχίτης, ο φθορίτης και ο οπάλιος της φωτιάς.

trends11

trends12

Κινέζικα μαργαριτάρια γλυκού νερού

Όμως εκτός από τους χρωματιστούς πολύτιμους και ημιπολύτιμους λίθους, μεγάλη ζήτηση έχουν και τα μαργαριτάρια γλυκού νερού και μάλιστα… κινεζικής προέλευσης, που αναπτύσσονται με ραγδαίους ρυθμούς.

Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, η κινεζική αγορά προσφέρει τη μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων τέτοιου είδους με σταθερές μάλιστα τιμές. Η εξήγηση βρίσκεται στο γεγονός ότι από τα μέσα της δεκαετίας του ’90, η παραγωγή μαργαριταριών παραμένει σταθερά ανάμεσα στους 1000 και τους 1500 τόνους ετησίως.

Πολλές εταιρείες που εμπορεύονται μαραγαριτάρια επιτυγχάνουν εξαιρετικές συμφωνίες με μεγάλα περιθώρια κέρδους σε μια ευρεία γκάμα μεγεθών, μοναδικών σχεδίων, και χρωμάτων, τόσο σε φυσικά όσο και σε τεχνητά ενσταλαγμένα μαργαριτάρια. Τα μαργαριτάρια είναι ιδιαίτερα δημοφιλή σε μορφή κρεμαστών κοσμημάτων που ενίοτε φτάνουν ή και υπερβαίνουν το 1 μέτρο!

Πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αμερικανική αγορά αναφέρουν πολύ ανεπτυγμένη ζήτηση για μεγάλα μαργαριτάρια μπαρόκ του γλυκού νερού, κινεζικής προέλευσης, τα οποία χρησιμοποιούνται ευρέως στην κατασκευή πλεκτών κολιέ και περιδέραιων μεγάλου μήκους, συχνά σε συνδυασμό με φεγγαρόπετρα, χαλαζία, αμέθυστο, πρεζολίτη και λάριμαρ.

trends13

trends14

 

Τεύχος 4