Image
Image
Image
Image

Διεθνές Συμπόσιο στην Κολομβία

Γιατί τα σμαράγδια γίνονται και πάλι δημοφιλή

Του Δημήτρη Σταμούλη

emerald1

Το σμαράγδι εξακολουθεί να παραμένει στην κορυφή των παγκόσμιων προτιμήσεων.

Κανέναν δεν εκπλήσσει που η δημοτικότητα των σμαραγδιών έχει διαρκέσει αναλλοίωτη στο πέρασμα των αιώνων. Το πιο διάσημο μέλος της οικογένειας των βηρύλλων είναι γνωστό στους ανθρώπους του πλούτου και της εξουσίας από την πρώτη στιγμή  που ανακαλύφθηκε. Το όμορφο, έντονο και ακτινοβόλο πράσινο χρώμα του έχει πλέον γίνει συνώνυμο της περιγραφής μοναδικού κάλλους φυσικών τοπίων και αντανακλά την αισιοδοξία της άνοιξης.
Το χρώμα του σμαραγδιού είναι τόσο αγαπητό που, στην πραγματικότητα, ακόμα και όταν περικλείει έγκλειστα, διατηρεί την υψηλή ποιότητα και αξία του, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Χρωματιστών Λίθων. Για την ακρίβεια, ένα σμαράγδι με έγκλειστα βαθύ πράσινου χρώματος είναι πιο πολύτιμα σε σχέση με ένα εντελώς καθαρό, από έγκλειστα, σμαράγδι.
Αυτά τα έγκλειστα συχνά περιγράφονται ανάλογα με τη μορφή στην οποία προσομοιάζουν, όπως π.χ. βρύα ή φύλλα φυτών, και μερικές φορές ονομάζονται jardin, που στα γαλλικά σημαίνει κήπος, όρος που παραπέμπει στην περίοδο της άνοιξης.
Καθώς η δημοτικότητα του σμαραγδιού συνεχίζει να είναι υψηλή και στη σημερινή αγορά, το εμπόριο προσπαθεί να αναζητήσει τρόπους να αντιμετωπίσει μερικά από τα σημαντικότερα προβλήματα που αφορούν τα πράσινα πολύτιμα πετράδια.

emerald2

Η Gemfileds είναι ο κυρίαρχος παίκτης στην παγκόσμια αγορά σμαραγδιών.

Κάντο όπως η… De Beers

Το πρώτο Διεθνές Συμπόσιο Σμαραγδιού, που σχεδιάστηκε για να φέρει σε επικοινωνία όλους τους τομείς της αγοράς, έλαβε μέρος στην πρωτεύουσα της Κολομβίας, Μπογκοτά, από τις 13 ως τις 15 Οκτωβρίου 2015. Φιλοξενήθηκαν πολλοί τοπικοί και διεθνείς ειδικοί στο χώρο των σμαραγδιών από κυβερνητικούς οργανισμούς αλλά και από τον ιδιωτικό τομέα, οι οποίοι ανέλυσαν τα σύγχρονα προβλήματα που αντιμετωπίζει η αγορά σμαραγδιού και τις νέες τάσεις που διαγράφονται.
Στο συμπόσιο αναλύθηκαν ζητήματα όπως η διαχείριση των πρώτων υλών, η εξόρυξη και οι διάφορες μορφές επεξεργασίας των σμαραγδιών, η πιστοποίησή τους, η ονοματολογία, η τεχνολογία, η εκπαίδευση και ενημέρωση των καταναλωτών και το branding. Οι Fedesmereldas, όπως ονομάστηκε το σώμα που διοργάνωσε το συμπόσιο της Μπογκοτά, εκτιμούν ότι το γεγονός αυτό θα αποφέρει μια «αρμονία στην παγκόσμια βιομηχανία σμαραγδιών», σε μια προσπάθεια αξιοποίησης της ανάλογης εμπειρίας που έχει αντλήσει η βιομηχανία πολύτιμων λίθων από ανάλογες δράσεις και πρωτοβουλίες της βιομηχανίας διαμαντιών.
Καθώς το σμαράγδι εξακολουθεί να παραμένει στην κορυφή των παγκόσμιων προτιμήσεων όσον αφορά τους έγχρωμους πολύτιμους λίθους, η ζήτησή τους παραμένει πολύ ισχυρή. Ο αναλυτής του Γεμμολογικού Ινστιτούτου της Αμερικής (GIA), Russell Shor, σημείωσε ότι, κατά τη διάρκεια πρόσφατου ταξιδιού του στο Χονγκ Κονγκ, παρατήρησε ότι η ζήτηση στην περιοχή παραμένει πολύ ισχυρή. Όπως υπογράμμισε, πριν από 7-8 χρόνια, η αγορά σμαραγδιών αντιμετώπισε ορισμένα προβλήματα, αλλά στις μέρες μας επέστρεψε σε πολύ θετικά αποτελέσματα. «Για πολλά χρόνια, το πράσινο χρώμα ήταν εκτός μόδας, όμως σήμερα έχει επιστρέψει δριμύτερο», πρόσθεσε ο R. Shor. Σε αυτή τη θετική εξέλιξη ρόλο έπαιξε το Ινστιτούτο  Pantone, το οποίο ονόμασε «χρώμα της χρονιάς 2013» το σμαραγδί, επαναφέροντας στη μόδα και πολύ σύντομα και στις βιτρίνες των καταστημάτων, το πράσινο του σμαραγδιού.
Ο Niveet Nagpal, εκπρόσωπος της Omi Gems, δήλωσε ότι η εταιρεία του εξακολουθεί να βλέπει αυξημένες τις πωλήσεις της και υψηλά τη ζήτηση για την πράσινη πέτρα. «Εάν υπήρχε μια καλύτερη προσφορά σμαραγδιών υψηλής ποιότητας στην αγορά, χωρίς αυξήσεις στην τιμή τους, θα μπορούσαμε πιθανώς να αυξήσουμε τα δραστηριότητά μας με τα σμαράγδια», δήλωσε στην ιστοσελίδα του National Jeweler.
Ένα άλλο ζήτημα που έθιξε στην ομιλία του ο R. Shor είναι οι προωθητικές ενέργειες της εταιρείας Gemfields, που έχει την πρωτοκαθεδρία στην εξόρυξη και εμπορία των σμαραγδιών, στο πρότυπο των δραστηριοτήτων και ενεργειών μάρκετινγκ της De Beers στο χώρο των διαμαντιών. Ένα άλλο αξιοσημείωτο ζήτημα είναι ότι η άνοδος της ζήτησης για σμαράγδια, λειτουργεί ευεργετικά και στην αύξηση της ζήτησης για άλλους πράσινους λίθους όπως για παράδειγμα, το περίδοτο και ο τουρμαλίνης.

