Image
Image
Image
Image

Τάσος Τζήκας

Πρόεδρος της ΔΕΘ - HELEXPO

Η στρατηγική μας διέπεται από τους εξής στόχους:
ικανοποιημένοι εκθέτες, αποδοτικά εμπορικά αποτελέσματα και αναβάθμιση των εκθέσεων

tzikas 1

Συνέντευξη στον Τάσο Σπανούδη

Κε Τζήκα διαθέτετε ένα πάρα πολύ πλούσιο βιογραφικό, το οποίο επιβεβαιώνει ότι επάξια βρίσκεστε στη θέση του Προέδρου της ΔΕΘ - HELEXPO ΑΕ από το 2011, αποτελώντας πλέον το μακροβιότερο Πρόεδρο του εκθεσιακού μας φορέα. Πώς έχετε καταφέρει ανά τα χρόνια να συνεργάζεστε με διαφορετικές κυβερνήσεις και ταυτόχρονα να αλλάζετε την εικόνα της ΔΕΘ προς το καλύτερο;

Σας ευχαριστώ για τα καλά λόγια. Η ΔΕΘ αποτελεί κομμάτι της συλλογικής συνείδησης της Θεσσαλονίκης, άρα και δικό μου. Έτσι, την αντιμετώπισα από την πρώτη στιγμή της ανάληψης των καθηκόντων μου, ως ένα πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο της πόλης, που πρέπει να αξιοποιηθεί και να αναδειχθεί. Προς αυτή την κατεύθυνση συνεργάζομαι αρμονικά με τις εκάστοτε κυβερνήσεις και με την υπόλοιπη διοίκηση προσπαθούμε να ενδυναμώσουμε τον εκθεσιακό φορέα, να εμπλουτίσουμε την εκθεσιακή του δραστηριότητα και βέβαια να ολοκληρώσουμε την ανάπλαση των εγκαταστάσεών του, που θα αναβαθμίσει τόσο τη δική του θέση όσο και τη θέση της Θεσσαλονίκης στη διεθνή εκθεσιακή βιομηχανία.

Λαμβάνοντας υπόψιν μια πανδημία που επηρέασε ολόκληρο τον πλανήτη, τι θεωρείτε ότι έχει αλλάξει όλα αυτά τα χρόνια στην διοργάνωση των εμπορικών εκθέσεων;

Νομίζω αντιληφθήκαμε την αξία της επαφής περισσότερο. Αν και αρχικά φάνηκε πως η ψηφιακή εποχή ήταν προ των πυλών και έγιναν προσπάθειες η εκθεσιακή δραστηριότητα να μεταφερθεί online, τελικά αποδείχθηκε πως οι άνθρωποι θα θέλουν πάντα να συναντιούνται για να κλείσουν μια συμφωνία, να σφίγγουν το χέρι ο ένας του άλλου και να συζητούν face to face. Ο εκθεσιακός φορέας βέβαια προσαρμόζεται στις νέες ανάγκες και αξιοποιεί όλα τα διαθέσιμα ψηφιακά εργαλεία, ώστε να μπορέσει να συμβαδίσει με τις εξελίξεις και να αναβαθμίσει το εκθεσιακό του προϊόν.

Όσον αφορά τις 2 μεγάλες εμπορικές εκθέσεις που διοργανώνετε για τον κλάδο της Αργυροχρυσοχοΐας, την KOSMIMA στη Θεσσαλονίκη και την Athens International Jewellery Show στην Αθήνα, διαπιστώνω ότι υπάρχει μια ανοδική πορεία τα τελευταία χρόνια όμως αισθάνομαι ότι θα μπορούσαν να είναι ακόμη πιο ελκυστικές και μεγάλες. Ποια είναι η δική σας γνώμη;

Όντως καταγράφεται μια ανοδική πορεία των δύο εκθέσεων, ο εχθρός του καλού όμως είναι το καλύτερο, οπότε υπάρχουν περιθώρια για περαιτέρω βελτίωση. Το κόσμημα έχει μια ιστορία 6.000 ετών στη χώρα μας και κάνουμε ό,τι είναι δυνατό για να βρει τη θέση που του αξίζει στο «σήμερα» με τα εκθεσιακά εργαλεία που διαθέτουμε. Οι άνθρωποι της ΔΕΘ-HELEXPO εργάζονται προς την κατεύθυνση αναβάθμισης τόσο της KOSMIMA όσο και της Athens International Jewellery Show και νομίζω ότι η δουλειά τους αποδίδει καρπούς που φαίνονται τόσο στα ποσοτικά όσο και στα ποιοτικά χαρακτηριστικά των δύο εκθέσεων.

logo aijs

Ποια ακριβώς είναι η σχέση της Π.Ο.Β.Α.Κ.Ω. με τη Helexpo; Σας ρωτώ για να αποσαφηνιστεί πλήρως στους αναγνώστες μας και να είναι ξεκάθαρο το ποιος αποφασίζει και τι για τη διοργάνωση της έκθεσης. Ένα ενδεικτικό παράδειγμα είναι η απόφαση για το εισιτήριο της έκθεσης στην Αθήνα ή ακόμα και για τις θέσεις των εκθετών.

