Image
Image
Image
Image

«Πράσινο φως» για συμμετοχή της αργυροχρυσοχοΐας στο ΕΣΠΑ 2015-2020

Σημαντική επιτυχία της ΠΟΒΑΚΩ και του προέδρου της κ. Χρ. Γουργιώτη

povako5

O κλάδος κοσμήματος για πρώτη φορά εντάχθηκε στο νέο ΕΣΠΑ και εγκρίθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης

Μετά από έκτακτη πρόσκληση του υπουργείου Ανταγωνιστικότητας, ο πρόεδρος της ΠΟΒΑΚΩ κ. Χρήστος Γουργιώτης μαζί με τον Γενικό Γραμματέα κ. Ραχμανίδη παραβρέθηκαν στην Ημερίδα Διαβούλευσης για το Νέο ΕΣΠΑ στην Αθήνα, στις 3 Απριλίου 2014, όπου έδωσαν ένα δυναμικό «παρών» και κατέθεσαν τις απόψεις και τις προτάσεις τους σχετικά με την αναγκαιότητα ένταξης του κλάδου στο νέο ΕΣΠΑ.
Στον απολογισμό δράσης της ΠΟΒΑΚΩ, ο κ. Χρ. Γουργιώτης επισημαίνει, μεταξύ άλλων, τα εξής:
Αφού ιεραρχήσαμε τις προτεραιότητες στα χαρακτηριστικά επιχειρήσεων, η επιβεβλημένη παρουσία μας στην Ημερίδα στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία και ο κλάδος για πρώτη φορά εντάχθηκε στο νέο ΕΣΠΑ και εγκρίθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης.
Στα προγράμματα ΕΣΠΑ 2014-2020 οι κλάδοι προτεραιότητας ήταν 1) τουρισμός 2) υγεία 3) ενέργεια  και 4)πληροφορική. Μετά όμως από τη συνεργασία που είχα με τον διευθυντή επιτροπής ένδυσης που έκανε πλάνο προγράμματος με τίτλο «δημιουργικές βιομηχανίες» ενταχθήκαμε και εμείς στους κλάδους του ΕΣΠΑ, μαζί με κλωστοϋφαντουργία, υπόδημα-δερμάτινα είδη-γούνα, κατασκευή επίπλων, κατασκευή παιχνιδιών- χειροτεχνία ,ως «δημιουργία πόλου ανταγωνιστικότητας για το κόσμημα».
Στις 21/11/2014, στείλαμε στο υπουργείο Ανάπτυξης «Πρόταση» για την ανάγκη δημιουργίας πόλου ανταγωνιστικότητας για το ελληνικό κόσμημα και μια ολοκληρωμένη κλαδική μελέτη για πρώτη φορά με περιεχόμενα.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
1. Παρούσα κατάσταση του Κλάδου
Ιστορικά Στοιχεία, αναγνωρισιμότητα και παράδοση
Περιγραφή των προϊόντων του κλάδου
Ταξινόμηση των προϊόντων
Τεχνοτροπία των προϊόντων
Τα χαρακτηριστικά της Ελληνικής Επιχείρησης Αργυροχρυσοχοΐας
Η θέση του κλάδου Αργυροχρυσοχοΐας στην Ελληνική Μεταποίηση
Μέγεθος επιχειρήσεων
Γεωγραφική κατανομή των επιχειρήσεων
Στοιχεία Παραγωγής
Οργανωτικά Στοιχεία
Ενδεικτικά Στοιχεία Ελληνικών Επιχειρήσεων Αργυροχρυσοχοΐας
2.   Προτεινόμενη Στρατηγική Ανάπτυξης του Κλάδου
3.   Συνοπτικοί Στρατηγικοί Στόχοι του Κλάδου
4.   Ανάλυση Στρατηγικών Στόχων στα Πλαίσια του Πόλου Ανταγωνιστικότητας Αργυροχρυσοχοΐας
Αντιμετώπιση των συνεπειών της οικονομικής κρίσης
Εκσυγχρονισμός, Αναδιοργάνωση και Ανάπτυξη των Επιχειρήσεων   
Αργυροχρυσοχοΐας
1.Φάση εκσυγχρονισμού και αναδιοργάνωσης
2. Οργάνωση και λειτουργία της ελληνικής αγοράς - υγιής ανταγωνισμός
3. Χρηματοδότηση Παραγωγικών Δράσεων ΜΜΕ
4. Στήριξη οριζοντίων δράσεων
5. Εκσυγχρονισμός συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης και συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης
6. Ανάπτυξη Τεχνολογικών και μη Τεχνολογικών καινοτομιών στην παραγωγή, την οργάνωση και το σχεδιασμό.
Εξωστρέφεια Επιχειρήσεων και Ανάπτυξη εξαγωγών
Ανάπτυξη ολοκληρωμένου προγράμματος οριζοντίων παρεμβάσεων που θα υλοποιηθούν μέσω της ΠΟΒΑΚΩ