emerald3

Το χρώμα του σμαραγδιού είναι τόσο αγαπητό που, στην πραγματικότητα, ακόμα και όταν περικλείει έγκλειστα, διατηρεί την υψηλή ποιότητα και αξία του.

Ο ρόλος της Κολομβίας

Σήμερα, η σημαντικότερη πηγή εξόρυξης σμαραγδιών και ο τόπος που συνεχίζει να προσφέρει ποιοτικά σμαράγδια στη διεθνή αγορά είναι η Κολομβία. Επίσης, αξιόλογη πηγή προσφοράς είναι τα αποθέματα σμαραγδιών του Kagem της Ζάμπια, όπου σήμερα δραστηριοποιείται εξορυκτικά η Gemfields, η οποία έχει επιπλέον ορυχεία και στην Κολομβία. Μάλιστα, πρόσφατα η Gemfields απέκτησε τα ορυχεία σμαραγδιών Coscuez στην πολιτεία Boyacá που λειτουργούν επί 25 χρόνια, ενώ οι άδειες και τα συμβόλαια που υπάρχουν καλύπτουν περίπου 20.000 εκτάρια ή 77 τετραγωνικά μίλια, στην Boyacá και άλλες περιοχές της Κολομβίας.
Μια άλλη περιοχή πλούσια σε σμαράγδια είναι η Βραζιλία, η οποία έρχεται τρίτη σε όγκο εξόρυξης του πράσινου πολύτιμου λίθου. Ορυχεία σμαραγδιών υπάρχουν επίσης στη Ζάμπια και την Ινδία, όπως και σε περιοχές του Πακιστάν και του Αφγανιστάν, στις οποίες ωστόσο υπάρχουν μεγάλες υπόνοιες ότι γίνεται παράνομη διακίνηση λίθων, λόγω και των πολεμικών συρράξεων που υπάρχουν σε αυτές τις χώρες της Ασίας.

emerald4

Tο 1ο Διεθνές Συμπόσιο Σμαραγδιού πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στην Κολομβία τον περασμένο Οκτώβριο.

Ανατροπές στην αγορά

Η πρόκληση για κάθε πολύτιμο λίθο στη διεθνή αγορά ήταν πάντοτε η σχέση μεταξύ προσφοράς και τιμής. Μέχρι πρότινος, στην αγορά πολύτιμων λίθων κυριαρχούσαν μερικοί μεγάλοι παίκτες, οι οποίοι μπορούσαν να ελέγχουν τις διατιθέμενες ποσότητες και την τιμολόγηση, με βάση τις επιδιώξεις τους. Σήμερα όμως, κατά τον Shor, η αγορά κινείται σε πιο συνεργατικά σχήματα καθώς οι εταιρείες πλέον πιστεύουν περισσότερο στην διατήρηση μιας κανονικότητας στην προσφορά λίθων και στη ροή κεφαλαίων παρά στην αποθεματοποίηση των προϊόντων τους.
Για τους κοσμηματοποιούς, τους παραγωγούς κοσμημάτων και τους σχεδιαστές, αυτό σημαίνει ότι έτσι έχουν καλύτερες δυνατότητες να γνωρίζουν ότι μπορούν να έχουν τα σμαράγδια που επιθυμούν όταν τα έχουν ανάγκη.  Αυτό με τη σειρά του οδηγεί σε μια δομή όπου κυριαρχούν ένα μοντέλο με σχετικά προβλέψιμη διατίμηση και η σταθερή προσφορά, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί σε μια δυνητική αύξηση της ζήτησης.