Οι 10 Κορυφαίες Τάσεις στα Κοσμήματα της Τελευταίας Δεκαετίας
Πολλά έχουν αλλάξει από το 2015 έως το 2025

Αυτό όμως που έχει μείνει αναλλοίωτο μέχρι σήμερα, είναι η έλξη των καταναλωτών προς σχέδια που αφηγούνται μια ιστορία και που έχουν τη δική τους προσωπικότητα.
Από τον μινιμαλισμό μέχρι τα τολμηρά στυλ, την εξατομίκευση, τα unisex κομμάτια και τις πολύ-επίπεδες εμφανίσεις που αφηγούνται μια ιστορία, παρακάτω παρουσιάζονται οι 10 κορυφαίες τάσεις της τελευταίας δεκαετίας, σύμφωνα με τους ειδικούς του κλάδου.
Η παρουσίαση αυτή, δεν είναι μόνο νοσταλγική, αλλά αποτελεί και έναν τρόπο να συλλέξουμε πληροφορίες για το τι μπορεί να επανεμφανιστεί στον επόμενο κύκλο τάσεων.

1. Μικροσκοπικά Κομμάτια
Λεπτές αλυσίδες, μικρά καρφιά και σχεδόν αόρατα δαχτυλίδια κυριαρχούσαν από το 2015 και το 2016.Ο μινιμαλισμός ήταν μία τάση που γνώρισε μεγάλη απήχηση στις αρχές της περασμένης δεκαετίας, καθώς τα μικρά και μινιμαλιστικά κομμάτια ήταν φτιαγμένα να αναδεικνύουν τα φυσικά χαρακτηριστικά αυτού που τα φορούσε, αντί να τα επισκιάζουν.
Κοσμήματα με λεπτεπίλεπτα διαμάντια σε micro pavé τεχνική ήταν ιδιαίτερα αγαπητά και στόλιζαν με ένα μοναδικά ντελικάτο τρόπο τα σημεία του σώματος.
Οι τολμηρές, πολύ-επίπεδες εμφανίσεις που επικρατούν σήμερα ήταν σχεδόν ανήκουστες εκείνη την εποχή, καθώς οι άνθρωποι επέλεγαν να στολίζονται μόνο με λίγα κομψά κομμάτια, γεγονός που άλλαξε απότομα κατά την πανδημία του Covid-19.

2. Επιβλητικές απόψεις
Καθώς η δεκαετία συνεχιζόταν, η προσκόλληση στο μινιμαλισμό έδωσε τη θέση της στην επιθυμία για τολμηρά στυλ, ιδιαίτερα μετά την πλήρη αλλαγή του τρόπου με τον οποίο αλληλεπιδρούσαμε τον Μάρτιο του 2020.
Όταν ο COVID-19 σταμάτησε τον χρόνο και άλλαξε τη ζωή όλων, οι άνθρωποι μπορούσαν να συνδεθούν με τον έξω κόσμο μόνο εικονικά.
Οι κλήσεις Zoom αντικατέστησαν τις προσωπικές συναντήσεις και τα μεγαλύτερα, πιο τολμηρά κομμάτια έγιναν η προτίμηση επειδή ήταν πιο εύκολα ορατά στην οθόνη ενός υπολογιστή ή ενός smartphone.
Τα μικρά καρφιά και τα μικροσκοπικά μενταγιόν ήταν σχεδόν αόρατα, οπότε χρειαζόταν ένα ογκώδες κομμάτι για να κάνει μια καθημερινή δήλωση.
Τα ογκώδη χρυσά εντυπωσιακά κομμάτια των δεκαετιών του ‘80 και του ‘90 επέστρεψαν με μια μοντέρνα πινελιά. Σκεφτείτε oversized σκουλαρίκια και ογκώδεις χρυσές αλυσίδες.
Μάλιστα, αυτή η τάση δεν έχει εξασθενήσει μέχρι και σήμερα, καθώς προβλέπεται ότι τα τολμηρά στυλ θα επικρατήσουν και στην αγορά νυφικών κοσμημάτων, με τα ογκώδη βραχιόλια να είναι πρωταγωνιστές στη μόδα για τα δαχτυλίδια αρραβώνων το 2025.