Μετά την κατάθεση στις 21/11/2014 του πακέτου της μελέτης, στις 30/11/2014 έγινε η προαναγγελία της προκήρυξης. Πρόκειται για επτά προγράμματα που δίνουν 198 εκατ. ευρώ επιδότηση μέχρι και 100% σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Το ποσοστό επιχορήγησης ανέρχεται στο 50% της επένδυσης και ο προϋπολογισμός του επενδυτικού σχεδίου μπορεί να κυμαίνεται από 20.000 ευρώ έως 200.000 ευρώ.

Δημιουργικές- πολιτιστικές βιομηχανίες

Θα ενισχυθούν για την διατήρηση των θέσεων εργασίας την προώθηση ελληνικών προϊόντων στην διεθνή αγορά, τη βελτίωση της ποιότητας και την αναδιάρθρωση των επιχειρήσεων από τις λεγόμενες δημιουργικές και πολιτιστικές βιομηχανίες. Οι δημιουργικές είναι η κλωστοϋφαντουργία - έτοιμο ένδυμα, υποδήματα - δερμάτινα είδη - γούνα, αργυροχρυσοχοΐα, επιπλοποιεία, κατασκευή παιχνιδιών και χειροτεχνία. Oι πολιτιστικές επιχειρήσεις είναι ο κινηματογράφος, οι τεχνολογίες παιγνίων και δημιουργικού περιεχομένου, οι εικαστικές και παραστατικές τέχνες, οι εκδόσεις βιβλίων, η παραγωγή και πώληση αντιγράφων μνημείων.

Επιλέξιμα προϊόντα και υπηρεσίες

Oι επιλέξιμες ενέργειες αφορούν νέα προϊόντα - υπηρεσίες ή εν γένει προϊόντα - υπηρεσίες σε νέες αγορές και περιλαμβάνουν επενδύσεις που εντάσσονται στις εξής κατηγορίες:
• Μηχανολογικός εξοπλισμός - Ειδικές εγκαταστάσεις
• Ενέργειες πληροφορικής / τηλεπικοινωνιών
• Ενέργειες σχεδιασμού, πιστοποίησης και συμμόρφωσης προϊόντων και συσκευασίας
• Ενέργειες (πλην μελετών) προβολής σε αγορές - στόχους
• Ενέργειες τεχνικής και συμβουλευτικής υποστήριξης
• Ενέργειες (πλην μελετών) προστασίας ή απόκτησης και χρήσης πατέντων, πνευματικής ιδιοκτησίας και μεταφοράς τεχνογνωσίας σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο
• Ενέργειες ανάπτυξης εξειδικευμένου προσωπικού και ανθρωπίνων πόρων (μόνο για νέες μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις)
• Λοιπές ενέργειες (μόνο για νέες μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις)

povako6

Νέοι άνεργοι που θέλουν να ενταχθούν στον κλάδο κοσμήματος μπορούν να το πράξουν με επιδότηση 100%.