Η ΠΟΒΑΚΩ είναι συνοδοιπόρος μας στη διοργάνωση των δύο εκθέσεων εδώ και χρόνια και η συνεργασία μας είναι άψογη. Άλλωστε, πρόκειται για έναν φορέα που γνωρίζει το κόσμημα καλύτερα από τον καθένα, όπως επίσης και τις ανάγκες των επαγγελματιών του κλάδου.

Αναγνωρίζω πρώτος τις πολύ μεγάλες προσπάθειες που γίνονται από τους ανθρώπους της διοργάνωσης για την αύξηση τόσο των εκθετών όσο και των επισκεπτών της έκθεσης. Θα σας ζητούσα λοιπόν να μοιραστείτε ποια είναι η στρατηγική που ακολουθείτε για την επίτευξη αυτών των στόχων μιας και είναι κοινοί για όλους τους επαγγελματίες του κλάδου. Πιστεύετε ότι θα πρέπει και οι εκθέτες με τη σειρά τους να προβαίνουν σε κάποιες ενέργειες;

Η στρατηγική μας διέπεται από τους εξής στόχους: ικανοποιημένοι εκθέτες, αποδοτικά εμπορικά αποτελέσματα και αναβάθμιση των εκθέσεων, ώστε να παράγουν προστιθέμενη αξία για τις συμμετέχουσες εταιρείες. Είναι η δουλειά μας να δημιουργούμε ένα εκθεσιακό περιβάλλον τέτοιο που να προσφέρει στις επιχειρήσεις την απαιτούμενη προβολή και να τις δικτυώνει με εμπορικούς αγοραστές εντός και εκτός συνόρων. Και αυτό ακριβώς κάνουμε.

Συμφωνείτε με την άποψη ότι μία έκθεση χαρακτηρίζεται «πετυχημένη» ή μη ανάλογα με την προσέλευση των επισκεπτών της; Θεωρείτε ότι θα μπορούσαν να υπάρχουν περισσότερα και μεγαλύτερα κίνητρα για τους επισκέπτες;

Κάθε έκθεση είναι διαφορετική. Υπάρχουν εκθέσεις όπου η προσέλευση του κόσμου κρίνει το αποτέλεσμα και άλλες που είναι περισσότερο στοχευμένες και δεν ενδιαφέρονται για τη μαζική προσέλευση, αλλά για προσέλκυση μόνο εμπορικών επισκεπτών και τη διενέργεια εμπορικών επαφών. Νομίζω πως μέσα σε αυτό το ιδιαίτερα πιεστικό περιβάλλον παραμένουμε ελκυστικοί τόσο τιμολογιακά όσο και σχετικά με το επίπεδο και την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουμε στους εκθέτες μας.

logo kosmima

Θα επιμείνω λίγο στο θέμα των επισκεπτών επειδή γνωρίζω ότι αντίστοιχες εμπορικές εκθέσεις του εξωτερικού προσκαλούν «καλούς αγοραστές» από διάφορες χώρες. Πιστεύετε ότι κάτι τέτοιο θα βοηθούσε και τις δικές μας εκθέσεις; Πόσο εφικτό είναι να γίνει;

Μα γίνεται ήδη. Στις περισσότερες εκθέσεις μας έχουμε ευρύτατα προγράμματα hosted buyers από χώρες τόσο της Ευρώπης όσο και άλλων ηπείρων, που έρχονται για στοχευμένες επαφές με τους εκθέτες. Χιλιάδες επιχειρηματικά ραντεβού πραγματοποιούνται κάθε φορά, πολλά εκ των οποίων θέτουν τις βάσεις για εμπορικές συνεργασίες, ανοίγοντας διαύλους επικοινωνίας με αγορές που ενδεχομένως οι επιχειρήσεις δεν θα μπορούσαν να ανοίξουν μόνες τους.