3. Εξατομίκευση
Η εξατομίκευση στα κοσμήματα δεν είναι κάτι καινούργιο — οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τα κοσμήματα για να πουν ιστορίες για τον εαυτό τους εδώ και χιλιάδες χρόνια — αλλά υλοποιήθηκε με πολλούς διαφορετικούς τρόπους κατά την τελευταία δεκαετία.
Τα κολιέ με αρχικά γράμματα ή με ονόματα, και τα συναισθηματικά μενταγιόν με αριθμούς εμφανίστηκαν με νέες εκδοχές στο σχεδιασμό τους, εμπνεόμενα από τα κλασσικά κολιέ με ονόματα της δεκαετίας του ’80.
Ήρθαν ξανά στο προσκήνιο στις αρχές του 2015 και καθώς η δεκαετία περνούσε, το στυλ εκτοξεύτηκε, μέσα από έντονες γραμματοσειρές με φούσκες και άλλα πρωτότυπα σχέδια.
Τα εξατομικευμένα κολιέ έγιναν κάτι που οι άνθρωποι ζητούσαν με ενθουσιασμό, θέλοντας να κάνουν μια δήλωση μέσα από ένα κομμάτι που κανείς άλλος δεν είχε, ή τουλάχιστον που δε σήμαινε το ίδιο πράγμα για κανέναν άλλο.
Επίσης τα κοσμήματα κατά παραγγελία ξεκίνησαν από εκείνη την περίοδο να κερδίζουν όλο και μεγαλύτερη απήχηση καθώς οι άνθρωποι αναζητούσαν κοσμήματα που έχουν βαθύτερο νόημα για τους ίδιους.

4. Τατουάζ κοσμημάτων
Η μόνιμη συγκόλληση ενός κοσμήματος γύρω από τον καρπό ή τον αστράγαλο κέρδισε μεγάλο έδαφος από το 2016 περίπου.
Δημιουργήθηκαν αλυσίδες που συγκολλούνται σε βραχιόλια καρπού, βραχιόλια ποδιού, ακόμη και δαχτυλίδια και αποδεσμεύουν τους καταναλωτές από το να κουμπώνουν και να ξεκουμπώνουν ένα κόσμημα που γνωρίζουν ότι δεν θέλουν να βγάλουν.
Ωστόσο, παρόλο που αυτά τα κομμάτια προορίζονται να φοριούνται για πάντα, μπορούν να αφαιρεθούν, αν χρειαστεί, και να συγκολληθούν έπειτα ξανά.
Οι καταναλωτές συνήθως επιλέγουν μία ή δύο αλυσίδες ως «τατουάζ κοσμημάτων» και στη συνέχεια τις συνδυάζουν με μη μόνιμα κομμάτια ως έναν τρόπο να αλλάξουν την εμφάνισή τους.

5. Layering (γνωστό και ως #neckmess)
Το πασίγνωστο hashtag #neckmess μας είχε κυριεύσει από το 2016, όταν τα κολιέ σε layering έγιναν κυρίαρχη τάση, η οποία μας ωθούσε να φοράμε όσο το δυνατόν περισσότερα κολιέ σε διαφορεικά επίπεδα.
Τα κολιέ σε layering συνέχισαν να αποτελούν μια μακρο-τάση το 2020 και το 2022, καθώς ήταν το στυλ που ήταν πιο ορατό στο Zoom.
Το «neckmess» έκανε τους ανθρώπους να τονίζουν το ντεκολτέ τους με χρυσά κολιέ με κρίκους αλυσίδας σε διαφορετικά μεγέθη και μια συλλογή από μενταγιόν.
Επέτρεψε στους καταναλωτές να κάνουν μια τολμηρή δήλωση την ίδια στιγμή που ήταν ντυμένοι απλά, καθώς όλοι εργάζονταν από το σπίτι.
Ταυτόχρονα, μέσα στο κλίμα αβεβαιότητας γύρω από τον COVID-19, οι άνθρωποι έψαχναν έναν τρόπο να προστατευτούν ή να νιώσουν μεγαλύτερη ασφάλεια, και τα μενταγιόν με τη μορφή φυλαχτών βοηθούσαν σε μεγάλο βαθμό στον κατευνασμό των φόβων.