Παλιό και νέο ΕΣΠΑ

Αξίζει να επισημανθεί ότι μια σημαντική διαφορά ανάμεσα στο νέο και το παλαιό ΕΣΠΑ είναι ότι στην προηγούμενη φάση ο κλάδος κοσμήματος δεν λάμβανε ούτε το 2% από το ΕΣΠΑ, ενώ στο νέο ΕΣΠΑ συμμετέχει στο 100%. Η αργυροχρυσοχοΐα εντάσσεται στον τομέα της μεταποίησης (κατά το σύστημα ταξινόμησης των 23 οικονομικών δραστηριοτήτων NACE) ως υποκλάδος στον κλάδο 36 «Έπιπλα και άλλα προϊόντα», κατατάσσεται στην υποκατηγορία 36.2 «Κατασκευή κοσμημάτων και συναφών ειδών», όπου αναλύεται ως εξής:
- Παραγωγή κατεργασμένων μαργαριταριών
- Παραγωγή πολύτιμων και ημιπολύτιμων λίθων που έχουν υποστεί κατεργασία καθώς και η κατεργασία λίθων βιομηχανικής χρήσης και συνθετικών ή ανακατασκευασμένων πολύτιμων λίθων.
- Κατασκευή κοσμημάτων από πολύτιμα μέταλλα ή από κοινά μέταλλα επενδυμένα με πολύτιμα μέταλλα ή από πολύτιμους και ημιπολύτιμους λίθους, καθώς και από συνδυασμούς πολύτιμων μετάλλων και πολύτιμων ή ημιπολύτιμων λίθων ή από άλλα υλικά.
- Κατασκευή ειδών χρυσοχοΐας από πολύτιμα μέταλλα ή από κοινά μέταλλα επενδυμένα με πολύτιμα μέταλλα, όπως σκεύη φαγητού, επίπεδα και κοίλα οικιακά σκεύη, είδη τουαλέτας, είδη γραφείου ή τραπεζιού, είδη για θρησκευτικούς σκοπούς, κ.λπ.
Ως μεταποιητικός κλάδος λοιπόν εντάσσονταν στο γενικότερο σύνολο των Μικρομεσαίων Μεταποιητικών Επιχειρήσεων (ΜΜΕ) και κάποια ΜΜΕ του κλάδου μας μπορούσε να αντλήσει κάποια χρηματοδότηση από το γενικότερο σύνολο της κάθε προκήρυξης σε ανταγωνισμό με άλλες ανόμοιες και πολύ πιο ανταγωνιστικές ΜΜΕ κ.λ.π. με το γνωστό αποτέλεσμα της υπο-χρηματοδότησης ή και της μη χρηματοδότησης. Το μόνο σίγουρο ήταν ότι η ιδιομορφία των ΜΜΕ του κλάδου χανόταν μέσα στο γενικότερο σύνολο συμφερόντων και ανταγωνισμών που επιπρόσθετα το μικρό μέγεθός μας ως κλάδος δεν επέτρεπε και ιδιαίτερες παρεμβάσεις.

Για αυτό έγινε προσπάθεια όχι μόνο να σταματήσει αλλά και να δοθεί η δυνατότητα σε ΜΜΕ του κλάδου να αναδειχτούν συνολικά:
Πρώτα απ’ όλα, ο κλάδος μας επιλέχθηκε και εντάχθηκε με δικιά μας πρωτοβουλία και πρόταση στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020, στο Τομεακό Πρόγραμμα Βιομηχανίας, στην ειδική ομάδα των δημιουργικών βιομηχανιών με παρόμοια φιλοσοφία παραγωγής, όπως η κλωστοϋφαντουργία - έτοιμο ένδυμα, υποδήματα - δερμάτινα είδη - γούνα, αργυροχρυσοχοΐα, επιπλοποιεία, κατασκευή παιχνιδιών και χειροτεχνία, πολιτιστικές επιχειρήσεις, όπως ο κινηματογράφος, οι τεχνολογίες παιγνίων και δημιουργικού περιεχομένου, οι εικαστικές και παραστατικές τέχνες, οι εκδόσεις βιβλίων, η παραγωγή και πώληση αντιγράφων μνημείων και οποιαδήποτε άλλη μεταποιητική δραστηριότητα περιλαμβάνει προσωπική δημιουργία.
Δεύτερον, έγινε αναλυτική πρόταση, που τελικά έγινε αποδεκτή, που περιελάμβανε άξονες επιλογής ανάπτυξης στα πλαίσια ενός νέου παραγωγικού μοντέλου το οποίο θα συμβάλει βραχυπρόθεσμα στην ανάσχεση της υφιστάμενης κρίσης και παράλληλα θα δημιουργήσει τους αναγκαίους όρους και τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την ανάταξη και την διατηρήσιμη ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας. Το νέο παραγωγικό μοντέλο στοχεύει στην παραγωγή ανταγωνιστικών προϊόντων με έμφαση στην καινοτομία, την ποιότητα και τον εξωστρεφή προσανατολισμό της παραγωγής, τα οποία μπορούν να προσδώσουν υψηλή προστιθέμενη αξία, συμβάλλοντας κατ’ αυτό τον τρόπο στην οικονομική ευημερία και την διατήρηση της κοινωνικής συνοχής μέσω της ανάπτυξης και της αύξησης της απασχόλησης και στο οποίο οι ΜΜΕ του κλάδος μας θα έχουν ξεχωριστή θέση, ονομαστική αναφορά και ξέχωρη οικονομική υποστήριξη και δεν θα βρίσκονται μαζί με τις άλλες ΜΜΕ που δεν έχουν ούτε την ίδια παραγωγική φιλοσοφία, ούτε την ίδια ανταγωνιστική ικανότητα.