Είναι γνωστό ότι για την ανάπτυξη του κλάδου της αργυροχρυσοχοΐας απαιτείται συνδυασμός παραγόντων, που ξεκινάει από το όραμα του επαγγελματία και φτάνει μέχρι την αρωγή της πολιτείας. Οι εκθέσεις παρ’ όλα αυτά αποτελούν έναν βασικό μηχανισμό για την εξέλιξη του. Ποιο είναι το δικό σας όραμα για τις εκθέσεις του χώρου;

Το όραμά μας είναι κοινό για όλες τις εκθέσεις που διοργανώνουμε: να μπορούμε να γινόμαστε αρωγοί της προσπάθειας των επιχειρήσεων να αναδείξουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, να προσφέρουμε τα απαραίτητα εκείνα εργαλεία, ώστε να διευκολύνουμε την εξωστρέφεια και τη δικτύωσή τους, αλλά και να δημιουργούμε νέες ευκαιρίες σε ένα οργανωμένο εκθεσιακό περιβάλλον. Εν προκειμένω για τις εκθέσεις του κλάδου της αργυροχρυσοχοΐας θέλουμε, μεταξύ άλλων, να αναδείξουμε τη θέση του ελληνικού κοσμήματος, αλλά και να προωθήσουμε νέους ανθρώπους. Στο πλαίσιο αυτό συνδιοργανώνουμε με την ΠΟΒΑΚΩ τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Φιλοτέχνησης Σχεδίου Κοσμήματος στο πλαίσιο της KOSMIMA, ώστε νέοι άνθρωποι να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους στον χώρο και να δουν την προσπάθειά τους να εκτίθεται.

tzikas 2

Επιπρόσθετα, η ΔΕΘ αλλάζει και γίνεται «πράσινη». Μιλήστε μας λίγο για αυτό το έργο το οποίο υπόσχεται να τοποθετήσει τη Θεσσαλονίκη σε πρωταγωνιστικό ρόλο σε ολόκληρα τα Βαλκάνια. Πότε αναμένεται να ξεκινήσουν οι απαραίτητες διαδικασίες; Και ποιος είναι ο ορίζοντας ολοκλήρωσης του έργου;

Η αρχιτεκτονική πρόταση που πήρε το πρώτο βραβείο στον διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που προκηρύξαμε και στη βάση της οποίας δρομολογείται η ανάπλαση στην οποία αναφέρεστε προβλέπει πως το νέο εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο, όταν ολοκληρωθεί, θα είναι το πιο βιοκλιματικό και πράσινο της Ευρώπης, όπου θα εξοικονομείται ενέργεια κατά 70% σε σχέση με τη σημερινή κατάσταση, ενώ και η κατανάλωση νερού θα είναι μειωμένη κατά 40% με 50%. Θα πρόκειται για ένα νέο τοπόσημο, έναν ελκυστικό επιχειρηματικό κόμβο, αλλά ταυτόχρονα και έναν πόλο έλξης για τους πολίτες και τους τουρίστες, αφού άνω του 50% της έκτασης θα είναι ανοιχτοί χώροι για τον κόσμο και πράσινο που θα αποδοθεί στη Θεσσαλονίκη. Το νέο εκθεσιακό κέντρο θα βάλει τη Θεσσαλονίκη σε άλλη κατηγορία όσον αφορά τόσο τον διεθνή εκθεσιακό ανταγωνισμό όσο και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στην πόλη.
Το σχέδιο της ανάπλασης «έτρεξε», παρά την πανδημία, και αυτή την περίοδο επικαιροποιούμε το business plan για τον τρόπο χρηματοδότησης του έργου.

Ολοκληρώνοντας θα σας ζητούσα να μας πείτε λίγα λόγια και για το Πάρκο Επιχειρήσεων Υψηλής Τεχνολογίας «Τεχνόπολη Θεσσαλονίκης» στο οποίο είστε επίσης Πρόεδρος.

Η αγάπη μου για την τεχνολογία είναι γνωστή. Την υπηρέτησα και την υπηρετώ από διάφορες θέσεις: τόσο ως επιχειρηματίας όσο και περνώντας από τις διοικήσεις του ΣΕΠΒΕ και του ΣΕΠΕ και βέβαια της Τεχνόπολης, που ήταν το πρώτο πάρκο επιχειρήσεων υψηλής τεχνολογίας στη χώρα. Η Τεχνόπολη ξεκίνησε ως ένα όραμα για μια πρωτοποριακή λύση συγκέντρωσης των εταιρειών πληροφορικής και τεχνολογίας προκειμένου να δημιουργούνται συνέργειες και σήμερα αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία ανάπτυξης και προώθησης της καινοτομίας και της νέας επιχειρηματικότητας στη Βόρεια Ελλάδα. Ήταν μια πρωτοβουλία του ΣΕΠΒΕ, πρωτοποριακή για την εποχή της, η οποία κλείνει πλέον 22 χρόνια ζωής. Περάσαμε πολλές δυσκολίες, αλλά επιμείναμε στον αρχικό στόχο, γιατί μία τέτοια πρωτοβουλία δίνει προοπτική για την αξιοποίηση του εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού της πόλης και την ανάδειξη εταιρειών που στέκονται με αξιώσεις απέναντι στον διεθνή ανταγωνισμό.