6. Η «Ιστορία του Αυτιού»
Τα πολλαπλά τρυπήματα στα αυτιά δεν είναι κάτι καινούργιο, αλλά όπως και τα τατουάζ, έχουν γίνει πιο διαδεδομένα την τελευταία δεκαετία.
Η δημοτικότητα της «ιστορίας του αυτιού» έφτασε σε νέα ύψη κατά τη διάρκεια της πανδημίας, επειδή και πάλι, τα σκουλαρίκια ήταν ορατά και πλαισίωναν το πρόσωπό κάποιου όταν ήταν στην κάμερα.
Η ιδέα της δημιουργίας μιας ιστορίας μέσα από τα διαφορετικά κοσμήματα που φοράει κανείς στα αυτιά του, άρχισε να κερδίζει έδαφος το 2018.
Οι περισσότεροι άνθρωποι αντί να φορούν ένα συγκεκριμένο στυλ σε όλο το αυτί, κάτι που ήταν κυρίαρχο τη δεκαετία του ‘90, επέλεγαν να συνδυάσουν διαφορετικά στυλ με κρίκους, αλυσίδες, καρφιά και σκουλαρίκια με διαμάντια και πολύτιμους λίθους. Με αυτό τον τρόπο άρχισαν να πλάθουν τη δική τους ιστορία, η οποία απεικόνιζε την προσωπικότητά τους.
Η τάση είναι παρόμοια με το «neckmess», καθώς οι καταναλωτές δημιουργούν μια ιστορία μέσα από τα κοσμήματά τους. Αλλά είναι πιο μόνιμη επειδή περιλαμβάνει πολλά piercing στα αυτιά.
Τα ear cuffs με κλιπ είναι η εναλλακτική λύση για τους καταναλωτές που δεν θέλουν νέα piercing στα αυτιά. Πολλά ear cuffs μπορούν να στοιβάζονται μαζί ή να περιλαμβάνονται δίπλα σε υπάρχοντα piercings.
Μάλιστα προβλέπεται ότι η τάση της «ιστορίας του αυτιού» είναι κάτι που θα συνεχίσει να αναδύεται καθώς οι άνθρωποι αναζητούν διαφορετικούς τρόπους για να στολίζονται.