povako7

Η αργυροχρυσοχοΐα εντάσσεται στο ΕΣΠΑ στον τομέα της μεταποίησης ως υποκλάδος στον κλάδο 36.

Πρόγραμμα «Επιχειρηματική Ευκαιρία»

Με βάση τις εισηγήσεις και της προσπάθειες της ΠΟΒΑΚΩ, τo Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας ενέταξε την Αργυροχρυσοχοΐα στην Δημιουργικές Βιομηχανίες και κατόπιν την ενέταξε στους εννέα (9) στρατηγικούς τομείς προτεραιότητας του ΕΠΑνΕΚ - Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα, Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ)» του ΕΣΠΑ 2014 – 2020 το οποίο απευθύνεται στους νέους επιχειρηματίες στο χώρο της αργυροχρυσοχοίας.

Ως αποτέλεσμα η Αργυροχρυσοχοΐα/Δημιουργικές Βιομηχανίες αντιμετωπίζεται ισότιμα, «παίρνοντας δικό της μερίδιο από την πίττα», μαζί με άλλα μεγαθήρια της ελληνικής μεταποίησης όπως τα Τρόφιμα.

Επίσης με το παρόν βήμα το υπουργείο Ανάπτυξης προχωρεί ακόμα παραπέρα και υλοποιεί ακόμα μια πρόταση της ΠΟΒΑΚΩ και δίνει την δυνατότητα σε νέους ανέργους που θέλουν να ενταχθούν στον κλάδο μας να το πράξουν με επιδότηση 100% και με ποσό από 25.000 – 40.000€.

Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται με συνολικό ποσό 50 εκατ. ευρώ (Δημόσια Δαπάνη) και κατανέμεται στις περιφέρειες της χώρας ως εξής:
• Ανατολική Μακεδονία- Θράκη, Κεντρική Μακεδονία, Ήπειρος, Θεσσαλία, Δυτική Ελλάδα: 30.052.529,00€
• Δυτική Μακεδονία, Ιόνια Νησιά, Πελοπόννησος, Βόρειο Αιγαίο, Κρήτη 8.921.593,00€
• Αττική 7.708.881,00€
• Στερεά Ελλάδα 1.946.529,00€
• Νότιο Αιγαίο 1.370.468,00€
ΣΥΝΟΛΟ 50.000.000,00€

povako8

Ολοκληρωμένη κλαδική μελέτη για πρώτη φορά με περιεχόμενα εκπόνησε η ΠΟΒΑΚΩ

Επιλέξιμες δαπάνες

1) Λειτουργικές (ενοίκια, λογαριασμοί ΔΕΚΟ, έξοδα προβολής & διαφήμισης)
2) Εξοπλισμός, προμήθεια πρώτων υλών και ενδιάμεσων προϊόντων, αποσβέσεις παγίων
3) Δαπάνες παροχής υπηρεσιών (νομικής, συμβουλευτικής, λογιστικής υποστήριξης και σύνταξης και παρακολούθησης επιχειρηματικού σχεδίου κλπ.)
4) Ασφαλιστικές εισφορές επιχειρηματία
5) Μισθολογικό κόστος για νέα/ες θέση/εις εργασίας υπό την προϋπόθεση διατήρησής της/τους μετά το πέρας της επιχορήγησής της/τους.
Η επιλεξιμότητα των δαπανών δύναται να ξεκινήσει από την ημερομηνία προκήρυξης.