7. Η αντοχή του φιδιού
Πολλά διαφορετικά σύμβολα έγιναν δημοφιλή από το 2015 έως το 2025, αλλά κανένα δε γνώρισε τόσο μεγάλη και σταθερή απήχηση όσο το φίδι.
Λέγεται ότι τα μοτίβα με φίδια είναι κάτι σαν το αντίστοιχο της λεοπάρδαλης στη μόδα ρούχων, δεν φεύγουν ποτέ.
Τα φίδια χρησιμοποιούνταν σε κοσμήματα από την Αρχαία Αίγυπτο και συχνά εμφανίζονται σε vintage και αντίκες κομμάτια.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, οι σχεδιαστές έδωσαν τη δική τους εκδοχή στο ερπετό, χρησιμοποιώντας διαμάντια και χρωματιστούς πολύτιμους λίθους ως μάτια, δίνοντάς του δύο κεφάλια καθώς κουλουριάζεται σε ένα βραχιόλι ή ακόμα και απεικονίζοντάς το να τρώει την ουρά του - ένα αρχαίο μοτίβο γνωστό ως ο «ουροβόρος» που συμβολίζει τον ατελείωτο κύκλο της καταστροφής και της αναγέννησης.
Η διαρκής δημοτικότητα του φιδιού αποτελεί απόδειξη ότι οι καταναλωτές θέλουν ένα κομμάτι που αφηγείται μια ιστορία, κάτι στο οποίο μπορούν να αποδώσουν νόημα μέσω του συμβολισμού της δύναμης, της ανάπτυξης, της αναγέννησης, της προστασίας, της γνώσης και της αιώνιας αγάπης.
Ειδικά το 2018 παρατηρήθηκε μια αύξηση στα δαχτυλίδια με φίδια, αλλά το ίδιο μοτίβο έχει επανεμφανιστεί πολλές φορές κατά τη διάρκεια της δεκαετίας.
Μια άλλη σημαντική χρονιά για το φίδι ήταν το 2023, όταν η Bulgari γιόρτασε την 75η επέτειο της συλλογής της «Serpenti». «Δεν υπήρξε κόκκινο χαλί όπου δεν βρίσκονταν τουλάχιστον τρεις μεγάλες διασημότητες που να φορούσαν το σύμβολο του φιδιού», όπως αναφέρθηκε σε σχετικό ρεπορτάζ.
Το μοτίβο δεν πρόκειται να εξαφανιστεί σύντομα, καθώς το 2025 είναι η Χρονιά του Ξύλινου Φιδιού στο κινεζικό σεληνιακό ημερολόγιο.

8. Επιστροφή στα παλιά
Τα vintage κομμάτια και οι αντίκες ικανοποιούν αυτή την επιθυμία του καταναλωτή να αποκτήσει κοσμήματα που αφηγούνται μια ιστορία και το Art Deco είναι το στυλ που πάντα επικρατούσε.
Το κίνημα αυτό έχει δημιουργήσει και έχει διαδώσει κλασικά κομμάτια που δεν φεύγουν ποτέ από τη μόδα, από βραχιόλια με διαμάντια (πιο γνωστά σήμερα ως βραχιόλια τένις ) μέχρι πολύτιμους λίθους με σμαραγδένια κοπή.
Το vintage είναι μια τόσο μεγάλη τάση τα τελευταία 10 χρόνια επειδή προσφέρει μοναδικότητα, με τα ανυπόγραφα κομμάτια να κερδίζουν ιδιαίτερα το ενδιαφέρον των νεότερων καταναλωτών.
Το αυξημένο ενδιαφέρον για το vintage αποδίδεται στην αφηγηματική πτυχή των κοσμημάτων και ενδεχομένως στη δημοτικότητα της μεταχειρισμένης πώλησης.
Αυτή η τάση έχει εισχωρήσει και στην αγορά νυφικών, με τις vintage κοπές διαμαντιών να αναμένεται να είναι μια από τις μεγάλες τάσεις στα δαχτυλίδια αρραβώνων φέτος.
Τα δίχρωμα κοσμήματα είναι μια άλλη τάση στον vintage χώρο που έχει επιστρέψει. Ήταν δημοφιλή στις αρχές της δεκαετίας του 2000 και μετά από περίπου 20 χρόνια, αρχίζει να κάνει ξανά την εμφάνισή της στα σχέδια.
Η ανάμειξη ψυχρών και ζεστών τόνων, όπως ο λευκός και ο κίτρινος χρυσός, ανοίγει ευκαιρίες για τους καταναλωτές να πειραματιστούν και να διαμορφώσουν ολόκληρο το κουτί κοσμημάτων τους.

9. Φέρτε το Χρώμα
Το χρώμα προστίθεται στα κοσμήματα μέσω υλικών όπως πολύτιμα μέταλλα, φινιρίσματα, σμάλτο και πολύτιμους λίθους.
Κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας παρατηρήθηκε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το χρώμα και τους ασυνήθιστους πολύτιμους λίθους.
Από το 2017 περίπου, περισσότεροι σχεδιαστές άρχισαν να χρησιμοποιούν ολόκληρο το φάσμα των αποχρώσεων που προσφέρει το ζαφείρι, χωρίς να περιορίζονται πλέον στο παραδοσιακό μπλε.
Ο σφηνίτης και το περίδοτο είναι επίσης πλέον δημοφιλείς επιλογές, που εκτιμώνται για το μοναδικό χρώμα που φέρνουν σε ένα κομμάτι.
Η πιο επιθυμητή απόχρωση για κάθε τύπο πολύτιμου λίθου άλλαξε επίσης κατά τη διάρκεια της δεκαετίας.
Με την τουρμαλίνη για παράδειγμα, στις αρχές του 2015 και 2016, η κύρια χρήση της ήταν για το κλασικό ροζ και το καρπουζί πράσινο. Αντίθετα, σήμερα, είναι στη μόδα οι τουρμαλίνες σε χρώμα μέντας.
Η προσθήκη χρώματος μέσω σμάλτου ήταν μια άλλη τάση που επανεμφανίστηκε στο διάστημα 2015-2025.
Δεν έδωσε μόνο στους σχεδιαστές περισσότερο χώρο για πειραματισμό, αλλά αποτέλεσε και ένα λιγότερο δαπανηρό τρόπο για να προσθέσουν μια πινελιά χρώματος σε ένα κομμάτι, καθώς το σμάλτο μπορεί να τοποθετηθεί πάνω από ασήμι αντί για χρυσό.
Οι καταναλωτές της Gen Z, τροφοδοτούμενοι από τη νοσταλγία της δεκαετίας του ‘90 και του ‘00 , θέλουν πιο παιχνιδιάρικα, πολύχρωμα και αντισυμβατικά υλικά στα κοσμήματά τους.

10. Κοσμήματα για Όλους
Το να φοράς κομμάτια ανεξάρτητα από το φύλο που παραδοσιακά συνδέεται με τα στοιχεία σχεδιασμού τους έχει γίνει πιο αποδεκτό την τελευταία δεκαετία. Δεν υπάρχουν πλέον αυστηροί κανόνες για το τι είναι «ανδρικά κοσμήματα» ή «γυναικεία κοσμήματα». Απλώς φοράς ό,τι σου αρέσει.
Τα unisex στυλ είναι ολοένα και πιο συνηθισμένα, περισσότεροι σχεδιαστές προσθέτουν ανδρικές γραμμές και οι αρρενωποί καταναλωτές πειραματίζονται με το στυλ των κοσμημάτων τους περισσότερο τώρα από οποιαδήποτε άλλη στιγμή στη σύγχρονη ιστορία.
Οι άνδρες γενικά έχουν γίνει πιο τολμηροί με τις επιλογές κοσμημάτων τους, και όχι μόνο φορώντας καρφίτσες στο κόκκινο χαλί αλλά κάθε μέρα. Πλέον φορούν κομμάτια που κάποτε παραδοσιακά προορίζονταν για γυναίκες.
Από διαμαντένιες κουβανέζικες αλυσίδες με κρίκους μέχρι μαργαριτάρια και πολύ-επίπεδες εμφανίσεις, οι επιλογές των ανδρών έχουν επεκταθεί πέρα από ένα ρολόι και τη βέρα τους.
Είναι πιο εκφραστικοί με τα κομμάτια που επιλέγουν, καταρρίπτοντας λίγο περισσότερο κάθε φορά τα στερεότυπα για τους έμφυλους ρόλους. Είναι σα μία δήλωση που λέει «Αυτό μου αρέσει και αυτό θα φορέσω».
Μια έρευνα του National Jeweler